کد خبر: ۱۰۷۵۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گچساران، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، قم، آذربایجان شرقی، فارس،خراسان جنوبی و شمالی

 

از ابتدای امسال تاکنون صورت گرفت:
انجام یک‌میلیون و 570 هزار واکسیناسیون دام و طیور در گچساران


رئیس شبکه دامپزشکی گچساران گفت: در راستای مقابله با بیماری‌های دام و طیور افزون بر یک‌میلیون و 570 هزار واکسیناسیون دام و طیور در کلینیک‌های دولتی و خصوصی شبکه دامپزشکی گچساران صورت گرفت.
حمید‌رضا گوهرگانی اظهار کرد: خدمات دامپزشکی در تحقیقات بیماری‌شناسی، اکولوژی، فارماکولوژی، نوآوری مهندسی پزشکی، تهیه واکسن‌ها و مواد بیولوژیک دامی و انسانی و روش‌های جدید جراحی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی پیشرفت دانش پزشکی در مسیر تعالی را مهم‌ترین هدف فعالیت‌های تحقیقاتی دامپزشکی دانست و بیان داشت: نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی در تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه آنها در اماکنی مانند کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی گچساران است.
دامپزشکی گچساران بر عرضه فراورده‌های خام دامی نظارت دارد
رئیس شبکه دامپزشکی گچساران یادآور شد: شبکه دامپزشکی گچساران در راستای کنترل و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی بر رستوران‌ها، کبابی‌ها، کارخانجات تولید فرآورده‌های خام دامی، ماست‌بندی‌ها، همبر سازی‌ها، سردخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس شبانه‌روزی، زندان و کلیه مراکزی که پخت غذا دارند نظارت مستمر دارد.
گوهرگانی انجام واکسیناسیون‌های آنترتوکسمی، قانقاریا، شاربن علامتی گاو و گوساله، شاربن علامتی گوسفند و بز و نیز واکسیناسیون آگالاکسی به میزان 140 هزار و 500 نوبت سر در کلینیک‌های دولتی و خصوصی شبکه دامپزشکی گچساران را از جمله اقدامات این شبکه عنوان کرد.
وی واکسیناسیون شاربن، آبله، پاستورولوز برای گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی به میزان 665 هزار و 637 رأس و نیز واکسیناسیون طیور به میزان 694 هزار و 650 قطعه در کلینیک‌های دولتی و خصوصی را از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی گچساران در راستای مقابله با بیماری‌‌های دام و طیور عنوان کرد.
گوهرگانی خاطرنشان کرد: دامپزشکی از طریق نظارت بر تولید، مراقبت از نبود بقایای داروها و سموم در بافت‌ها و مواد غذایی، بازرسی از فروشگاه‌های گوشت و نظارت بر سردخانه‌ها پایش مستمری از فعالیت اماکن و واحدهای مختلف دارد.

 

---------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد بمناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی خبر داد:
دامپزشکی به عنوان متولی تولید غذای سالم در کشور نقش تعیین کننده ای در مقابله با بروز بحران دارد


مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد بمناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی خبر داد:دامپزشکی به عنوان متولی تولید غذای سالم در کشور نقش تعیین کننده ای در مقابله با بروز بحران دارد .
دکتر صادقی گفت:  برای پیشگیری از بروز بیماری های دامی ارایه آموزش های لازم، تامین تجهیزات، ایمن سازی جمعیت در معرض خطر ، برنامه ریزی پایش و بررسی وجود موارد احتمالی بیماری مورد توجه این اداره کل  است که در این راستا آموزش مهمترین و کلیدی ترین بخش در مدیریت بحران است که در دو سطح آموزش به همکاران و گروه های هدف جامعه انجام می شود و همکاران شاغل در مجموعه دامپزشکی و دستگاه های مرتبط همچون مرکز بهداشت و مراکز تابع جهاد کشاورزی مورد آموزش های لازم در این خصوص قرار می گیرند.
وی عملیاتی شدن این طرح ها را منوط به فراهم بودن  تجهیزات معدوم سازی بهداشتی، قرنطینه، لباس و سایر موارد حفاظت شخصی اکیپ ها، سم پاشی، واکسیناسیون، مواد ضد عفونی کننده همچون آهک، سم و انواع دارو توسط ارگان های مختلف و همکاری های بین بخشی عنوان کرد. .
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد  از پایش بیماری ها، نمونه برداری و انجام آزمایش های سرولوژی و کانون یابی بیماری از طریق بررسی موارد مشکوک تلفات دام و طیور نیز به صورت مستمر خبرداد و گفت: دامپزشکی برای مدیریت بحران از سامانه پایش بیماری ها جهت شناسایی کانون ها و تجزیه و تحلیل داده ها، ارایه گزارش وقوع حادثه و تعیین صحت و سقم برای تشکیل ستاد مرکزی بحران استفاده می کند.

-------------------------------

 

پایان پایش آنفلوآنزا در ایلام

 

طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان ایلام پایان یافت .
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان ایلام ، با اعلام این خبر گفت : در راستای دستور العملهای سازمان دامپزشکی کشور طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از تاریخ 20 شهریور تا 10 مهرماه سال جاری انجام پذیرفت. دکتر شهرام باسامی گفت : در طی این مدت بصورت تصادفی سیستماتیک از طیور بومی در روستاهای استان و واحد های مرغداری صنعتی تعداد 400 نمونه خون اخذ و با انجام 1270 مورد آزمایش سرمی و 62 مورد آزمایش مولکولی هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد در واحد های پرورش طیور بومی و صنعتی مشاهده نگردید .
وی افزود : بمنظور اجرای سیستم مراقبت غیر فعال از واحد های روستایی و صنعتی ، زیستگاه پرندگان وحشی ، کشتارگاه های صنعتی طیور ، مراکز عرضه پرندگان بازدید های مستمر انجام می گیرد بطوریکه در 6 ماهه اول سال 1790 مورد بازدید از واحد های مذکور انجام گردیده است.

-------------------------------

 

توسط اداره دامپزشکی شهرستان قم صورت گرفت:
صدورگواهی بهداشتی فرآورده های خام دامی به سایراستانهای کشور


براساس گزارش اداره دامپزشکی شهرستان قم ، این اداره طی هفته گذشته 28 گواهی بهداشتی درخصوص فرآورده های خام دامی جهت ارسال به سایراستانهای کشورصادرگردیده است.
فرآورده های مذکورشامل: 7 تن گوشت مرغ تازه - 8 تن مرغ منجمد - 8 تن گوشت گوسفند وبزتازه - 13 تن گوشت گوساله تازه بسته بندی شده بوده است.

------------------------------

 

اختصاص هزینه های روز ملی دامپزشکی در استان آذربایجان غربی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی


اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد : بنا به پیشنهاد تعداد کثیری از همکاران امسال هزینه های برگزاری مراسم 14 مهر روز ملی دامپزشکی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی اختصاص یافت.
 امسال هزینه های برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی به مبلغ ریالی  180 میلیون ریال که توسط همکاران بخش دولتی وخصوصی اهداء گردیده بود در قالب کاروان به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی ارسال گردید این اقلام شامل موارد زیر میباشد :
1 -  پتو                               400 تخته
2-  پودر رختشویی                165کارتن
3 - صابون                            37کارتن
4 - مایع دستشویی              50کارتن
5 - مایع ظرفشویی                15کارتن
6 -  شامپو                           15 کارتن 48 عددی 

------------------------------

 

رضائیان زاده به مهر خبرداد:
آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام در فارس


مدیرکل دامپزشکی استان فارس از آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام در این استان خبر داد.
قاسم رضائیان زاده با اشاره به اجرای این طرح گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی دام از چند روز قبل در استان فارس آغاز شده است.
وی هدف از اجرای این فعالیت پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی است، اظهار داشت: این بیماری ویروسی واگیردار می تواند در دامهای سنگین، سبک و به طور کلی نشخوارکنندگان باعث بیماری شدید می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس در خصوص عوارض این بیماری بیان کرد: کاهش وزن، کاهش تولید شیر و ایجاد تلفات در بره و بزغاله ها از عوارض تب برفکی است.
وی خواستار همکاری تمام دامداران برای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام شد و تاکید کرد: این طرح در تمام دامداریهای استان فارس اجرا می شود.
رضائیان زاده با بان اینکه ابتلا به این بیماری می تواند خسارات اقتصادی زیادی را به دامداران وارد کند، افزود: با توجه به اینکه تب برفکی یکی بیماری خطرناک است می توانذد باعث کاهش تولید در دام شود و از این طریق خسارات اقتصادی زیادی را به دامداران وارد کند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه های از قبل پیش بینی شده اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی جزء سیاستهای مبارزه با بیماری دامپزشکی است.
برگزاری نشست تخصصی با اتحادیه مرغداران فارس
مدیرکل دامپزشکی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های این سارمان در خصوص روز دامپزشکی گفت: در این راستا نشستهای تخصصی با اتحادیه تعاونیهای دامداران، مرغداران، آبزی پرورها و... برای حمایت از تولید کنندگان برگزار شد.
وی گفت: علاوه براین نشستهای مشابهی با انجمنهای صنفی بخش خصوصی و دامپزشکی پیرامون تامین غذای سالم برگزار شد.

--------------------------------------

 

33 محموله دام قاچاق در خراسان جنوبی توقیف شد


مدیرکل دامپزشکی خرسان جنوبی از توقیف 33 محموله دام غیرمجاز طی شش ماهه امسال در این استان خبر داد.

دکترمحمدعلی رضائی اظهارداشت: در شش ماهه نخست امسال 33 محموله دام قاچاق به تعداد 756 راس دام در محورهای استان کشف و ضبط شده است.
وی اضافه کرد: این محموله ها از استان سیستان و بلوچستان وارد شده و در مسیرهای نهبندان و سربیشه توقیف شده است.دکتررضائی با اشاره به اینکه در این راستا 18 پرونده قضائی تشکیل و به مراجع قضائی معرفی شده است، افزود: برای پرونده های مذکور احکام مختلفی از جمله جریمه نقدی و زندان صادر شده است.مدیرکل دامپزشکی خرسان جنوبی همچنین با اشاره به اینکه طی این مدت 15 هزار بازدید از مراکز عرضه در سطح استان انجام شده است، عنوان کرد: این تعداد بازرسی منجر به ضبط و معدوم سازی بیش از 18 تن فرآورده های خام دامی شده است.وی ادامه داد: در این راستا 27 پرونده تشکیل شده و به مراجع قضایی ارسال شده است.دکتررضائی در خصوص بیماری های شایع دام و طیور در خراسان جنوبی، تصریح کرد: بیشترین بیماری های طیور ویروسی بوده و درمان ندارد اما قابل پیشگیری است.مدیرکل دامپزشکی خرسان جنوبی یادآور شد: واکسیناسیون، مدیریت صحیح و عدم حابجایی و انتقال دام در زمان شیوع بیماری ها از جمله فاکتورهای پیشگیری از بیماری مشترک انسان و حیوان است.

--------------------------------------

 

استاندار خراسان جنوبی:
دامپزشکی، محور اصلی سلامت در جامعه است


استاندارخراسان جنوبی در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی گفت: دامپزشکی محور اصلی سلامت در جامعه است و توجه به آن بسیار ضروری می باشد.

قهرمان رشید در جمع مسئولان استان،تولیدکنندگان،بهره برداران و کارکنان بخش دولتی و خصوصی افزود: دامپزشکی همواره به عنوان پایه اصلی سلامت جامعه محسوب می شود چرا که در کنترل ، پیش بینی و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان ودام بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را دارا است.به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، وی با بیان اینکه دامپزشکی در توسعه استان نقش اساسی دارد ،خاطر نشان ساخت: اگر نقش و اهمیت دامپزشکی نادیده و یا کم اهمیت نگریسته شود جامعه دچار مشکلات و معضلات جدی و فراوانی خواهد شد.وی خراسان جنوبی را دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بحث دامپزشکی و دامداری دانست و افزود:خراسان جنوبی در زمینه کشاورزی و دامداری دارای پتانسیل های فراوانی است که مسئولین ذی ربط در صف و ستاد باید در جهت رشد و نمو این استعدادها و ظرفیت ها بیش از پیش تلاش کنند.وی دامپزشکی استان را از جمله دستگاه های نمونه در سطح کشور دانست و تصریح کرد: این امر نباید موجب توقف فعالیت ها و کم شدن سرعت کار در این بخش شود بلکه باید بیشتر از گذشته در جهت خدمت رسانی به مردم و گره گشایی از آنها تلاش کرد.وی با اشاره به اینکه مجموعه قوانین و مقررات موجود در راستای کمک به مردم وضع شده است یادآورشد:مسئولین ذی ربط باید در تفسیر قانون با وسع نظر برای کمک به مردم تلاش کنند و از سخت گیری های بی مورد و انجام بروکراسی های اداری بپرهیزند. وی ادامه داد: با پیگریهای انجام شده مجوز ورود دام زنده به استان اخذ شد و در حال حاضر این امر اجرایی شده است که مسئولین ذی ربط باید با برنامه ریزی و انجام اقدامات مناسب نسبت به ورود دام سبک وسنگین و کشتار و بسته بندی و صدور محصولات دامی به سایر استان های کشور در آینده ای نزدیک اقدام کنند چرا که تمامی زمینه ها برای انجام این امر فراهم است.وی یادآور شد: در زمینه دامپزشکی و کشاورزی باید به صنایع تبدیلی، تکمیلی و غذایی نیز توجه شود چرا که زمینه های توسعه این صنایع به خوبی در استان فراهم است.وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در موضوع کشاورزی حفاظتی رتبه دوم کشور را دارا است افزود: خوشبختانه در زمینه های مختلف از جمله گسترش شرکت های سهامی زراعی، افزایش محصولات گلخانه ای، کارگروه توسعه بخش کشاورزی ، آبیاری های مدرن و قطره ای و... برغم تحریم ها، تهدیدات و فشارهای داخلی و خارجی خراسان جنوبی به توفیقات بسیار خوبی دست یافته است.وی به دلایل این توفقیات اشاره کرد و ادامه داد:وجود مردمی متدین و انقلابی که در تمامی زمینه ها مشارکتی حداکثری دارند در کنار تلاش شبانه روزی مسئولین امر موجب شده تا به توفقیات خوبی دست پیدا کنیم.وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اشاره کرد و گفت: باید مسئولین در استان و شهرستان ها با سرکشی و بازدیدهای مستمر از کارگاه ها، صاحبان صنایع، کارخانجات و تولیدکنندگان به بررسی مسائل و مشکلات آنان بپردازند و تا حد امکان نسبت به رفع مشکلات آنها تلاش کنند.در ابتدای این مراسم رضایی همچنین به انجام واکسیناسیون در شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و ادامه داد: طی این  مدت 3 میلیون و 394 هزار نوبت سر دام بر علیه بیماری های واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان واکسینه شدند.در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: دامپزشکی نقطه مشترک کشاورزی با پزشکی می باشد. 'غلامرضا هادربادی' با بیان اینکه 49 درصد بیماریها بین انسان و دام مشترک هستند، افزود: اگر دامپزشکی وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.در پایان این مراسم 6 نفر از کارکنان نمونه و پیشکسوت دامپزشکی استان تجلیل شدند.

 

---------------------------------------

 

بازدید کارکنان دامپزشکی خراسان شمالی از مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست


به مناسبت روز جهانی کودک دکتر علی اصغر شریفی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی و شماری از کارکنان اداره کل دامپزشکی در اقدامی خیر خواهانه از مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست بازدید نمودند.

به مناسبت روز جهانی کودک دکتر علی اصغر شریفی، مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی و شماری از کارکنان اداره کل دامپزشکی، در اقدامی خیر خواهانه از مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست در شهرستان بجنورد بازید نمودند.
از آنجایی که کاری پیش خدا محبوب تر از اینکه دلی را شاد کرد لبی را خنداند،کمک کردن به مردم، غمی را از دلی برکنار کردن نیست، کارکنان دامپزشکی استان در این بازدید با دادن هدایا و اهداء بیش از یک میلیون تومان وجه نقد به این مرکز حمایت خود را در آینده نیز از این نونهالان اعلام کردند.

 

نظر شما
ادامه