کد خبر: ۱۱۰۲۲

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی لرستان، گفت: مرکزتشخیص بیماری‎های انگلی دامی در استان به بهره‎برداری می‎رسد.

دکتر "جواد گودرزی" با بیان این مطلب افزود: تأسیس مرکز تشخیص بیماری‎های انگلی دام از مصوبات سفر اول ریاست جمهور بوده که با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیم خاص و جمعیت دامی فراوان استان و نیز هم‏ مرز بودن با هفت استان دامپرور کشور، استانی مناسب برای مطالعات علمی در این زمینه به شمار می‎آید.

وی ادامه داد: بنابراین برنامه‎ریزی برای اجرای این پروژه دیدی استانی - منطقه‎ای داشته و همچنین برآنیم که این برنامه در سطح بین‎المللی باشد و با آزمایشگاه‏هایی همچون آزمایشگاه‎های ایتالیا همکاری داشته باشیم.

گودرزی تصریح کرد: در هیچ نقطه‎ای از کشور چنین مرکزی یکپارچه، هم در سطح پزشکی و هم دامپزشکی موجود نیست اما خوشبختانه با پیگیری‎های دامپزشکی لرستان توانستیم این امتیاز را اخذ کنیم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان متذکر شد: اعتبار اولیه تصویب شده برای پروژه یک میلیارد و 830 میلیون تومان بود که طی مراحل اجرایی به طور کامل هزینه شد اما برای تکمیل آن 70 میلیون تومان دیگر نیز اخذ شد که باید گفت هم اکنون پروژه کامل شده و منتظر تحویل پیمانکار هستیم.

این مقام مسوول یادآور شد: طی مصوبات صورت گرفته‎ی سفرهای رئیس جمهور قرار است در سال 90 و 91 تجهیزات این مرکز تحویل داده شود؛ همچنین پیشنهاد داده شد شش میلیارد تومان نیز جهت چند منظوره کردن مرکز در اختیار استانداری قرار گیرد تا با این کار بتوانیم آزمایشگاه میکروبیولوژی برای تشخیص دیگر بیماری‎ها نیز داشته باشیم.

وی ساخت زیربنای این مرکز را 2000 مترمربع عنوان و اضافه کرد: غیر از بحث اشتغال‎زایی در استان، از دیگر مزایای تأسیس این مرکز می‎توان به بحث استاندارد کردن روش‎های تشخیص آلودگی‎های انگلی دامی در منطقه غرب کشور در جهت مبارزه اصولی با انگل‏های دامی و نیز بررسی و مطالعه برای یافتن راهکارهای سالم‎تر و غیرشیمیایی مبارزه با انگل‎ها با اشاره به اینکه هم اکنون حجم کلانی از داروهای ضدانگل به صورت شیمیایی توسط دامداران به مصرف می‎رسد، اشاره کرد.

گودرزی همچنین تهیه، تدوین و اجرای برنامه‎های اصولی مبارزه با انگل‎های دامی داخل و خارج استان، انجام بررسی‎های جامع داروهای ضد انگل موجود(درخصوص میزان مقاومت ایجادشده در دام)، پاسخ به ابهامات و سؤالات موجود در مورد کارایی یا عدم کارایی داروها، افزایش توان علمی و تحقیقاتی پرسنل دامپزشکی در جهت تولید علم در سطح بین‎المللی و ارائه مقالات علمی به جامعه علمی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور، کمک به بهبود راندمان تولیدات دامی همچون گوشت و پوست و... و کاهش تلفات و ضایعات دامی، افزایش سطح سلامت فرآورده‏های خام دامی مورد مصرف انسان، ایجاد مرکز آزمایشگاهی مرجع و کسب رتبه بین‎المللی برای کشور را از دیگر مزایای ایجاد این مرکز دانست.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه لرستان از استان‎های با تولید شیر زیاد است، ادامه داد: یکصد مرکز جمع‎آوری شیر و 17 کارخانه و شرکت لبنی در استان است که امیدواریم با تأسیس این مرکز بتوانیم شیر خام تولیدی را برای کمک به سلامت آن آزمایش تخصصی کنیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: از نتایج خوب این طرح، جلوگیری از خروج ارز به خارج از کشور و امحاء و احشاء دام بیمار از کشتارگاه‎ها است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران از لحاظ تأمین مواد اولیه اکثر داروها به چند کشور دارای تکنولوژی وابسته است، با اجرای این طرح امیدواریم روش‎هایی ابداع شود که در رده این کشورها قرار گرفته و با بیماری‎های دامی مبارزه کنند.

دکتر گودرزی یادآور شد: تعدادی از تجهیزات سفارش داده شده که به محض تحویل مرکز، این تجهیزات در آن به کار گذاشته می‎شود و نیز کار ساخت و ساز آزمایشگاه مرکزی، امسال شروع شده است.

مدیر کل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با بهره‎برداری از این پروژه بتوانیم زمینه‎هایی را برای پروژه‎های بین‎المللی ایجاد کنیم.

 

نظر شما
ادامه