کد خبر: ۱۰۹۴۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، اصفهان، جنوب کرمان، قم و گیلان

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
48 اکیپ نظارت بهداشتی درعید قربان فعال می شوند


مدیرکل دامپزشکی استان گفت: 62 نفر از بازرسان بهداشتی دامپزشکی در قالب 48 گروه ثابت و سیار وظیفه نظارت بر ذبح دام ها را درعید سعید قربان به عهده دارند.

دکتر محمدعلی رضایی با اشاره به فعالیت 25 اکیپ ثابت و 23 اکیپ سیار در روز عید سعید قربان گفت:در راستای حفظ سلامت مردم ، ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و اکیپ های مذکور تجهیز شده است. وی به فعالیت 62 نفر نیروی فنی دامپزشکی شامل دامپزشک و بازرس بهداشتی گوشت اشاره کرد و از حضور تعداد 10 نفر  ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه های سطح استان خبر داد . وی افزود: جهت خدمت‌رسانی به شهروندان، خدمات رایگان نظیر نظارت‌های بهداشتی و شرعی قبل، حین و بعد از کشتار در کشتارگاه ها صورت می گیرد.

 مدیرکل دامپزشکی استان  تصریح کرد: :با هماهنگی که با شهرداری های سراسر استان صورت گرفته کلیه کشتارگاه های دام در روز عید از ساعت 7 صبح تا ساعت 14 آماده برای پذیرش دام های قربانی‌ مردم و ارایه خدمات بهداشتی خواهند بود.وی با بیان اینکه گوشت قربانی قبل از مصرف 24 ساعت باید در یخچال نگهداری شود، گفت: نگهداری گوشت تازه در یخچال خطرانتقال عوامل بیماری‌زا را به حداقل می رساند.دکتر رضایی با تاکید بر انتقال دام های قربانی به کشتارگاه اظهار داشت:در صورتی که برخی از شهروندان اقدام به ذبح دام در منزل نمایند،اکیپ‌های سیار دامپزشکی آمادگی جهت خدمت‌رسانی در منازل خیران را دارند.وی در پایان گفت: شماره تلفن‌های 4-2233821 ،2-2214361  و کدچهار رقمی 1512 در مرکز استان و در شهرستان ها شبکه دامپزشکی آماده پاسخگویی می‌باشند.

 

-------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
باید کشتار دام قربانی در کشتارگاههای استان فرهنگ سازی شود


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: مردم با خرید و کشتار دام قربانی در کشتارگاهها وجایگاههای مجاز از سلامت وحلّیت گوشت خود اطمینان حاصل نمایند. 
دکتر علی کارگر افزود : بیش از 100 ناظر بهداشتی و ذبح شرعی، امر نظارت برکشتار دام قربانی شهروندان در سطح استان در ایام عرفه و عید قربان را بر عهده دارند.
وی همچنین ضمن اشاره به مخاطرات ذبح دام قربانی در خارج از کشتارگاه و معابر عمومی همچون انتقال و شیوع انواع بیماری مشترک بین انسان و دام و ... به شهروندان توصیه کرد؛ از ذبح دام در روز عید قربان در خارج از کشتارگاه ، منازل و در معابر خودداری کنند.
این مقام مسئول در ادامه گفت : برای سهولت در تهیه و اطمینان از سلامت دام، شهروندان می توانند دام زنده مورد نیاز خود را نیز از مراکز اعلام شده توسط دامپزشکی در سطح شهر اصفهان واز میادین دام وکشتارگاههای شهرستانها تهیه نمایند.
دکتر علی کارگر افزود: با نزدیک شدن به ایام عرفه و عید قربان و نیاز شهروندان به کشتار دام، اداره کل دامپزشکی استان اصفهان مراکز ثابتی برای نظارت هرچه بیشتر بر ذبح دام های عرضه شده در سطح استان در نظر گرفته است.
وی گفت: بر این اساس بیش از 60 جایگاه ثابت در سطح شهر اصفهان و دیگر شهرهای استان آماده سازی شده اند که با استقرار ناظرین بهداشتی وشرعی در این جایگاهها علاوه بر معاینه دام های عرضه شده بر روند ذبح سالم وشرعی نظارت می شود. 
کارگر در ادامه از شهروندان تقاضا کردندکه ضمن مراجعه به این مراکز وبا حضور ناظرین مربوطه از سلامت وحلّیت دام قربانی خود اطمینان حاصل نمایند.
وی در پایان عنوان کرد: اکیپ های سیاری هم در سطح استان آماده ارایه خدمت هستند که مردم می توانند در موقع نیاز ضمن تماس با شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه از خدمات آنان برخوردار گردند.

---------------------------------

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور:
استعداد جنوب کرمان در آبزی پروری و دامپروری فوق العاده است


مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، استعداد جنوب کرمان را در آبزی پروری و دامپروری فوق العاده دانست و گفت: مسوولان باید به این منطقه توجه ویژه داشته 
حجت الاسلام 'محمدباقر لیاقتی'  در جمع کارکنان دامپزشکی جنوب کرمان، افزود: مردم توجه داشته باشند صیدی را که مصرف می کنند باید زنده از آب بیرون بیاید.
وی با بیان اینکه در ایران ظرفیت تولید گوشت بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: ورود تولیدات دامی از خارج از کشور موجب خروج ارز می شود.
وی تاکید کرد: تمامی دستگاه های اجرایی و بانک ها باید برای ارتقای اقتصاد این منطقه تلاش کنند.
حجت الاسلام لیاقتی، وظیفه دامپزشکان را سنگین خواند و گفت: رکن اساسی بهداشت در اختیار دامپزشکان است.
وی با اشاره به نقش کارکنان دامپزشکی در تامین سلامت غذایی مردم گفت: انجام نشدن وظیفه درست کارکنان، سلامت غذایی جامعه را تهدید خواهد کرد.
وی با اشاره به دیدار مسوولان سازمان دامپزشکی با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: رهبری در این دیدار بر اهمیت کار دامپزشکی تاکید کردند که این اهمیت برای مردم ناشناخته است.
حجت الاسلام لیاقتی، با اشاره به هم مرز بودن جنوب کرمان با استان های مرزی گفت: دام قاچاق انواع آلودگی ها را با خود وارد می کند.

----------------------------------

 

با نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان قم صورت می‌گیرد :
فعالیت 18 گروه بازرسی ثابت و سیار در عید سعید قربان


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در روز عید سعید قربان 18 گروه بازرسی ثابت و سیار به همراه 53 نفر کارشناس دامپزشکی، ناظر شرعی و نیروهای پشتیبان بر ذبح شرعی و سلامت دام‌های قربانی به صورت ویژه نظارت می‌کنند.
دکتر مهدی رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان قم، هر سال گروه‌های نظارتی را به صورت ویژه در کشیک‌های ثابت و سیار در سطح شهر برای نظارت ذبح دام‌های قربانی اعزام می‌کند.

وی با بیان اینکه گروه‌های نظارتی به صورت گردشی در سطح شهر بر ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند تصریح کرد: در صورتی که شهروندان در ذبح دام‌های قربانی با هرگونه ابهامی مواجه شدند می‌توانند با شماره 1512 تماس بگیرند تا گروه ویژه بازرسی به محل مورد نظر اعزام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با تاکید بر اینکه نظارت بر ذبح دام‌ها باید به صورت جدی پیگیری شود تصریح کرد: هرگونه سهل‌انگاری در این راستا ممکن است به آلودگی گوشت دام قربانی یا شیوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان منجر شود.

رفیعی با اشاره به زمان آغاز عملیات طرح بازرسی ویژه دامپزشکی در سطح شهر بیان کرد: عملیات اجرایی طرح نظارتی روز عید سعید قربان ساعت 6 و 30 دقیقه صبح آغاز و تا ساعت 13 ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تعداد گروه‌های نظارتی ویژه عید سعید قربان، امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است ابراز داشت: سال گذشته 16 گروه ویژه نظارتی روز عید قربان در سطح شهر به فعالیت کشتار شرعی و سلامت دام‌های قربانی نظارت کردند که امسال این تعداد به 18 گروه بازرسی افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: از تعداد 18 گروه ویژه طرح بازرسی دامپزشکی استان قم، هفت گروه ثابت در سطح شهر و 11 گروه سیار در سطح شهر و روستاهای تابعه به صورت جدی بر سلامت و ذبح شرعی دام‌های قربانی نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: با افزوده شدن تعداد گروه‌های بازرسی دامپزشکی در سطح شهر، تعداد کارشناسان و ناظران مستقر در این گروه‌ها نیز افزوده شدند تا به صورت جدی و دقیق‌تر بر این مهم نظارت کنند.

رفیعی با بیان اینکه سال گذشته تعداد کارشناسان و ناظران در این طرح از 23 نفر تجاوز نمی‌کرد گفت: امسال این تعداد به 28 نفر افزایش یافته که 25 نفر دیگر نیز در بخش پشتیبانی به آنان یاری می‌رسانند.

وی با اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌های دولتی با اداره کل دامپزشکی استان قم در روز ‌عید سعید قربان گفت: شهرداری، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به صورت ویژه با اداره کل دامپزشکی استان قم در این روز همکاری دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ضمن تبیین چگونگی همکاری با شهرداری تصریح کرد: شهرداری برای سهولت شهروندان در خرید دام زنده نسبت به معرفی 10 مکان مناسب برای فروش دام‌های زنده اهتمام دارد.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی برای ذبح دام‌های قربانی در کشتارگاه‌ها با نظارت بازرسان و ناظران دامپزشکی اهتمام دارد و سازمان بهزیستی نیز دو محل را برای جمع‌آوری نذورات مردمی در این روز مشخص کرده است.

رفیعی به شهروندان توصیه کرد تا جایی که امکان دارد از ذبح دام‌های قربانی در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه‌ها خودداری کنند.

وی به تبیین دلایل خودداری از کشتار دام‌ها در مکانی خارج از کشتارگاه‌ها پرداخت و تصریح کرد: دام‌ها ممکن است سلامت نداشته باشند یا اینکه بر اثر ذبح غیر بهداشتی و دفع غیر اصولی فضولات و احشام روده دام‌ها مقدمات شیوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان را فراهم کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطر نشان کرد: کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌ها به صورت اصولی و بهداشتی صورت می‌گیرد و پس از ذبح گوشت دام قربانی را شسته و فضولات به صورت اصولی دفع خواهد شد.

 

------------------------------------------

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان:
87 ذابح گیلان دارای مجوز ذبح در کشتارگاه‌ها هستند


مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان گفت: 87 ذابح در گیلان دارای کارت و مجوز برای ذبح در کشتارگاه‌ها هستند که رعایت شئون شرعی در کشتارگاه‌ها را آموزش‌ دیده‌اند.
حجت‌الاسلام رضاعلی فدایی در جمع خبرنگاران در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، روز عید قربان را از اعیاد مهم اسلامی دانست و اظهار کرد: این روز یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است.

وی بهره‌مندی از معنویات عید قربان و توجه به مسایل شرعی در این روز را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دین مبین اسلام برای زندگی سعادتمندانه بشر توصیه‌های فراوانی شده که یکی از آنها غذای حلال و پاک است.

این مسئول درباره ذبح شرعی دام ابراز کرد: یک دام حلال گوشت باید طبق دستور اسلام ذبح شود.

وی با بیان اینکه برای انجام ذبح شرعی در تمام کشتارگاه‌های استان ناظران شرعی حضور دارند، تصریح کرد: ناظران بر اعمال ذبح نظارت دقیق دارند تا گوشت پاک به دست مردم برسد.

وی قانون ذبح و صید شرعی را مصوبه اسفند سال 87 در مجلس شورای اسلامی نامید و تصریح کرد: با ابلاغ آیین‌نامه این قانون از طرف دولت، ماموریت ذبح و صید شرعی از طریق دامپزشکی دنبال می‌شود.

فدایی با بیان اینکه ماموریت غذای پاک به حوزه ولی فقیه در دامپزشکی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور در هر کشتارگاه دو ناظر شرعی شامل یک ناظر اصلی و یک ناظر ذخیره مستقر می‌شوند.

وی از حضور 28 نفر روحانی ناظر شرعی در کنار دیگر گروه‌های اعزامی در روز عید سعید قربان خبر داد و یادآور شد: 87 ذابح در گیلان دارای کارت و مجوز برای ذبح در کشتارگاه‌ها هستند که د باره رعایت شئون شرعی در کشتارگاه‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان درباره شرایط ذبح شرعی بیان کرد: در ذبح شرعی باید بدن حیوان شامل صورت، دست، پا و شکم به طرف قبله باشد و سر حیوان نیز با وسیله آهنی تیز بریده شود.

وی افزود: در هنگام ذبح باید نام خدا با قصد برده شود و گفتن ذکر بسم‌الله کافی است و در این ذبح چهار رگ بزرگ از پایین برآمدگی زیر گلوی حیوان به طور کامل بریده می‌شود و اگر بشکافند کافی نیست.

فدایی با اشاره به اینکه فرد ذبح کننده باید مسلمان باشد، ابراز کرد: قربانی کردن در این روز برای تمام مردم سفارش شده است.

وی غسل، نماز عید قربان، دعاهای ماثوره و قربانی کردن را از آداب روز عید قربان عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه