کد خبر: ۱۰۹۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس هیأت مدیره جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک گفت: همایش رفتار شناسی حیوانات (یکشنبه 30 مهر 91) در تهران برگزار شد.
دکتر ˈسیدجاوید آل داودˈ گفت: این همایش یکروزه به منظور ارتقای سطح علمی دامپزشکان و دانشجویان رشته دامپزشکی و آشنایی آنها با آخرین دستاوردهای رفتار شناسی حیوانات در جهان با همکاری جامعه جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک و با حضور دکتر ˈکرس تیˈ استاد رفتار شناسی در دانشگاه سیدنی استرالیا برگزار شده است.

وی اظهار کرد: چگونگی تشخیص ناهنجاری های رفتاری در حیوانات، تفریق رفتارهای طبیعی از غیر طبیعی، بررسی مهمترین رفتارهای غیر طبیعی همچون ترس و تهاجم، میزان تاثیر داروهای درمانی بر تنظیم رفتار در حیوانات و نقش تربیت حیوانات در درمان اختلالات رفتاری از مباحث مطرح در این همایش بوده است.

رییس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک افزود: حیوانات خانگی، الگوهای سازمان اجتماعی، جهت یابی، ساعت های بیولوژیکی، آموختن و حافظه، رفتار فعال، رفتار شناختی و رفتار واکنشی از دیگر مباحث مطرح در این همایش بوده است.

وی گفت: در گروه رفتارهای فعال، وراثت توانایی های ویژه‌ای را به جاندار می‌بخشد اما تحقق این توانایی ها تا حدود زیادی به یادگیری و تاثیر جهت دهندگی محیط وابسته است، بنابراین، جانداری که رفتار واکنشی از خود نشان می‌دهد قابل مقایسه با ربات بوده، اما جانداری که رفتار فعال دارد، ابتدا محرک را ارزیابی می‌کند و بعد پاسخ مناسب می‌دهد.

آل داود افزود: از جمله این رفتارها جستجوی غذا و استفاده از آن، آراستن و پاکیزه کردن خود، ارتباط با دیگران، جفت‌گیری، دفاع و حمله و اجتماعی شدن است.

وی اظهار کرد: یشرفته‌ترین شکل رفتارها را فعالیت های شناختی شامل می شوند که در آن ژنها فقط زمینه‌ای بسیار عمومی و وسیع را فراهم می‌ کنند و کاربرد عملی آن توانایی ها، وابستگی بسیار به عوامل خارجی دارد.

آل داود یادآور شد: حیوان در این مورد نه تنها فعالانه در برابر محرک پاسخ می‌دهد، بلکه می‌تواند راههای تازه‌ای برای چگونه پاسخ دادن را بجوید یا آنکه فعالیت های خود را ابداع کند، از جمله این نوع رفتارها، نوع اکتشافی را می‌توان نام برد که طی آن جانور خود را با اوضاع محیط تازه وفق می‌دهد.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد خوش نگاه
|
-
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
سلام به استاد عزیزم جناب آقای دکتر آل داوود. ای کاش اطلاع رسانی صحیح تری می کردید تا ما هم شرکت می کردیم. یک پیامک می زدید می آمدیم آقای دکتر. خیلی سمیناری مفیدی بوده است. حیف! با آرزوی سلامتی و بهروزی برای دکتر آل داوود مهربان، عزیز و چندوجهی! شاگرد شما - خوش نگاه
نظر شما
ادامه