کد خبر: ۱۰۹۴۶

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه برخی افراد در بوشهر دارایی‌هایشان را به دام تبدیل می‌کنند، گفت: همه واحدهای پرورش دام در استان بوشهر سنتی هستند و واحد صنعتی در این استان نداریم.
دکتر مرتضی بحرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این امر در کنار کمبود منابع آب موجب شده در تامین مواد غذایی که تامین‌کننده غذای دام است با مشکل مواجه شویم که سطح ایمنی و شکست دام‎ها را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: فقر مواد غذایی در سال‌های گذشته در استان بوشهر موجب گنده‌خواری و همه‎چیزخواری دام‎ها شده بود که عواقب زیادی نیز به همراه داشت.

بحرانی ادامه داد: ضمن اینکه به دلیل تجمع دام‎ها در اطراف منابع آب شاهد بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که موجب ایجاد بیماری‎های مشترک انسان و حیوان شد، در استان بودیم.

وی افزود: سقط جنین در دام‎ها که در این سال‎ها به طور چشمگیری افزایش یافته و همچنین بروز مشکلات و بیماری‎ها گوارشی ناشی از تغذیه گیاهان سمی از دیگر پیامدهای خشکسالی و فقر مواد غذایی دامی در استان بوشهر بوده است که شرایط را برای رشد بسیاری از انگل‌ها از جمله کنه را که میزبان بیماری‎های زیادی است را فراهم کرده است.

بحرانی اضافه کرد: بروز این بیماری‎ها به اندازه‎ای بوده است که حتی تلفات انسانی نیز داشته‎ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: برای جلوگیری و مقابله با بیماری‏های دامی باید جمعیت دامی استان بوشهر را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: در حالی که کشورهای مختلف در حال کاهش جمعیت دامی خود هستند هنوز در استان ما افرادی هستند که دارایی‎هایشان را به دام تبدیل می‏کنند و کاهش جمعیت دامی نیازمند فرهنگ‎سازی و اطلاع‎رسانی صحیح است.

بحرانی بیان کرد: جلوگیری از بروز و گسترش بیماری‎های دامی و انگلی نوپدید و بازپدید، واکسیناسیون بیماری تب برفکی، ضدعفونی و سم‎پاشی و استفاده از داروهای ضدانگلی به منظور کاهش خسارت و ضایعات دامی از جمله اقداماتی بوده است که در سطح استان در این حوزه انجام شده و در حال انجام است.

 

نظر شما
ادامه