کد خبر: ۱۰۷۵۲

حکیم مهر - کامبیز نباتی دانشجوی سال آخردکتری دامپزشکی در یادداشتی برای حکیم مهر با عنوان " چند نکته در مورد تغذیه بالینی در گاوهای پرواری " نوشت :

استفاده از سیلوی ذرت بسیار غذای ارزانی برای گاوهای پرواری است. معمولا دام ذرت سیلو شده را با رغبت بیشتری میخورد. طی بررسی انجام شده در چندین گاوداری پرواری در منطقه سمنان دیده شد که اغلب دامداران به خاطر امورش غلط قبلی با این که سیلو غذای ارزان قیمتی می باشد و موثر در پیشگیری برخی از بیماری ها با ز هم فقط از یونجه و سبوس و آرد گندم و جو برای تغذیه دام استفاده میکنند. دریغ از این که عدم تعادل این موادغذایی گاو ها را دچار انباشتگی شکمبه میکند. که معمولا دامدارها برای تولید بیشتر و وزن گیری در زمان کمتر با تغییر یعنی زیاد و کم کردن یکی از مواد یاد شده گاو ها را مستعد بیماری و علائم بالینی مثل یبوست و مدفوع با قوام سفت و درد و عدم تحرک و لاغری و در صورت پیشرفت بیماری گاوهادر حالت نشسته  سر را بر روی شکم خود قرار می دهند. مسئله دیگرکه بعضی اوقات گاوها را مستعد انباشتگی میکند تفکیک پذیری مواد غذایی مورد استفاده ی دام است که این موادباید  طوری ترکیب شوند که برای گاو قابل تفکیک نباشند . در غیر این صورت گاو ها به صورت سلیقه ایی از این مواد تغذیه می کنند که این وضعیت باز هم دام را دچار انباشتگی می کند. 
پس نتیجه گیری می شود با توجه به پر انرژی بودن   سیلو درجیره  گاو های پرواری سیلو غذایی ارزان قیمت در کنار دیگر مواد و موجب کم شدن مصرف علوفه های خشبی و غذای مکمل گران قیمت می شود. و علاوه بر این سیلو در متابولیسم بدن تبدیل به چربی می شود که این نیز دلیلی منوط بر اقتصادی بودن مصرف این ماده غذایی است.

 

نظر شما
ادامه