کد خبر: ۱۱۱۸۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و هرمزگان

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت:
صدور گواهی بهداشتی صادرات فرآورده‌های خام دامی در آذربایجان شرقی 92 درصد افزایش یافته است


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: صدور گواهی‌های بهداشتی صادراتی فرآورده‌های خام دامی دامپزشکی در سال‌جاری بیش از 92 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر بهراد زندیه با اشاره به نقش سازنده دامپزشکی در ارتقا رونق اقتصادی محصولات دامی گفت: صدور گواهی‌های بهداشتی صادراتی فرآورده‌های خام دامی در سال‌جاری بیش از 92 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اداره‌کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در راستای  سیاست‌های دولت خدمتگزار، گام‌های بسیار موثری را برای تسهیل صادرات برداشته است که در این خصوص استقرار کارشناس دامپزشکی به صورت تمام وقت و راه‌اندازی سیستم یکپارچه قرنطینه در گمرک‌های استان جهت نظارت و صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی برای محموله‌های صادراتی فرآورده‌های خام دامی از جمله آن اقدامات است.

 زندیه تصریح کرد: این اقدامات موجب تسهیل در امور صادرات این فرآورده‌ها شده و در سال‌جاری شاهد افزایش بیش از 92درصدی صدور گواهی‌های بهداشتی صادراتی دامپزشکی هستیم.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صنعت  دام وطیوراز رکنهای اصلی صادرات غیر نفتی است اظهار داشت:فراورده هایی خام دامی مانند جوجه یکروزه گوشتی،دنبه گوسفندی،عسل،کندوی زنبور عسل،خوراک دام ،بلوک لیسیدنی و... با نظارت کارشناسان اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به کشورهای ترکیه، مالزی، عراق، هندوستان، آلمان، آذربایجان ،ارمنستان و کویت صادر شده اند .

 

------------------------------

 

فعالیتهای دامپزشکی در ساماندهی کشتارگاههای دام و طیور قابل تقدیر است


رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی در بازدید از کشتارگاه صنعتی دام تبریز فعالیتهای دامپزشکی را در ساماندهی کشتارگاههای استان را قابل تقدیر دانست.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ، محمد حسین منافی رئیس شورای اسلامی در بازدید از کشتارگاه صنعتی دام گفت:فعالیتهای دامپزشکی در ساماندهی کشتارگاههای دام و طیور استان موثر و قابل تقدیر است.

وی همچنین با تقدیر از کمیته ساماندهی کشتارگاههای دام و طیور استان که مسئولیت آن را معاونت محترم عمرانی استاندار بر عهده دارد، افزود: در سالهای گذشته 14 کشتارگاه سنتی دام تعطیل و تمامی کشتارگاههای طیور تبدیل به صنعتی گردیده‌اند.
دکتر زندیه همچنین تولید محصولات دامی ارگانیک را یکی از برنامه‌های مهم دامپزشکی عنوان نمود و افزود در این راستا برنامه‌ریزهای و کارهای زیادی مانند پایش تخم مرغ، شیر و تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک صورت پذیرفته است.
وی همچنین با اشاره به نقش دامپزشکی در تضوین سلامت فراورده های خام دامی گفت:اداره کل دامپزشکی استان با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد خود توانسته در راستای ارتقا کیفیفت بهداشتی محصولات دامی گامهای موثری بردارد.
وی همچنین گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشتارگاه صنعتی دام می بایستی سریعا راه اندازی گردد چرا که راه اندازی صنایع پائین دستی موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد گردید.منافی در پایان با به موقع و موثر خواندن فعالیتهای دامپزشکی در مناطق زلزله زده گفت: عدم شیوع بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام گواه این موضوع است .
در ادامه دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان با ارائه گزارشی از روند نظارتهای شرعی و بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاههای دام و طیور استان گفت: بسیاری از بیماریها مانند شاربن، طاعون و... که در گذشته وحشت بر انسانها می‌افکند امروزه با تلاشهای شبانه روزی و بی ادعای همکاران دامپزشکی مهار، کنترل و ریشه کن شده‌اند.

 

-------------------------------

 

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی:
ذبح شرعی در کشتارگاه های خراسان جنوبی با نظارت دقیق اعمال می شود


نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:ذبح شرعی در کشتارگاه های طیور استان خیلی مطلوب و با نظارت کامل و دقیق اعمال می شود.

 آیت الله عالمی در بازدید از کشتارگاه طیور بیرجند با بیان اینکه ذبح اسلامی یکی از مهمترین مسایل در تولید مرغ می باشد، بر رعایت اصول شرعی و بهداشتی درحلیت غذا تاکید کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، وی با تشریح شرایط ذبح شرعی در اسلام خاطرنشان کرد:سهل انگاری و عدم دقت در هر یک از موارد مزبور سبب می شود غذای حرام وارد سفره مردم گردد که در این صورت حقوق مسلمانان پایمال خواهد شد. آیت الله عالمی نظارت شرعی بر ذبح طیور،صید ماهیان و انواع دام های سبک و سنگین را از اهم وظایف ناظران ذبح شرعی برشمرد و آموزش گسترده ذابحان را از برنامه های آتی مسئولان نمایندگی ولی فقیه تا پایان سالجاری در سطح کشور عنوان کرد.در ابتدای این بازدید مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت 718 واحد مرغداری در استان خاطرنشان کرد:از اول سالجاری بیش از 11 میلیون 700 هزار قطعه جوجه گوشتی تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی در مرغداری های سطح استان پرورش یافته است.دکتر محمدعلی رضایی تصریح کرد:سهم خراسان جنوبی در تولید گوشت مرغ در کشور 6/3 درصد می باشد که مازاد تولید به سایر استان ها صادر می شود. وی افزود:طی هفت ماهه نخست امسال بیش از 4 میلیون و 800 هزار قطعه مرغ تحت نظارت بهداشتی کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه های طیور استان کشتار شده است.

 

--------------------------------

 

در استان هرمزگان:
حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در جمع مدیران ستادی دامپزشکی هرمزگان و ناظرین ذبح شرعی و ذابحین دام و طیور


جلسه شورای هماهنگی معاونین و مدیران ستادی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با حضور حجت الاسلام لیاقتی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در سالن جلسات اداره کل برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید و در ابتدا دکتر غریب مدیر کل دامپزشکی استان ضمن خیر مقدم و درود به روح پر فتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و طول عمر با عزت برای مقام عظمای ولایت به تشریح عملکرد استان در حوزه نظارتی و قرنطینه ای پرداخته و نیز میزان واردات و صادرات در 7 ماهه ابتدای سالجاری در مقایسه با سالهای گذشته را بیان داشت.

وی وظایف حوزه کاری و اقدامات انجام شده، تصحیح چارت سازمانی اداره کل  با توجه به وسعت استان که دارا ی 13 شهرستان و پراکندگی جغرافیایی وسیع می باشد را به استحضار حاضرین رساند و افزودند در آینده پیشرفت های آبزی  پروری در دستور کار می باشد تا از واردات آبزیان کاسته شود .
وی پتانسیل آبزی پروری را در استان بسیار مناسب دانست و با توجه به عاری بودن استان از بیماری های آبزیان ، استان هرمزگان را یکی از استانهای بکر برای آبزی پروری و خصوصاً پرورش میگو دانست.

پس از ایشان حجت الاسلام لیاقتی ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و صفر و عزاداری سالار شهیدان ایشان نظارتهای بهداشتی و شرعی را در کنار هم مفید دانستند و از تلاشهای مدیران ستادی و دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکر و قدر دانی نمود.
سپس ایشان با بیان حدیثی از امام صادق (ع) در خصوص مبانی فقهی و شرعی خارج خون از بدن دام وطیور و تاثیرات خونخواری در انسانها سخن را آغاز نمود و در خصوص نظارتهای شرعی بر ذبح و همچنین با توجه به ساحلی بودن استان هرمزگان نظارت شرعی برصید را نیز مد نظر قرار داد.
وی در پایان از مدیر کل و معاونین و مدیران ستادی و دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان هرمزگان به جهت تلاشها وخدمات ارزنده به منظور حفظ کرامت ارباب رجوع تشکر و قدر دانی نمود و برای همه خادمین جامعه توفیق روز افزون را از درگاه خداوند متعال خواستار شد.

 

 

نظر شما
ادامه