کد خبر: ۱۰۷۴۷

حکیم مهر - رییس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ از افزایش تولید گوشت این پرنده و همچنین استقبال از خرید روغن شترمرغ خبرداد.

پرویز نیامنش با اشاره به اینکه سال گذشته 80 تن گوشت شترمرغ در کشور تولید شده است، پیش‌بینی کرد: امسال 120 تن گوشت از پرورش این پرنده استحصال شود.

وی با اشاره به 15 هزار قطعه جوجه‌ریزی در سال گذشته گفت: امسال میزان جوجه‌ریزی به 20 هزار قطعه افزایش یافته است.

نیامنش با اشاره به وجود 90 مزرعه پرورش شترمرغ که با مجوز وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند، گفت: هر مزرعه به طور متوسط 200 قطعه مولد (120 پرنده ماده و 80 پرنده نر) و 400 قطعه شترمرغ برای پرواربندی و استحصال گوشت نگهداری می‌کند.

به گفته وی در حال حاضر هر کیلوگرم لاشه شترمرغ (گوشت با استخوان) 15000 تومان و هر کیلوگرم گوشت بسته‌بندی شده 25 هزار تومان و هر کیلو گوشت وکیوم شده 30 هزارتومان فروخته می‌شود.

رییس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ اظهار کرد: به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌ها تولید از صرفه اقتصادی خارج شده و از طرف دیگر به دلیل بالا بودن قیمت، این محصول علیرغم داشتن خواص دارویی مشتری ندارد.

نیامنش قطب پرورش و تولید گوشت شترمرغ را استان‌های اصفهان، مشهد و تهران عنوان کرد و گفت: تعدادی مزارع پرورشی در استان‌های کرمان و شیراز نیز فعال هستند.

وی تصریح کرد: سالانه 30 هزار قطعه پرنده کشتار می‌شود که با توجه به اینکه برخی از کشتارها سنتی بوده و پوست پرنده، چاقو می‌خورد دو هزار قطعه پوست قابل استفاده در دباغی است.

رییس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ با اشاره به اینکه عمده کشتارهای شترمرغ در کشتارگاه‌های عمومی انجام می‌شود، گفت: تنها یک کشتارگاه مخصوص شترمرغ در مزرعه پرورشی کرج راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به استقبال از خرید روغن شترمرغ گفت: از هر پرنده دو تا شش کیلوگرم روغن استحصال می‌شود که این روغن بازار بسیار خوبی دارد و علیرغم مصارف خوراکی برای درمان درد مفاصل نیز استفاده می‌شود.

به گفته نیامنش بیشترین تولید گوشت شترمرغ در کشورهای آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد و این کشورها بالاترین میزان مصرف سرانه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

نظر شما
ادامه