کد خبر: ۱۱۰۱۹

حکیم مهر - عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان از توزیع بروشورهای پیام سلامت با محتوای آخرین وضعیت بهداشتی رشت از نیمه دوم آبان ماه سال جاری خبر داد.
دکتر حسین متقی‌طلب با اشاره به وابستگی انسان به احشام و منبع مواد غذایی، حمل و نقل، و ... در طول تاریخ، اظهار کرد: با توجه به این وابستگی علاوه بر فواید فراوان برای انسان، می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی به طریق مختلف برای انسان باشد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) مشکلات فراوانی را به ویژه بین جمعیت ساکن و شاغل در روستاها ایجاد کرده است، افزود: تماس مستقیم میکروب با آب و آلودگی آن موجب پیدایش بیماری‌های زئونوز هستند.

این مسئول با اشاره به اهمیت بیماری‌های زئونوتیک، انگلی و بیماری‌های وابسته به مواد غذایی، شیوع این نوع بیماری‌ها را در حال افزایش خواند و گفت: اکنون اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی در حال رشد این بیماری‌ها در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: صرف نظر از ایجاد ناراحتی‌ها و ابتلا به مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها در انسان، اثرات سوء ناشی از آنها در تولیدات کشاورزی، کاهش قابلیت استفاده از مواد غذایی و ایجاد موانع در تجارت بین‌المللی نیز تاثیرگذار است.

متقی‌طلب تغییرات وسیع شهرنشینی با برنامه‌های ناقص ظهور یافته به ویژه در دهه‌های گذشته، نقل و انتقال وسیع جمعیت، گشایش نامناسب نواحی جدید مورد نیاز برای تولید مواد غذایی، افزایش تجارت گوشت، شیر و دیگر فرآورده‌ها با منشأ حیوانی را از جمله موارد موثر در افزایش بیماری‌های زئونوتیک نامید.

وی بیان کرد: تعداد و سرعت وسایل نقلیه و حتی توریسم، مشکل زئونوزها را نه تنها در مناطق روستایی بلکه در سطح منطقه‌ای و در برخی موارد در سطح جهانی افزایش داده است.

این مسئول درباره پیدایش بیماری‌های نوپدید دیگری که از مداخله انسان در طبیعت به وجود می‌آیند، اذعان کرد: برخی از این بیماری‌ها چنان فاجعه بار هستند که می‌توانند تلفاتی نظیر جنگ بر جای گذارند زیرا این بیماری‌ها از طریق حیوانات، مواد غذایی و محصولات جانبی به دست آمده از آنها مانند گوشت، پوست، پشم و... امکان انتقال به انسان را دارند.

بازرس دامپزشکی اطلاع‌رسانی به‌ هنگام از وضعیت بهداشتی جامعه را در حفظ امنیت و سلامت اجتماعی افراد جامعه تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: مرجع تاییدیه صدور بهداشتی دامپزشکی گیلان در راستای رسالت خود در نظر دارد از نیمه دوم آبان جاری با توزیع بروشورهای پیام سلامت در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان رشت درباره چگونگی آخرین وضعیت بهداشتی این شهر بین شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.

وی از ارسال پیامک رایگان سلامت به علاقه‌مندان و دریافت آخرین اخبار مربوط به وضعیت سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی در شهر رشت خبر داد و یادآور شد: علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 30005633335323 ماهانه به صورت رایگان از اخبار پیام سلامت بهره‌مند شوند.

متقی‌طلب درباره اهمیت سلامت مواد غذایی به ویژه فرآورده‌های خام دامی اذعان کرد: مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی تازه دارای ویژگی‌های خاصی است که مردم تنها با شناخت آنها می‌توانند از مواد غذایی سالم بهره بگیرند.

وی برخی از ویژگی‌های ظاهری گوشت قرمز تازه را برشمرد و افزود: رنگ گوشت قرمز به هنگام مصرف نباید تیره باشد زیرا تغییر رنگ گوشت قرمز به سبز، قهوه‌ای و خاکستری یا ایجاد یک لایه لزج و چسبناک از جمله علایم فساد گوشت است.

این مسئول به ویژگی‌های ظاهری مرغ تازه اشاره کرد و متذکر شد: رنگ گوشت ماهیچه‌های اعضای خلفی و پاهای ماکیان تازه باید به رنگ قرمز و رنگ ماهیچه‌های سینه روشن مایل به زرد باشد و پوست نیز به صورت یکنواخت روی بدن کشیده شود و عاری از هرگونه پارگی، تورم، خون مردگی، تغییر رنگ یا خراش باشد.

وی بوی مطبوع را از جمله ویژگی‌های ظاهری ماهی تازه دانست و ادامه داد: افراد از خرید آبزیان منجمدی که در دمای محیط یا در آب انجمادزدایی شده‌اند خودداری کنند و خروج خونابه از بدن ماهی و وجود بافتی نرم و شل از ویژگی ظاهری نامطلوب آبزیان است.

متقی‌طلب از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و مشکوک در عرضه فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه، مراتب را به مرجع صدور تاییدیه بهداشتی اعلام کنند تا کارشناسان مربوطه با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در اسرع وقت برای بررسی و اعلام نظر نهایی اقدام لازم را داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه