کد خبر: ۱۰۷۳۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بستان آباد، کردستان، خراسان جنوبی، مروست، جنوب کرمان، قزوین و کرمانشاه

 

فرمانداربستان آباد :
دامپزشکان سنگربانان اصلی سلامت در جامعه هستند


فرماندار بستان آباد واقع در استان آذربایجان شرقی گفت: دامپزشکان در تامین سلامت دام نقش مکمل داشته و به عنوان سنگربانان اصلی سلامت در جامعه هستند.
'الیاس گل محمدزاده' در جمع مسوولان و کارکنان شبکه دامپزشکی این شهرستان با اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و دام و ضرورت توجه به این موضوع در جامعه افزود: باید برنامه های مدون و جامع طراحی شود تا شاهد بروز این بیماری ها که خسارت های مالی و جانی را به دنبال دارد، نباشیم.

وی خواستار سرکشی مداوم و مستمر به اماکن دامی در روستاها شد و اظهار کرد: لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب از روش های سنتی کشتار دام جلوگیری و به جای آن از روش های نیمه صنعتی و صنعتی استفاده شود.

گل محمدزاده بر تلاش برای برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت به منظور فراهم سازی زمینه جذب دانش آموختگان دانشگاهی در رشته دامپزشکی به بازار کار و اشتغال تاکید کرد.


--------------------------

 

تامین امنیت غذایی در اولویت
توزیع 80 میلیون دز واکسن برای طیور کردستان


مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از توزیع 80 میلیون دز واکسن برای واکسیناسیون طیور در مرغداری های سطح این استان در شش ماهه نخست امسال خبرداد.
کامران زیباکردار در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان در سنندج اظهار داشت: در شش ماهه اول سال جاری 12 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه در مرغداری های سطح استان کردستان جوجه ریزی شد که برای واکسینه شدن آنها 80 میلیون دز واکسیناسیون صورت گرفت.
وی افزود: طرح سراسری واکسیناسیون طیور در بین تمامی مرغداری های سنتی و صنعتی برای جلوگیری و مقابله با 11 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام انجام  شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به نقش و جایگاه دامپزشکی ادامه داد: دامپزشکی به عنوان متولی تامین بهداشت دام و فرآورده های آن نقش مهمی در سلامت غذا برای افراد جامعه دارد و به همین منظور واکسینه کردن دام و طیور برای شیوع بیماری های واگیردار ضروری است.
زیباکردار بیماری های دامی را مهمترین معضل صنعت دامپروری عنوان کرد و یادآور شد: سالانه خسارات فراوانی از طریق تلفات دام ها، کاهش تولید، افت کیفیت محصولات تولیدی ایجاد می شود.
وی مهمترین قابلیت ها در زمینه توسعه فعالیت های دامپزشکی را توان افزایش کیفیت فرآورده های خام دامی و رسیدن به استانداردهای بین المللی به منظور توسعه صادرات و تامین درجات بالاتر بهداشت عمومی و سلامت دانست.
مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان کرد: توانایی کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام برای نزدیک شدن به مرحله ریشه کنی، امکان صادرات خدمات دامپزشکی و فرآورده های دامی به کشورهای منطقه و دیگر کشورها را فراهم می کند.
بهداشت عمومی و امنیت غذایی در اولویت
زیباکردار در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف و اولویت های دامپزشکی اشاره کرد و گفت: ایجاد بهداشت عمومی و امنیت غذایی، مقابله با بیماری های واگیردار و جلوگیری از بیماری های خارجی و مقابله با بیماری های قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام که روز به روز در حال گسترش است از مهمترین اهداف این اداره کل است.
وی به انجام برنامه واکسیناسیون سراسری علیه 11 نوع بیماری مورد هدف در استان اشاره کرد و افزود: بررسی و مراقبت با بیماری های دام به ویژه بیماری های واگیردار و مختل کننده، شناسایی دام های مبتلا به بیماری های مشترک انسان و دام مانند سل، تب مالت و مشمشه، نظارت بر فرآورده های خام دامی و مراکز تهیه و توزیع، کنترل وضعیت بهداشتی مراکز دامی و نظارت بر فرآورده های خام دامی از اولویت های اداره کل دامپزشکی کردستان است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه در طول سال های اخیر بسیاری از وظایف دامپزشکی استان به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: استان کردستان خوشبختانه در سال های اخیر در زمینه کاهش تلفات بیماری های واگیردار موفق بوده چرا که تلفات ناشی از بیماری ها می تواند خسارت های زیادی وارد می کند.
موفقیت کردستان در مقابل بیماری های مشترک انسان و دام
زیباکردار افزود: استان کردستان در زمینه فرآورده های خام دامی نسبت به سال های گذشته و در مقایسه با استان های کشور بهداشتی تر عمل می کند.
وی بیماری هاری را خطرناک ترین بیماری دنیاعناون کرد و اظهار داشت: این بیماری متاسفانه درمان ندارد و خوشبختانه در این زمینه با همکاری بین بخشی اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان تب مالت و تب خونریزی دهنده کنگو، آنفولانزای پرندگان و مشمشه را از دیگر بیماری های مشترک انسان و دام استان عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه فرهنگ غذایی در چند سال گذشته از مصرف مرغ زنده به سمت مرغ های بسته بندی شده و گوشت بسته بندی شده سوق داده شده است.
زیباکردار با اشاره به تلاش های این اداره به منظور جلوگیری از بیماری های مشترک میان دام و انسان، یادآور شد: در سال جاری نمونه ای از بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در کردستان مشاهده نشده است.
72 هزار بازدید از مراکز عرضه تولیدات دامی
وی بیان کرد: هر ساله بیش از 150 هزار نوبت بازدید از مراکز عرضه و تولید فرآورده های خام دامی صورت می گیرد که در شش ماهه اول سال جاری نیز 72 هزار نوبت بازدید انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: شش کشتارگاه طیور صنعتی، یک کشتارگاه دام صنعتی و هشت کشتارگاه دام سنتی در سطح استان کردستان فعالیت می کنند که بازرسان بهداشتی این اداره در تمامی این کشتارگاه ها بر نحوه کشتار و تولید گوشت در آنها نظارت می کنند
زیباکردار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال جاری طرح پایش طیور در مقابل آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا شد که از این طریق دو هزار و 300 نمونه برداری و بیش از شش هزار آزمایش صورت گرفت که نتایج آن حاکی از این بود که هیچ ردپایی از این بیماری در استان کردستان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه افزایش دکل های مخابراتی مختلف و پدیده گرد و غبار، تاثیرات منفی بر روی زنبورهای عسل گذاشته است، یادآور شد: زنبورهای عسل در مقابل بیماری ها آسیب پذیرتر شده اند و برای مقابله با بیماری کنه وارول در زنبورهای عسل استان کردستان 60 هزار نوار ضد انگل توزیع شده است.

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
بیش از 5/1 میلیارد ریال جهت ارتقای شبکه های دامپزشکی خوسف و زیرکوه هزینه شد


به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی،طی مراسمی پست دامپزشکی زیرکوه به شبکه ارتقا یافت.

در این مراسم که با حضور مسوولان شهرستان برگزار شد،دکتر محمدعلی رضایی گفت:باتوجه به ارتقای بخش های خوسف و زیرکوه به شهرستان ،پست های دامپزشکی مذکور به شبکه ارتقا یافت.وی با اشاره به تزریق نیروی انسانی فنی و متخصص به شبکه های مذکور از جمله جذب و استقرار دکتر دامپزشک افزود:مبلغ 950 میلیون ریال اعتبار در زیرکوه و مبلغ 600 میلیون ریال اعتبار در خوسف جهت خرید خودرو،تجهیزات و اقلام فنی،لوازم اداری،نهاده های دامی ، احداث و راه اندازی سردخانه هزینه شده است.مدیرکل دامپزشکی استان با بیان نقش مستقیم دامپزشکی در سلامت جامعه انسانی، هدف از تجهیز و ارتقای شبکه های دامپزشکی را افزایش سطح شاخص های بهداشتی و خدمت رسانی مطلوب تر به مردم شریف این خطه عنوان کرد.در ادامه فرماندار شهرستان زیرکوه  بی توجهی به بهداشت دام را خطری برای جامعه انسانی دانست و افزود:دام های آلوده به بیماری می توانند هزینه های بسیار سنگینی را به اقتصاد استان تحمیل کنند.فلاحتی اقدامات دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون دام ها و نظارت بر فرآورده های خام دامی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: این فعالیت ها سبب تولید گوشت و لبنیات بهداشتی و سالم می شود.در این مراسم حضرت حجت الاسلام رجایی،امام جمعه زیرکوه دامپزشکی را یکی از ادارات کلیدی شهرستان دانست و از سرعت عمل مسوولان دامپزشکی استان در تجهیز و ارتقای شبکه دامپزشکی به عنوان اولین اداره در سطح شهرستان تقدیر کرد.شایان ذکر است  پیش از این در دومین روز از هفته دامپزشکی باحضور جمعی از مسوولان از جمله معاون برنامه ریزی استانداری،فرماندار، امام جمعه خوسف و ریاست سازمان جهادکشاورزی پست دامپزشکی خوسف به شبکه ارتقا یافت.

 

------------------------------------------

 

توسط دامپزشکی مروست انجام شد:
نشانه گذاری لاشه های استحصالی از کشتارگاه دام مروست 


نشانه گذاری لاشه های استحصالی از کشتارگاه دام مروست اجرایی شد.

سرپرست دامپزشکی مروست واقع در استان یزد در خصوص اجرای این طرح گفت: لیبل ها ی نصب شده بر روی لاشه های دام کشتاری حاوی اطلاعاتی از قبیل محل کشتار دام، تاریخ کشتار، شرایط و دمای نگهداری لاشه، و پیام های بهداشتی می باشند که باعث می گردد مصرف کننده از لحاظ سلامت و بهداشت و حلیت وتاریخ دار بودن گوشت مصرفی اطمینان حاصل نماید.
 دکتر فرشاد حیدری اضافه کرد: نشانه گذاری ابزار بسیار خوب ودقیقی جهت نظارت بهتر ناظران بهداشتی برای شناسایی ومعدوم سازی لاشه های غیر بهداشتی وغیر مجاز می باشد.
وی در پایان از مردم خواست در هنگام خرید گوشت تازه به موارد قید شده بر روی لیبل ها ی نصب شده توجه کافی را نشان داده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را سریعاً به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

-----------------------------------------

 

به همت دامپزشکی جنوب کرمان
دانش‌آموزان با مسائل بهداشتی دامپزشکی آشنا شدند


مسئول اداره آموزش دامپزشکی جنوب کرمان گفت: دانش‌آموزان مدارس جنوب کرمان با مسائل بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام آشنا شدند.  
دکتر اکرم بحرینی‌پور امروز اظهار داشت: کارشناسان اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به منظور آشنایی و افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان با وظایف خطیر دامپزشکی برای تأمین بهداشت و سلامت جامعه کارشناسان دامپزشکی در مدارس حضور پیدا کردند.
وی افزود: دانش‌آموزان مدارس جنوب کرمان توسط کارشناسان با مسائل بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام آشنا شدند.
بحرینی‌پور با اشاره به نقش و جایگاه دامپزشکی در تأمین سلامت و بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی تصریح کرد: نقش دامپزشکی در ارتقای اقتصاد، تولید ملی، کنترل و پیشگیری تأثیرگذار است.
وی با تشکر از همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی با حضور در صبحگاه دانش‌آموزان در مدارس آموزش‌های لازم را به آنها دادند.
مسئول اداره آموزش دامپزشکی جنوب کرمان بیان داشت: این آموزش در مقاطع راهنمایی و دبستان انجام شد.

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:
کشتارهای غیرمجاز دام یک معضل بهداشتی در کرمانشاه است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کشتارهای غیرمجاز دام و طیور یک معضل بهداشتی در سطح کلان‌شهر کرمانشاه است.
نادر پرور ظهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با شیوع یک بیماری، مانند تب مالت و یا تب برفکی صنعت دامپرری کشور فلج می‌شود و با توجه به این‌که اکثر مردم کشور و استان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، بسیاری از مردم شغل خود را از دست خواهند داد، بنابراین اگر بخواهیم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کنیم باید در توسعه هر چه بیشتر دامپزشکی تلاش کنیم.

پرور افزود: اگر خدمات دامپزشکی را حذف کنیم، با شیوع یک بیماری ساده در جمعیت دامی کشور به‌راحتی ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: از 1799 بیماری شایع، 832 بیماری از دام و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود، لذا نخستین نقش مهم و حیاتی دامپزشکی در سلامت جامعه بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

پرور تاکید کرد: بیماری‌هایی، مانند تب مالت، تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، آنفلوآنزای حاد پرندگان، هاری، سیاه زخم و کیست هیدراتیک معروف‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌ها در جامعه هستند که راه کنترل قطعی این بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص خدمات دامپزشکی در سطح استان کرمانشاه اظهار کرد: واکسیناسیون سالانه جمعیت دامی استان بر علیه بیماری‌هایی، مانند تب مالت و سیاه زخم و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستاها و کارخانجات علیه بیماری هاری از جمله اقدامات این سازمان در سطح استان است.

پرور افزود: این سازمان هر ساله تست مش‌مشه که یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و تک سمی‌ها است را در مراکز نگهداری اسب، باشگاه‌های سوارکاری و پانسیون‌های نگهداری اسب انجام می‌دهد و در صورت وجود مورد بیماری آن را حذف می‌کند.

پرور ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات این سازمان اجرای تست سل است که به‌صورت سالانه در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صننعتی استان انجام می‌شود و در صورت وجود مورد بیماری، دام بیمار حذف و غرامت آن از طرف سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود.

وی افزود: سالانه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در مرغداری‌های صنعتی و بومی در سطح استان انجام می‌شود.

پرور وجود کشتارهای غیر مجاز دام و طیور را معضلی بهداشتی در سطح کلان‌شهر کرمانشاه عنوان کرد و اظهار کرد: در سطح کلان‌شهر کرمانشاه معضل بهداشتی به نام کشتارهای غیرمجاز دام و طیور وجود دارد که هیچ‌گونه نظارتی از طرف سازمان دامپزشکی بر این‌گونه لاشه‌هایی که به‌صورت خیابانی عرضه می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: از طرف دیگر خون و خونابه و فضولات این لاشه‌ها باعث آلودگی‌های زیست محیطی و بهداشتی در معابر و خیابان‌های شهر می‌شود که تجمع حشرات حیواناتی، مانند سگ و گربه را در پی دارد.

پرور در پایان از نصب برچسب بر روی گوشت‌های زیر نظارت سازمان دامپزشکی خبر داد و افزود: از سه ماه پیش علاوه بر مهر سازمان، برچسب این سازمان هم بر روی گوشت‌ها نصب می‌شود که دارای کد ره‌گیری است و قابل جعل نیست.

 

--------------------------------------

 

کسب عنوان قهرمانی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین در مسابقات شنای ادارات کل استان قزوین


محمد فرحی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در مسابقات شنای ادارات که توسط بسیج ادارات استان برگزار گردید عنوان قهرمانی را کسب کرد.


در این دوره از مسابقات که جهت انتخاب تیم شنای بسیج ادارات استان قزوین در استخر کارگران شهر الوندبرگزار شد شناگرانی از سراسر استان حضور داشتند که در پایان محمد فرحی در رشته کرال سینه وقورباغه مقام اول را کسب نمود.

---------------------------------------

 

اهدا خون پرسنل اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

جمعی از پرسنل اداره کل دامپزشکی استان قزوین وشبکه های دامپزشکی تابعه به مناسبت هفته دامپزشکی، خون خودرا به نیازمندان اهدا کردند.
تعدادی ازکارکنان اداره کل دامپزشکی استان قزوین سالی دو مرتبه با حضور در پایگاه انتقال خون استان قزوین در این امر انسان دوستانه مشارکت می نمایند.

 

نظر شما
ادامه