کد خبر: ۱۰۹۰۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوانات، خراسان رضوی، بوشهر، مازندران، جنوب کرمان، یزد، کرمانشاه و قائم‌شهر

 

امام جمعه بوانات عنوان کرد:
ضرورت احداث کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان بوانات


امام جمعه شهرستان بوانات، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان فارس، بخشدار مرکزی، شهردار، رئیس شورای اسلامی، رئیس اداره محیط زیست ،مسئول بهداشت محیط ، و تنی چند از مسئولین شهرستان از کشتارگاه دام بوانات بازدید کردند.
در این بازدید که از ساعت 7 تا 9 صبح ادامه داشت ابتدا سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بوانات با اشاره به مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و مستهلک بودن ساختمان کشتارگاه بر لزوم تاسیس کشتارگاه جدید و صنعتی تاکید کرد.
دکتر محمد جعفرپور سیستم ناقص فاضلاب، عدم وجود خط کشتارمخصوص دامهای سنگین و سبک بصورت مجزا، فقدان امکانات مناسب نظیر شوکر یا تله جهت مقید نمودن دامهای سنگین قبل ازذبح،عدم وجود سالن انتظاردام ، عدم وجود سردخانه جهت نگهداری لاشه ها پس از کشتار را از نواقص عدیده این کشتارگاه خواند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین امام جمعه بوانات زارع طی بازدید مذکور: به ضرورت نظارت دامپزشکی برفرآورده های خام دامی واهمیت آن در جامعه اشاره کرد و ضرورت احداث کشتارگاه صنعتی و بهداشتی مناسب ودرخور شهرستان را پراهمیت دانست و خواستار پیگیری جدی مسئولین در این خصوص شد.


همچنین حجت الاسلام فیروزجنگ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان فارس با بیان نکاتی پیرامون ذبح شرعی، نقش غذای سالم و حلال در جامعه اسلامی اظهار داشت: سلامت معنوی جامعه درگروی غذای سالم و حلال است که به همت دامپزشکی و ناظرین ذبح شرعی درکشتارگاه های دام و طیورصورت می گیرد ، وی تاسیس یک کشتارگاه مناسب را از مسائل ضروری و واجب درشهرستان دانست و ابراز داشت: این امر ممکن است ازاحداث راه و جاده های آسفالته نیزمهم ترباشد  وازشهردار محترم ومسئولین خواست به شدت پیگیر این موضوع باشند.

--------------------------------

 

معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی:
انجام نظارت فنی و شرعی بر دام های قربانی در کشتارگاه ها


معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی در آستانه فرا رسیدن عید قربان اعلام کرد: در تمامی کشتارگاه های استان، کارشناسان این اداره کل، نظارت های بهداشتی و شرعی را بر دام های قربانی اعمال خواهند کرد. 
دکتر جواد اعلمی افزود: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در جهت تامین سلامت گوشت و فرآورده های خام دامی حاصل از ذبح دام در روز عید قربان، اداره کل دامپزشکی استان بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان دامپزشکی کشور، تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.
وی برنامه ریزی دقیق به همراه سایر دستگاه های اجرایی استان، از جمله؛ ائمه محترم جمعه،  جهادکشاورزی، فرمانداری ها، شهرداری ها، مراکز بهداشت و ... را ازجمله مهم ترین محورهای این دستورالعمل دانست و افزود:  در این راستا تعامل مناسبی در استان صورت گرفته و موارد لازم طی برگزاری جلساتی با حمایت دستگاه های یادشده و استانداری خراسان رضوی در حال انجام است.
دکتر اعلمی تصریح نمود، دراین زمینه در خراسان رضوی بر انجام کشتار دام، صرفاَ در کشتارگاه های مجاز در سراسر استان تاکید شده است. معاون فنی دامپزشکی استان، تامین نیروی فنی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناس، کاردان و ناظر ذبح شرعی را از دیگر مفاد این بخشنامه دانست و یاد آور شد: اداره کل دامپزشکی، اکیپ هایی را در این روز با ترکیب فوق پیش بینی و آنها را مجهز به کلیه امکانات از قبیل؛ روپوش سفید، ماسک، چکمه، مواد ضدعفونی کننده و ... نموده است.
جواد اعلمی افزود: در راستای اجرای هرچه بهتر بخشنامه سازمان دامپزشکی، مکان هایی جهت استقرار اکیپ های دامپزشکی در کشتارگاه های دام، خیریه ها و دیگر نقاط استان  پیش بینی شده و نیز در ادارات دامپزشکی استان، همکارانی جهت پاسخگویی به تماس های تلفنی و ابهام ها و اخذ گزارش هاحضور دارند تا نیکوکاران و شهروندان در این روز با مشکل کمتری مواجه باشند.
او با اشاره به رایگان بودن خدمات دامپزشکی در این روز گفت: اکیپ های دامپزشکی استان از ساعت 8 صبح الی 13
 در محل های کشتار دام و خیریه ها حضور خواهند داشت.
این مقام مسئول افزود: در جهت تامین نیاز شهروندان برای خرید دام زنده، در روز عید قربان، در مشهد، مراکزی با نصب پرده در سطح شهر و نیز مجتمع صنعتی گوشت مشهد واقع در تپه سلام پیش بینی شده و با توجه به حضور کارشناسان دامپزشکی، دام هایی که علائم غیرطبیعی داشته باشند به شیوه مناسب علامت گذاری شده تا امکان فروش آنها به عنوان دام قربانی ممکن نگردد و همچنین در جهت سلامت و امنیت غذایی شهروندان، لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف در این روز معدوم و از چرخه مصرف حذف خواهد شد.
وی اطلاع رسانی از موضوع حلیت گوشت و اهمیت ذبح و نظارت شرعی، اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و همکاری با خبرنگاران این رسانه ها را از دیگر مواردی دانست که در بخشنامه سازمان دامپزشکی به آنها اشاره شده است.

-----------------------------------

 

سه کشتارگاه سنتی دام استان بوشهر به پیش سرد کن مجهز شدند


مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر گقت : با همکاری موثر شهرداری های دشتی ، کنگان و گناوه و سایر مسئولین موفق به نصب و راه اندازی پیش سردکن در کشتارگاه های دام این سه شهرستان شدیم .
دکتر مرتضی بحرانی در خصوص نصب و راه اندازی پیش سردکن در کشتارگاههای سنتی دام استان گفت : با پیگیری های بعمل آمده و با همکاری شهرداری های دشتی ، کنگان و گناوه و سایر مسئولین موفق به نصب و راه اندازی پیش سردکن در کشتارگاه های دام این سه شهرستان شدیم .
دکتر بحرانی در ادامه افزود : علاوه بر سه شهرستان مذکور ، کشتارگاه نیمه صنعتی دام شهرستان بوشهر واقع در چاهکوتاه نیز از سال گذشته مجهز به سیستم پیش سرد کن شده و هم اکنون نیز در حال فعالیت است .
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص فواید وجود سیستم پیش سرد کن در کشتارگاه ها اظهار داشت : وجود سیستم پیش سرد کن در کشتارگاه دام امری ضروری است . نگهداری لاشه های کشتاری به مدت 24 ساعت در دمای یخچالی بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد ، علاوه بر ترد شدن گوشت ، باعث گذراندن مرحله جمود نعشی در گوشت می شود . بدین ترتیب با کاهش PH لاشه ها باعث حذف پاتوژن های احتمالی خواهد شد و مصرف اینگونه فرآورده پروتئینی دارای امنیت بالایی از لحاظ بهداشتی می باشد .

----------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران :
مازندرانیها می توانند از خرید دام سالم جهت قربانی اطمینان حاصل نمایند


مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت : هم استانیهای عزیز می توانند با مراجعه به اکیپ های ثابت مستقر در میادین عرضه دام از سلامت دام خریداری شده خود اطمینان حاصل نمایند .
دکتر مجید مختاری افزود : طی هماهنگی بعمل آمده با سایر دستگاههای اجرایی مرتبط این اداره کل بمنظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان این اداره کل اقدام به استقرار اکیپ های ثابت در جایگاههای عرضه دام نموده است .

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح نمود طی هماهنگی با شهرداری ها مقرر گردید در هر شهر حداکثر یک مکان و در شهرستاهای پر جمعیت حداکثر 2 مکان جهت عرضه دام زنده معرفی تا اکیپ های دامپزشکی بتوانند به شهروندان عزیز خدمات ارائه دهند . مختاری در ادامه افزود در این اکیپ ها یک نفر دکتر دامپزشک حضور دارد که سلامت دام را تائید می نماید و هم استانیهای عزیز می توانند با اطمینان خاطر نسبت به خرید دام زنده جهت امر قربانی در روز عید قربان اقدام نمایند . وی در پایان تصریح نمود کلیه کشتارگاههای دام در سطح استان در روز عید سعید قربان آماده ارائه خدمات می باشند و از شهروندان خواست تا بمنظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی دام خود را جهت قربانی به کشتارگاه انتقال و پس از تائید بهداشتی لاشه توسط بازرسین بهداشتی گوشت و تائید ذبح اسلامی توسط روحانی ناظر شرعی مستقر در کشتارگاه نسبت به استفاده آن اقدام نمایند .

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان :
خدمات‌رسانی 22 اکیپ دامپزشکی جنوب کرمان در عید قربان


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: اقدامات بهداشتی دامپزشکی ویژه عید سعید قربان توسط 22 اکیپ ثابت و سیار در جنوب کرمان انجام می‌شود
دکتر ابراهیم توکلی با بیان اینکه در روز عید قربان دامپزشکی اقدامات ویژه بهداشتی دارد، اظهار داشت: مردم از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند.
وی از فعال بودن کشتارگاه‌ها در روز عید سعید قربان خبر داد و تصریح کرد: ناظران بهداشتی و شرعی در روز عید سعید قربان آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان ذبح در معابر عمومی را از راه‌های انتقال ویروس بیماری‌های مشترک خواند و خاطرنشان کرد: 22 اکیپ ثابت و سیار در هفت شهرستان جنوبی آماده خدمت‌رسانی به مردم این منطقه هستند.
توکلی با اهمیت نظارت کارشناسان دامپزشکی قبل از ذبح بیان داشت: مردم قبل از ذبح باید توسط کارشناسان دامپزشکی که در سطح شهرستان حضور دارند از سلامت دام مطلع شوند.
وی گفت: شهروندان در صورت وجود هر گونه مشکل می‌توانند با شماره تلفن 1512 تماس حاصل کنند.

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در جلسه عید قربان عنوان کرد:
در عید سعید قربان تمامی کشتارگاه ها و قربانگاه های موقت آماده پاسخگویی به مردم هستند


مدیرکل دامپزشکی استان یزد در جلسه ویژه عید سعید قربان که با حضور نمایندگانی از فرمانداری، شهرداری، مرکز بهداشت، کمیته امداد، بهزیستی و دیگران در اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.

دکتر علی اکبر حدادزاده گزارشی از عید قربان سال 1390 عنوان کرد و گفت: از 4 قربانگاه موقت دامی که در سطح شهر دایر شد، از 1512 راس دام خریداری شده توسط مردم مورد بازرسی بهداشتی وشرعی قرار گرفتند.
این مقام مسئول گفت: با توجه به رشد قابل توجه استقبال مردم در سال 90 نسبت به سال 89 امیدواریم در سال جاری نیز رشد چشمگیری در این خصوص داشته باشیم.
وی اهمیت نظارت های بهداشتی را مهم خواند و از همه دستگاه هایی که به نوعی در این امر مهم شرکت داشته اند تشکر نمود و خواستار حضور پر رنگ دستگاه ها در ارائه خدمات بهتر در عید قربان سال جاری شد.
در ادامه نشست مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان گفت: با حضور ناظرین شرعی در کنار ناظرین بهداشتی مردم با اطمینان خاطر از دام های کشتاری در قربانگاه ها ی موقت استفاده نمایند.
حجه الاسلام خامسی از تمامی ارگان ها خصوصاً شهرداری به خاطرمهیا کردن مقدمات ذبح اسلامی و تطهیر در ذبح تشکر کرد و در ادامه گفت: ذابحین عید سعید قربان دارای کارت های مخصوص هستند که بر روی سینه نصب می کنند.
سپس رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل با تشکر از دستگاه های مختلف گفت: در سال جاری طرح کشتارگاه سیار به شهرداری اعلام شد که می توان از آن در مناسبت های مختلف دیگر نیز مانند اعیاد مذهبی و حوادث غیر مترقبه استفاده کرد.
پس از اظهار نظر شرکت کنندگان مصوب شد 4 قربانگاه در محل های چهار راه فضای سبز، دروازه قرآن، پشت سیلو و بلوار شهید دشتی راه اندازی و اکیپ های گشت نیز بر موارد غیر قانونی ذبح و فروش غیر مجاز دام نظارت نمایند.

--------------------------------

 

سرپرست روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه پیش از خطبه های نماز جمعه :
کشتار دام در شرایط غیر بهداشتی ، خطر آلودگی سطح لاشه به انواع میکروبهای بیماری زا و خطر ناک گوارشی را دارد


 به مناسبت نردیک شدن به عید سعید قربان سرپرست روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته به ایراد سخن پرداخت و توصیه های بهداشتی دامپزشکی برای ذبح دام در روز عرفه و عید سعید قربان را به اطلاع نماز گزاران رساند.


محسن واعظی گفت : با توجه به اینکه چندین محل در نقاط مختلف شهر توسط شهرداری جهت عرضه دام تدارک دیده شده و این اماکن تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی می باشند بهتر است شهروندان به منظور اطمینان از سلامت دام، دامهای قربانی خود را از محل های پیش گفته تهیه نمایند .
وی ادامه داد : کشتار دام علاوه بر اینکه در فضای خارج از کشتارگاه ، آلودگی های زیست محیطی ایجاد می کند باعث انتقال و انتشار بیماریهای مشترکی چون تب مالت ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، کیست هیداتیک و صدها بیماری مشترک دیگر بین انسان و دام می شود واز نظر اجتماعی نیز ( کشتار دام ) در انظار عمومی ناخوشایند بوده و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی به ویزه در کودکان می شود.
واعظی با اشاره به وجود بیش از 800 عامل بیماری زاء مشترک ویروسی ، میکروبی و انگلی بین انسان و دام و با در نظر گرفتن این مسأله که حدود 50% بیماریهایی که تا کنون شناخته شده است از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود به شهروندان توصیه نمود که از خرید گوشت و فرآورده های خام دامی در مکان های غیر مجاز و معابر جداً خودداری نمایند چرا که کشتار دام در شرایط غیر بهداشتی ، خطر آلودگی سطح لاشه به انواع میکروبهای بیماری زا و خطر ناک گوارشی را دارد و علاوه بر آلودگی محیط زیست باعث انتشار بیماریهای مشترک بین انسان و دام می شود.
ایشان در پایان اعلام نمودند : کادر بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان در روز قبل از عید    (روز عرفه) از ساعت 15 لغایت 18 و در روز عید قربان نیز از ساعت 7 صبح لغایت 13 آماده ارائه خدمات رایگان ( معاینه لاشه دامهای قربانی ) به شهروندان محترم می باشند و در این زمینه شهروندان می توانند با شماره تلفن رایگان 1512 تماس حاصل نمایند.

 

-------------------------------------

 

دامپزشکی قائمشهر نسبت به خرید دام از مراجع غیرمجاز هشدار داد

مسوول شبکه دامپزشکی قائمشهر نسبت به خرید دام از مراجع و مبادی غیرمجاز هشدار داد.
محمدعلی شاکری ˈ در نشست شورای بهداشت شهرستان با اشاره به در پیش بودن عید قربان ، از مردم خواست تا از افراد و مکان های مجاز تعیین شده از سوی دامپزشکی دام مورد نیاز برای قربانی کردن را خریداری کنند.

وی گفت : با توجه به مشاهده مواردی از بیماری دام در استان های شرق کشور و به منظور رعایت بهداشت و کنترل بیماری ، شبکه های دامپزشکی استان ها با لحاظ کردن مکان هایی از سوی شهرداری ها ، مبادرت به عرضه دام های مجاز و کنترل شده می کنند.

او به تصمیم شبکه دامپزشکی مازندران و لحاظ کردن دو نقطه در قائمشهر برای عرضه دام زنده مجاز عید قربان اشاره کرد و از مردم خواست تا از عرضه کنندگان سیار دام زنده خریداری نکنند.

شاکری گفت : شبکه دامپزشکی 48 ساعت پیش از عید قربان مبادرت به تشکیل تیم های نظارت بر عرضه دام زنده می کند و همچنین با استقرار چادر در نقاطی از شهر به آگاهی دادن مردم در خصوص دام های سالم اقدام خواهد کرد.

نظر شما
ادامه