کد خبر: ۱۱۲۰۰

حکیم مهر - رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: همزمان با آغاز ماه محرم، نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی تشدید می‌شود.
دکتر جعفر عطارباشی در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار کرد: با توجه به نذورات گسترده خیرین و استقبال از فرآورده‌های دامی در تهیه نذورات ایام خاص به‌ویژه در ماه‌های محرم و صفر،اداره‌کل دامپزشکی به‌ عنوان متولی بهداشت فرآورده‌های خام دامی، علاوه بر برخورد با موارد غیرمجاز کشتار دام در سطح معابر عمومی، کلیه مراکز مرتبط با دیگر فرآورده‌های خام دامی را نیز کنترل می‌کند.

وی بیان کرد: آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز عرضه سطح شهر، سردخانه‌ها، مساجد، تکایا، محل‌های استقرار هیئات مذهبی، موسسات خیریه و زائرسراها در ایام ماه محرم، به‌طور ویژه نظارت می‌شوند و اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی خراسان‌رضوی آماده‌باش هستند.

وی کشتار غیرمجاز دام، تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و موارد مشابه را از جمله مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی عنوان کرد.

عطارباشی در این زمینه به ماده 688 قانون مجازات اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع است و برای مرتکبین آن از سوی مراجع قضایی مجازات درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: قانون سازمان دامپزشکی کشور نیز تصریح می‌کند که صاحبان و مسئولان نگهداری دام و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مراکز تهیه و آماده کردن فرآورده‌های خام دامی موظف به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی کشور هستند.

عطارباشی از مسئولین هیئات مذهبی نیز درخواست کرددر تهیه غذا، از فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی استفاده کنند و در مراحل آماده‌سازی، نگهداری و به‌کارگیری این مواد دقت لازم را داشته باشند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه