کد خبر: ۱۱۱۳۸

حکیم مهر - محققان با بررسی اگزوپلی‌ساکارید کفیران به دست آمده از دانه‌های کفیر دریافتند فعالیت ضد میکروبی عصاره‌ی کفیران به محتوای پروتئینی موجود در آن بستگی دارد.

مطالعه‌ای با هدف تعیین ماهیت و بررسی خاصیت ضد میکروبی اگزوپلی‌ساکارید کفیران به دست آمده از دانه‌های کفیر توسط دکتر گیتی امتیازی، استاد گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه اصفهان و همکارانش انجام شد.

گفتنی است کفیر پروبیوتیکی است که دانه‌های ژله‌ای قابل رشدی تولید می‌کند و شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های اسید لاکتیک و مخمرها است. این میکروارگانیسم‌ها به وسیله‌ی یک ماتریکس پلی‌ساکاریدی به نام کفیران احاطه شده‌اند. کفیران یک گلوکوگالاکتان منشعب محلول در آب است که دارای فعالیت‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد توموری است.

در این پژوهش دانه‌های کفیر به‌طور مداوم در شیر پاستوریزه کشت داده شدند. پس از شستشوی دانه‌ها با آب مقطر استریل با دو دمای 50 و 100 درجه‌ی سانتی‌گراد و جدا کردن دانه‌ها، نمونه‌ها سانتریفیوژ شدند و پلی‌ساکارید با اتانول سرد رسوب داده شد و پس از حل کردن در آب مقطر داغ استریل، در نهایت لیوفیلیزه شد. میزان پروتئین موجود در نمونه اندازه‌گیری و فعالیت ضد میکروبی عصاره‌ی کفیران در برابر چندین سویه‌ی معرف به روش انتشار چاهک بررسی شد. همچنین اثر آنزیم‌های پروتئولیتیک بر فعالیت ضد میکروبی کفیران مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که هر دو نمونه (خالص‌سازی در 50 و 100 درجه‌ی سانتی‌گراد) دارای اثر مهاری بر رشد باکتری‌های معرف بودند. واکنش برادفورد نشان داد عصاره‌ی به دست آمده دارای پروتئین بود، ولی فعالیت ضدمیکروبی آن تا حدی در برابر آنزیم‌های پروتئولیتیک حفظ شد.

در این تحقیق نشان داده شد که فعالیت ضدمیکروبی عصاره‌ی کفیران به محتوای پروتئینی موجود در آن نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان منتشر شده است.

برچسب ها: کفیر، خواص،
نظر شما
ادامه