کد خبر: ۱۱۱۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دانش پژوهان دانشگاه شهرکرد به دانش فنی تولید ترکیب دارویی نیمه سنتتیک درمان ضایعات بیماری تب برفکی دام دست یافتند.

داروی جدید کاهش میزان تیتر ویروس تب برفکی در بدن دام مبتلا و ترشحات ناشی از بیماری برای جلوگیری از انتشار ویروس با همکاری دانش پژوهان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و استادان این دانشکده و نیز موسسه سرم و واکسن سازی رازی تولید و ارائه شده است.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت مسری در بین دام‌های زوج سُم است. تب برفکی در دام‌ها موجب خسارات اقتصادی زیادی شده و موجب کاهش شدید تولید می‌شود. تقریبا تمام حیوانات اهلی نشخوار کننده مورد هدف این ویروس هستند.

این بیماری مهمترین عامل تهدیدکننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری‌های دامی محسوب می‌شود. در حال حاضر درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و معمولا بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است.

داروی مذکور که دارای اثرات ضد میکروبی، التیام دهندگی و کاهش ضایعات ناشی از این بیماری است، به شکل نیمه سنتتیک پس از ارزیابی در آزمایشگاه ملی تب برفکی ایران با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی در دست تولید قرار گرفته و به عنوان یک ماده درمانی درعلم دامپزشکی با نام تجاری «آریا اورال» به نام امین دبیلی نصرآبادی، دانشجوی دوره دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دانشگاه شهرکرد در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان استان چهار محال و بختیاری نیز قرار گرفته است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کریمی
|
-
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
0
0
تبریک میگم
واقعا خسته نباشید
نظر شما
ادامه