کد خبر: ۱۰۹۱۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اهواز، قم، ایلام، خراسان رضوی، قزوین، اردبیل، کرمانشاه و فردوس

 

رئیس شبکه دامپزشکی اهواز اعلام کرد:
کشف کارگاه غیرمجاز بسته بندی و قطعه بندی مرغ در شهرستان اهواز


رئیس شبکه دامپزشکی اهواز اعلام کرد: تلاش های بی وقفه کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان اهواز به پلمپ یک باب منزل مسکونی فاقد سکنه که اقدام به بسته بندی و قطعه بندی مرغ بشکل غیر مجاز می کرد، منجر گردید.
دکتر اسدی گفت: کارشناسان این شبکه طی بازرسی های متناوب از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی کارگاه مذکور را کشف کرده که پس از هماهنگی و اخذ مجوز لازم از مقام محترم قضایی و با همکاری نیروی انتظامی محل پلمپ و محصولات توقیف گردید.
وی افزود: در حال حاضر پرونده متخلف در حال رسیدگی و پیگیری است و از آنجا که تولید و بسته بندی فرآورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی است لذا به شهروندان توصیه می شود فرآورده های خام دامی خود را از محل های مجاز و مورد تائید دامپزشکی تهیه نمایند.

------------------------------------

 

محکومیت سه دامدار دراستان قم


سه دامداربعلت حمل بدون مجوزدامپزشکی محکوم گردیدند.
بنابرگزارش واحدحقوقی اداره کل دامپزشکی استان قم سه تن اردامداران بخش جعفریه که مبادرت به حمل ونقل وانتقال دام بدون مجوزدامپزشکی نموده بودند بامعرفی به دادگاه عمومی بخش جعفریه برابرباماده 6 قانون سازمان دامپزشکی کشورهرکدام به جزای نقدی به مبلغ چهار میلیون ریال محکوم گردیدند.

-------------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان ایلام :
طرح ویژه نظارت بهداشتی بر دام های قربانی در عید سعید قربان اجرا می شود


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در روز عید سعید قربان تعداد 23 اکیپ شامل (11اکیپ سیار و 12 اکیپ ثابت) ، بمنظور حفظ سلامتی مردم ، نظارت بهداشتی بر دام های قربانی را در سطح استان انجام می دهند .
دکتر پیرانی افزود ، بازرسان بهداشتی علاوه بر نظارت بهداشتی ، اطلاعات لازم را بمنظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء به این بیماری ها در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند داد .
وی یادآور شد علاوه بر فعالیت ناظرین بهداشتی ، روحانیون معزز ، امر نظارت بر ذبح شرعی را نیز انجام خواهند داد .
ایشان افزودند : شهروندان عزیز هم استانی می توانند با شماره تلفن چهار رقمی 1512 با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی تماس و اطلاعات لازم را در خصوص نزدیکترین اکیپ جهت نظارت بر دام های قربانی اخذ نمایند .

--------------------------------------

 

عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی؛
اداره کل دامپزشکی به عرضه کنندگان غیرمجاز دام هشدار داد


همزمان با فرارسیدن عید قربان و درجهت انجام بهینه سنت حسنه قربانی، عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی در میادین تحت نظارت دامپزشکی صورت می گیرد و اکیپ های نظارتی شهرداری سایر نهادهای ذیربط با عرضه غیرمجاز برخورد می کنند. 
دکتر جعفر عطارباشی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: با مساعدت دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی استان و شهرداری ها با مراکز غیرمجاز عرضه دام در مشهد و دیگر نقاط استان پلمب و دام اینگونه مراکز به کشتارگاه اعزام خواهد شد. وی در ادامه گفت: در تمامی میادین دام تعیین شده در مشهد و دیگر شهرستان های استان که با نصب پرده مشخص خواهند شد، کارشناسان دامپزشکی بر سلامت دام های موجود در آن ها نظارت می کنند تا از بروز عوارض احتمالی و مخاطره آمیز بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری به عمل آید. وی خاطرنشان ساخت: با همکاری شهرداری، در شهرستان مشهد 5  مکان عرضه بهداشتی دام زنده مشخص شده  است که شهروندان مشهدی می توانند در روز عید قربان دام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه و نسبت به کشتار آن در کشتارگاه های مجاز و تحت نظر دامپزشکی اقدام کنند.
عطارباشی، از بازار دام مهد توس واقع در جاده بهشت رضا-مقابل پمپ بنزین، بازار دام غرب مشهد واقع در جاده قدیم قوچان- نرسیده به روستای عسکریه، بازار دام سنگین مهر واقع در جاده کنه بیست، بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد واقع در تپه سلام و بازار دام موقت فیاض بخش واقع در میدان قائم مقابل آسایشگاه فیاض بخش به عنوان میادین دام تحت نظارت دامپزشکی در مشهد یاد کرد و گفت: در دیگر شهرستان های استان نیز میادینی در این خصوص توسط شهرداری و دامپزشکی در نظر گرفته شده که از طریق ادارات مذکور اطلاع رسانی لازم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان از شهروندان خواست تا از خرید دام از دیگر مناطق در مشهد و شهرستان های استان خودداری کنند و ذبح دام را حتما در کشتارگاه های مجاز انجام داده و در مواجهه با دام زنده، حتما از تجهیزات بهداشت فردی استفاده نمایند.

---------------------------------------

 

اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان قزوین در خصوص عید قربان


اداره کل دامپزشکی قزوین در آستانه عید قربان به منظور ارتقاء سطح سلامت و جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام‌ اطلاعیه‎ای به شرح زیر منتشر کرد :

باعرض تبریک پیشاپیش به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان ، با عنایت به سنت رایج ذبح و قربانی دام توسط حجاج ، به منظور ارتقاء سطح سلامت هم استانیهای عزیز و جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام(از میان 1709 بیماری ،832 بیماری از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود) همچنین نظارت بر ذبح شرعی دام(به منظور اطمینان از حلیت گوشت دامهای کشتار شده در این روز) ، اقدامات انجام شده توسط این اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه  جهت استحضار ارسال می گردد :
1-تهیه و نصب بنر ویژه عید سعید قربان ونصب در برخی از نقاط استان.
2-راه اندازی سامانه 1512، جهت سهولت تماس شهروندان با اداره کل دامپزشکی استان قزوین.
3-تهیه فیلم چگونگی انتخاب دام سالم جهت پخش از صدا وسیمای مرکز قزوین.
4-بازرسی بهداشتی دامها قبل از کشتار ، در میادین عرضه دام.
5-استقرار 31 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی گوشت ونظارت بر ذبح شرعی از ساعت 7صبح الی 13 بعد از ظهر روز عید قربان در محل اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه.
6-استقرار اکیپ های ویژه بازرسی بهداشتی و ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه دام استان  .
7-استقرار نیرو در محل شبکه ها و اداره کل دامپزشکی جهت پاسخگویی تلفنی وحضوری به شهروندان محترم و اعزام اکیپ های سیار به محل های مورد نظر
8-چاپ پوستر وبروشور مبنی بر استقرار اکیپ های ثابت و سیار در روز عید، جهت بازرسی از دام های ذبح شده و توزیع آن در سطح ادارات استان.
9-تهیه پلاکارد و نصب بر روی خودروهای اکیپ های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی وناظرین ذبح شرعی.
10- ارسال پیامک با موضوع پیام بهداشتی واعلام شماره تماس دامپزشکی به تلفنهای همراه .
11- هماهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی جهت اعزام روحانیون به همراه اکیپهای بازرسی بهداشتی جهت نظارت برذبح شرعی دامها.
12- هماهنگی با شهرداریهای محترم شهرستانهای استان به منظور جمع آوری ضایعات حاصل از کشتار در روز عید قربان، در راستای پیشگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین انسان ودام (زئونوزها).
13- ساماندهی تشدید نظارت ها در میادین عرضه دام .
           در پایان لازم به ذکر است : کلیه بازرسیهای بهداشتی و نظارتهای شرعی پیش وپس از کشتار دام که در روز عید قربان توسط کارشناسان این اداره کل وشبکه های دامپزشکی تابعه صورت می گیرد، رایگان می باشد و هم استانیهای محترم، در صورت تماس تلفنی با سامانه تلفنی 1512 در سطح شهر قزوین و1512-0281در سایر نقاط استان ،می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد :
نظارت 46 اکیپ دامپزشکی در روز عید قربان


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با فعال شدن 46 اکیپ دامپزشکی در استان اردبیل لاشه‌های قربانی در فرخنده روز عید قربان نظارت بهداشتی و شرعی می‌شوند.
دکتر صادق صالحی در جلسه هماهنگی فعالیت اکیپ‌های نظارتی و بهداشتی در مناسبت پیش روی عید قربان در اردبیل اظهار داشت: این اکیپ‌ها تلاش می‌کنند تا در عید قربان و ساعات مختلف خدمات مطلوبی را به مردم ارایه کنند که در این باب ضرورت دارد اهالی استان در ذبح شرعی خود موازین بهداشتی را نیز مد نظر قرار دهند.

وی تصریح کرد:‌ اکیپ‌های ما از نخستین ساعات عید قربان در پایگاه‌ها و شبکه‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند و اهالی را در امر ذبح شرعی و بهداشتی در عید قربان بهتر از گذشته یاری می‌کنند.

صالحی خاطر نشان کرد: در این اکیپ‌ها بیش از 80 پرسنل عملیاتی ما کارهای نظارتی و بهداشتی را انجام می‌دهند و ما حتی با استقرار در میادین اصلی تمام شهرها به صورت رایگان به مردم و ساکنان استان ارایه خدمات می‌کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در عید قربان تمامی کشتارگاه‌های استان فعال بوده و آماده ارایه خدمات نظارت بهداشتی می‌باشند که از شهروندان انتظار داریم به جهت اینکه ذبح دام در خارج از کشتارگاه برخی آسیب‌ها را به دنبال دارد، دام قربانی خود را به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی در آن مکان‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ما هم اکنون از نظر سلامت دام و طیور جایگاه مناسبی را در کشور داریم و از هزاران بیماری شناخته شده در دام‌ها و همچنین 156 بیماری نوپدید و منتقله از حیوان به انسان تلاش می‌شود تا به نحوه احسنت جلوگیری شده و شیوع آن را شاهد نباشیم.

به گزارش فارس، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اهمیت تأمین و تهیه غذای سالم را در مکتب اسلام یادآور شد و ادامه داد:‌ ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم گوشت فاسد یا ناسالم وارد چرخه مصرف شده و یا برای حضور مردم مشکلاتی را به وجود آورد.

صالحی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 12 روحانی نیز بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها نظارت مستقیم دارند، گفت: در تلاش هستیم تا بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌های پیش آمده در حوزه ذبح شرعی و بهداشتی را با مراقبت‌های لازم برطرف کنیم و به ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و به حداقل رساندن شیوع بیماری‌های مشترک کمکی کرده باشیم.

وی افزود: ‌بسیاری از امراض و بیماری‌ها را می‌توان با معاینات و بازدیدهای قبل، حین و بعد از کشتار دام تشخیص داده و نسبت به برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام داد.

قیمت گوشت رو به صعود

در روزهای نزدیک به عید قربان قیمت گوشت در اردبیل افزایش یافت و یک روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش فارس، شهروندان اردبیلی برای تأمین گوشت مورد نیاز خود در روز عید قربان از هم اکنون اقدام به خرید و ذخیره‌سازی می‌کنند که در این ارتباط مطلع شدیم برخی از قصابی‌ها در اردبیل حتی از چند روز پیش اقدام به اسم‌نویسی از خریداران گوشت در روزهای آینده کردند تا از طریق کشتارگاه گوشت مورد نیاز مردم را تأمین کنند که در این زمینه باز در آستانه عید قربان حکایت سریالی افزایش قیمت گوشت نمودی ظاهری پیدا کرده و یک افزایش 20 تا 40 درصدی را در تأمین و فروش گوشت قرمز مورد نیاز در سطح شهر شاهد هستیم.

در این ارتباط با اتحادیه قصابان در اردبیل تماس برقرار کردیم اما مسئولان آنها حاضر به پاسخگویی در مورد علل افزایش قیمت گوشت قرمز نشدند که در روزهای آینده این موضوع را به صورت گزارشی و دامنه‌دار پیگیری می‌کنیم.

 

--------------------------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد :
ارائه خدمات رایگان دامپزشکی کرمانشاه برای عید قربان


مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کادر بهداشتی شبکه دامپزشکی کرمانشاه در روز عرفه از ساعت 15 تا 18 و در روز عید قربان نیز از ساعت 7 صبح تا 13 آماده ارائه خدمات رایگان به شهروندان است.
دکتر نادر پرور اظهار کرد: کشتارهای غیر‌مجاز موجب انتشار و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مشترکی نظیر تب‌مالت‌، تب‌ خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو‌، کیست هیداتیک و ... می‌شود.

پرور با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور و استان، نقش بهداشتی آن است افزود: تعداد هزار و  709 بیماری شناخته شده است که تاکنون تعداد 832 بیماری بین انسان و دام مشترک عنوان شده یعنی 50 درصد این بیماری‌ها از دام و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای ذبح دام در روز عرفه و عید سعید قربان گفت‌‌: چندین محل در نقاط مختلف شهر توسط شهرداری در راستای عرضه دام تدارک دیده شده و این اماکن زیر نظارت کارشناسان دامپزشکی  است شهروندان به منظور اطمینان از سلامت دام، دام‌های قربانی خود را از محل‌های پیش گفته تهیه کنند.

وی ادامه داد‌: شهروندان از خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مکان‌های غیر‌مجاز و معابر خودداری کنند چرا که کشتار دام در شرایط غیر بهداشتی‌، خطر آلودگی سطح لاشه به انواع میکروب‌های بیماری‌زا و خطر‌ناک گوارشی را دارد و علاوه بر آلودگی محیط‌زیست باعث انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

پرور در پایان گفت‌: کادر بهداشتی شبکه دامپزشکی کرمانشاه در  روز عرفه از ساعت 15 تا 18 و در روز عید قربان نیز از ساعت 7 صبح تا 13 آماده ارائه خدمات رایگان از جمله معاینه لاشه دام‌های قربانی به شهروندان است.

 

---------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس:
مردم از ذبح دام در منازل مسکونی خودداری کنند


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان و دام در کمین است و مردم باید از ذبح دام در منازل و اماکن مسکونی به طور جدی خودداری کنند.
محمد اصغرزاده اظهار کرد: همزمان با روز عید قربان اکیپ‌های بازرسی بهداشتی گوشت برای انجام معاینه بالینی دام زنده قبل از کشتار و همچنین بازرسی گوشت لاشه قربانی پس از کشتار، در محل اداره دامپزشکی شهرستان فردوس مستقر هستند.
وی افزود: تعداد چهار اکیپ فعال شامل دو اکیپ مستقر در کشتارگاه‌های فردوس و اسلامیه، یک اکیپ سیار در سطح شهرستان و یک اکیپ مستقر در شبکه دامپزشکی در روز عید قربان از ساعت 7 صبح تا 12 شب آماده خدمات‌رسانی به مردم شهرستان هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس با اشاره به اینکه معاینه بالینی دام زنده قبل از کشتار و بازرسی بهداشتی پس از کشتار توسط کارشناس دامپزشکی ضامن سلامت انسان‌ است از مردم شهرستان فردوس خواست تا از ذبح دام در منازل و اماکن مسکونی به طور جدی پرهیز کنند.

اصغرزاده تصریح کرد: مردم باید هشدارهای دامپزشکی در ارتباط با مخاطرات انتقال بیماری‌های مهلک بین انسان و دام را از طریق کشتار غیرمجاز خارج از کشتارگاه جدی بگیرند.

*انتقال 800 نوع (عامل) بیماری از طریق فرآورده‌های دامی به انسان

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: در حال حاضر بیش از 800 نوع بیماری از طریق حیوان و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود.

اصغرزاده افزود: کشتار دام خارج از کشتارگاه و مصرف گوشت فاقد مهر بازرسی دامپزشکی تهدیدکننده سلامتی انسان‌ها است بنابراین مردم باید قبل از خریداری و استفاده از گوشت همیشه از وجود مهر بازرسی دامپزشکی بر روی گوشت مطمئن شوند.

وی تصریح کرد: کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه نه تنها سبب آلودگی محیط زیست بلکه موجب اشاعه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز می‌شود.

 

نظر شما
ادامه