کد خبر: ۱۱۲۰۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران

 

معدوم سازی 47 تن از انواع فرآورده های خام دامی توسط دامپزشکی استان مازندران

 

47 تن فرآورده های خام دامی در 7 ماهه سال جاری توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج گردید .

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران با تشریح عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران اعلام نمود کارشناسان و بازرسین بهداشتی دامپزشکی استان مازندران در طول هفت ماهه سال جاری اقدام به 56000 نوبت بازدید از مراکز تولید ، نگهداری و عرضه انواع فرآورده های خام دامی نموده اند که از این تعداد بازدید 1465 مورد تخلف بهداشتی مشاهده گردید که در برخی موارد با تذکرات لازم ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را گوشزد و تعداد 248 مورد نیز با ارجاع پرونده به مراجع قضایی احکام بازدارنده صادر گردید . دکتر مجید مختاری در ادامه خاطر نشان ساخت بازرسین بهداشتی دامپزشکی موفق شدند در این بازدید ها مقدار 40 تن از انواع مواد پروتئینی را که بصورت غیر بهداشتی استحصال و یا در شرایط غیر بهداشتی نگهداری و یا عرضه می شدند را با دستور مقام قضایی با تنظیم صورتجلسه با حضور صاحبان کالا و دستگاههای اجرایی مرتبط معدوم و از چرخه مصرف خارج نمایند . مدیر کل دامپزشکی مازندران در پایان افزود ، شبکه های دامپزشکی شهرستانها این آمادگی را دارند تا در مواقع تماس شهروندان در زمان برخورد با موارد عرضه غیر بهداشتی انواع فرآورده های خام دامی وارد عمل شده و اقدامات لازم را معمول دارند .

 

--------------------------------------------------------

 

هنگام خرید گوشت به برچسب tag  و مهر بهداشتی دامپزشکی توجه شود

 

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران اعلام نمود در طول هفت ماهه سال جاری تعداد 189336 راس گوسفند و بز و تعداد 47954 راس گاو و گوساله در کشتارگاههای دام استان تحت نظارت بازرسین بهداشتی دامپزشکی کشتار و به مراکز عرضه منتقل گردید . دکتر بهروز طاهرنژاد با اعلام اینکه مردم در هنگام خرید گوشت به برچسب tag  روی لاشه که اطلاعات مربوط به لاشه نظیر تاریخ تولید و تاریخ انقضاء و نام کشتارگاه بر روی آن قید گردیده و همچنین به مهر بهداشتی دامپزشکی روی لاشه توجه نمایند افزود بازرسین بهداشتی مستقر در کشتارگاهها در بازرسی صحی از گوشت و لاشه ها در طول هفت ماهه سال جاری مقدار 47 تن گوشت و آلایش های خوراکی را بدلیل آلودگی های انگلی نظیر سیستی سرک ، سارکوسیست و ...  و بیماریهای مختلف نظیر سل ، بروسلوز ( تب مالت ) ، زردی و ... حذف و معدوم نموده اند .----

 

---------------------------------------------

 

صدور 300 فقره مجوز بهداشتی ترخیص واردات نهاده های دامی توسط دامپزشکی مازندران

 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از صدور  300 فقره مجوز بهداشتی ترخیص واردات انواع نهاده های دامی از سه بندر تجاری شمال کشور توسط این اداره کل خبر داد .

دکتر مجید مختاری  با اعلام خبر فوق افزود در طی صدور این مجوزها مقداری به وزن 199 میلیون تن از انواع نهاده های خوراک دامی شامل جو ، ذرت ، کنجاله آفتابگردان ، سویا ، کلزا و گندم از سه بندر تجاری فریدونکنار ، نوشهر و امیر آباد بهشهر وارد کشور گردید . مختاری واردات نهاده های دامی را از کشورهایی نظیر اوکراین ، قزاقستان و روسیه برشمرد و عنوان کرد در بحث صادرات این اداره  کل توانسته در هفت ماهه سال جاری برای حدود 3میلیون و سیصد هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی  مجوز گواهی حمل بهداشتی را به کشورهای افغانستان و ترکمنستان صادر نماید . 

 

-------------------------------------------------------------------

 

دامپزشکان مستقر در کشتارگاههای صنعتی طیور استان بر نحوه عرضه مرغ بهداشتی نظارت میکنند

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران با اعلام خبر فوق افزود در استان مازندران حدود 16 کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد که در تمام این کشتارگاه ها یک نفر دامپزشک در بخش کشتار و یک دامپزشک دیگر در بخش قطعه بندی و بسته بندی بر نحوه عرضه مرغ بهداشتی نظارت های لازم را دارند  . دکتر حمید رسولی زاده با بیان اینکه در کشتارگاه علاوه بر دکتر دامپزشک ، کارشناس و یا کاردان دامپزشکی بعنوان ناظر بهداشتی و یک نفر روحانی ناظر شرعی بر نحوه کشتار و عرضه مرغ سالم از نظر بهداشتی و شرعی نظارت می کنند افزود شهروندان مازندرانی در صورتی می توانند با آرامش خاطر نسبت به خرید مرغ بهداشتی تازه اقدام نمایند که به لیبل و یا برچسب روی مرغ بسته بندی شده توجه نموده تا مرغ خریداری شده از کشتارگاههای معتبر و تحت نظارت دامپزشکی بوده که دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضاء باشد . وی در پایان از هم استانیهای عزیز خواست تا از خرید مرغ هایی که بصورت قطعه بندی با افزودنی های غیر مجاز نظیر رنگ زعفران در مراکزی عرضه میگردد که تحت نظارت دامپزشکی نبوده جداً خودداری نمایند و در صورت مشاهده چنین تخلفاتی مراتب را سریعاً به دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا اقدامات قانونی لازم بعمل آید . رسولی زاده تعداد مرغ های کشتاری در طول هفت ماهه سال 1391 را در 16 کشتارگاه صنعتی حدود 27 میلیون و هشتصد هزار قطعه عنوان کرد . 

 

نظر شما
ادامه