کد خبر: ۱۰۸۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی هریس، خراسان جنوبی، یزد، بم و انار

 

بیش از 113 هزار راس دام عشایر شهرستان هریس واکسینه شدند


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واکسیناسیون بیش از 113 هزار راس دام عشایری شهرستان هریس خبر داد.
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان گفت: همکاران تلاشگر شبکه دامپزشکی شهرستان هریس در طی اقامت چهار ماهه عشایر در ییلاقات شهرستان تعداد 113250 راس دام عشایری را بر علیه بیماریهای همچون آبله ،شاربن ، PPR ، هاری ، بروسلوز، انتروتوکسمی وآگالاکسی واکسینه نمودند و نیز در طی همین مدت 40878 راس دام عشایری را بر علیه انگلهای خارجی سمپاشی نمودند.
وی همچنین افزود علاوه بر خدمات فوق شبکه دامپزشکی شهرستان هریس در طی این مدت مراقبت فعال از بیماریهای دام عشایر را انجام و تعداد56 نمونه مرضی از دامها اخذ و به آزمایشگاه ارسال نموده است.
دکتر زندیه اظهار داشت: از نظر تامین دارو ی مورد نیاز جهت درمان دامهای عشایری با برنامه ریزیهای دقیقی که انجام گردیده بود در این مدت هیچگونه کمبود و مشکلی نداشتیم.
لازم به ذکر است که عشایر شهرستان که بیشتر از استان اردبیل بوده از تاریخ 15 خرداد لغایت 15مهر ماه در ییلاقات شهرستان هریس حضور دارند.

---------------------------------------

 

پس از خاتمه طرح پایش بیماری آنفلوانزا:
موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشد


طرح پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی پایان یافت .

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان با بیان اینکه هیچگونه موردی از بیماری آنفلوانزا در جمعیت طیور استان مشاهده نشده افزود:این طرح از ابتدای شهریور ماه سالجاری با هدف بررسی سرولوژی بیماری آنفولانزا در پرندگان بومی و طیور صنعتی آغاز و پس از یکماه با موفقیت خاتمه یافت .

دکتر مسعود دادفر اظهار داشت:در طرح مذکور 30 واحد پرورشی طیور صنعتی و بومی از نظر دو سویه بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.وی تصریح کرد:بیش از یکهزار و 437  نمونه خون و 422 نمونه سواب نای و کلوآک جهت انجام آزمایشات از طیور بومی و صنعتی به صورت تصادفی اخذ شده است.

 

--------------------------------------

 

کارشناس نظارت بر فراورده های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد اعلام کرد:
فراورده های خام دامی مورد تأیید دامپزشکی ضامن سلامت مردم


حفاظت از مواد غذایی از زمان تولید تا هنگام مصرف امری بسیار مهم است عوامل بسیاری باعث از بین رفتن ارزش مواد غذایی می شوند که از مهمترین آنها می توان به فساد میکروبی، تغییر ساختار مولکولی، از دست دادن برخی خواص مهم مانند ویتامین وغیره اشاره‌کرد. 
معمولا عواملی که باعث رشد میکروارگانیسم ها در یک محصول بعد از تولید می شوند عبارتند از : سطح پایین بهداشت در فرآیند تولید، تاخیر بین تولید وبسته بندی، دمای بالای نگهداری و نوع ماده بسته بندی. ساده ترین روش برای محافظت از مواد غذایی، بسته بندی است. معمولا بسته بندی از مواد غذایی در مقابل نفوذ عوامل خارجی وهمچنین فرار خواص داخلی آن محافظت می نماید وجود هوا درون بسته می تواند باعث فساد ماده داخل آن شود به این لحاظ تخلیه هوا و یا تزریق گازهای بی اثر درون بسته ماده غذایی راه حل مناسبی برای مقابله با رشد باکتری ها بدون از دست رفتن خواص، تازگی وشادابی محصول است.
کارشناس نظارت بر فرآورده خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد در این باره اعلام کرد: در شهرستان یزد 12 واحد بسته بندی فرآورده خام دامی وجود دارد که 7 واحد در بسته بندی مرغ و 2 واحدگوشت قرمز و 3 واحد ماهی فعالیت دارند که این امر با نظارت مناسب و دقیق دامپزشکی، سلامت مردم شهرستان را تامین می نماید.
منصور منصوری ادامه داد و گفت: طی بازرسی های انجام شده از تمامی واحدهای بسته بندی موجود در سطح شهرستان مقدار 2325 کیلوگرم بال و بازومنجمد، 486 کیلوگرم بلدرچین فله، 166 کیلوگرم بازوی منجمد پس از نمونه گیری و ارسال به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی در محل ضبط و پس از طی مراحل قانونی، معدوم گردید.
وی در ادامه از مردم خواست: هنگام خرید محصولات بسته بندی، تازه یا منجمد بودن آن را مدنظر قرار دهند زیرا محصولات تازه با ماندگاری 48 ساعت ماندگاری کمتری نسبت به محصولات منجمد با ماندگاری 4 ماه الی یک سال را داشته و از خرید محصولات با برچسب تازه که بوسیله فروشندگان، منجمد گردیده است خوداری نمایند. لیبل درج شده بر روی بسته بندی ها باید دارای شماره پروانه بهره برداری دامپزشکی باشد و از خرید هرگونه محصولات فله شامل: مرغ کامل ، ران ، سینه ، بال وگردن، بلدرچین، آلایشات مرغی   (جگر –سنگدان ) وسایر محصولات فله خوداری نمایند.
منصوری در پایان اذعان داشت: با توجه به بازرسی های صورت گرفته درسطح شهر واطلاع رسانی انجام شده به صورت شفاهی، بروشور و دستورالعمل به عرضه کنندگان فرآورده خام دامی، واحد نظارت و بازرسی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد با تمامی فله فروشان ومتخلفین به صورت قاطع برخورد خواهد کرد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را جهت رسیدگی به دامپزشکی شهرستان یزد اعلام نمایند. 

 

---------------------------------------------

 

جلوگیری از مصرف شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه در بم


شهروندان بمی برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت از مصرف شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنند . 
مسئول شبکه دامپزشکی بم گفت : با توجه به اهمیت و خطرات بیماری بروسلوز (تب مالت) شهروندان فقط از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند .

اسدی پور با اشاره به واکسیناسون بیش از 125 هزار راس دام سبک وسنگین علیه این بیماری افزود : با انجام تست بروسلوز روی 411 راس دام سنگین یک مورد دام مبتلا به تب مالت شناسایی و کشتار شد.

 

----------------------------------------------

 

مسئول دامپزشکی شهرستان انار:
4.5 تن فرآورده دامی فاسد در شهرستان انار معدوم شد


مسئول دامپزشکی شهرستان انار در استان کرمان گفت: طی یکسال گذشته بیش از 4.5 تن فرآورده‌های خام دامی فاسد در این شهرستان ضبط و معدوم شده است.
احمد رضائی اظهار داشت: طی یک سال گذشته 7 هزار و 243 مورد نظارت و بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان انار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دامپزشکی نقش مهمی در سلامت بهداشت عمومی و امنیت غذایی دارد و نظارت کامل بر مصرف غذا از مرحله تولید تا مصرف یعنی از مزرعه تا آشپزخانه را شامل می‌شود.

رضائی تصریح کرد:‌ طی یک سال گذشته 4 هزار و 554 کیلوگرم فرآورده‌های غیرقابل مصرف از فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان انار ضبط و معدوم شده است.

وی افزود: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و یا مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک نیز به خبرنگار فارس گفت: برخلاف خشکسالی‌های چند سال اخیر شهرستان شهربابک همچنان یکی از قطب‌های پرورش دام استان کرمان است.

مجید اسدی اظهار داشت: شهرستان شهربابک با وسعتی حدود 14 هزار کیلومتر مربع یکی از قطب‌های مهم دامداری در استان است که حدود 800 هزار راس دام سبک و 17 هزار راس دام سنگین دارد.

وی تبیین نقش دامپزشکی در بهداشت، سلامت و امنیت غذایی جامعه و اهمیت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را ضروری دانست.

اسدی لازمه سلامتی انسان و ارتباط نزدیک با دام‌ها به ویژه حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، کبوتر و مرغ را رعایت مسائل بهداشتی و واکسیناسیون آن‌ها دانست و در مورد عواقب غیر قابل جبران بی‌توجهی به این امر هشدار داد.

 

نظر شما
ادامه