کد خبر: ۱۱۱
،در ایران 19 گونه آنوفل انتشار دارد که تاکنون هفت گونه آن به عنوان ناقل بیماری مالاریا شناخته شده اند. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز همراه با حمله های روده ای، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند...
دکتر" احمد رییسی " رییس اداره مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی مالاریا (پنجم اردیبهشت ) گفت: 86درصد موارد ابتلا عمدتا مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و جنوب کرمان است .
وی اظهار داشت : 30 درصد موارد مالاریا در کشور خاص تبعه خارجی مقیم ایران و عمدتاً افغانی و 70 درصد مبتلایان به مالاریا، ایرانی هستند.
به گفته رییسی ،9درصد موارد مالاریا در کشور مربوط به سوش بدخیم "فالسی پاروم" و 91 درصد مربوط به سوش خوش خیم "ویواکس" است و تاکنون مرگ و میر ناشی از مالاریا در کشور گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه 300 الی 500 میلیون نفر در جهان به مالاریا مبتلا می شوند که دوتا سه میلیون نفر از آنان را عمدتاً کودکان و زنان باردار تشکیل می دهند ادامه داد: بیماری مالاریا جزء بیماری های واگیردار محسوب می شود و پس از ورود انگل مالاریا توسط نیش پشه به بدن انسان و گذشت زمان مورد نیاز برای رشد و تکثیر معمولایک تا دو هفته پس از این نیش علایم بیماری مشاهده می شود.
رییسی ،احساس سرما، لرز ، تب و تعرق را از علایم این بیماری برشمرد و گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر 30ثانیه یک کودک در دنیا بر اثر مالاریا می میرند که بیشترین موارد از آفریقا گزارش شده است .
وی با اشاره به ضرورت وجود وسایل محافظت شخصی در برابر ابتلا به مالاریا افزود: 100 هزار قلم دور کننده حشرات برای مسافران مناطق آلوده ای که پتانسیل ابتلا به مالاریا وجود دارد در واحدهای بهداشتی ،درمانی توزیع شده است.
کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria)است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی های تب متناوب است که ایتالیایی ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند.
بیماری مالاریا با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز نامیده می شود. انگل مالاریا توسط پشه ای به نام آنوفل به انسان منتقل می شود که شامل چندین گونه است.
دوره نهفتگی یا کمون این بیماری، مدتی است که بین گزش پشه آلوده تا آشکار شدن نشانه های ظاهری بیماری و از همه شایع تر تب وجود دارد.این مدت بسته به نوع انگل و طبیعت بیماری متفاوت است.
پشه آنوفل ناقل و میزبان نهایی انگل مالاریا است. از بین 407 نوع آنوفلی که در دنیا انتشار دارد تاکنون بالغ بر 65 نوع آنوفل به عنوان ناقل مالاریا شناخته شده است.
بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ،در ایران 19 گونه آنوفل انتشار دارد که تاکنون هفت گونه آن به عنوان ناقل بیماری مالاریا شناخته شده اند.
این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز همراه با حمله های روده ای، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند.
شیوع و تعداد مرگ و میر بالای ناشی از مالاریا در سراسرجهان ،این بیماری را در رده بیماریهای مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار داده است.
منبع : ایرنا / 5 اردیبهشت 88
نظر شما
ادامه