کد خبر: ۱۰۷۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، گنبد کاووس، همدان، گیلان و نجف‎آباد

 

امام جمعه اردبیل خواستار تبیین جایگاه دامپزشکی در جامعه شد


 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار پرسنل اداره کل دامپزشکی و اعضای شورای نظام دامپزشکی استان که به مناسبت 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی انجام شد با بیان اینکه در سالهای اخیر توانمندی و تخصص دامپزشکی روند رو به رشدی داشته است خواستار تبیین جایگاه دامپزشکی در راستای تأمین امنیت غذایی در جامعه شد.
حجت الاسلام عاملی دامنه فعالیت های دامپزشکی را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود : امروزه تأمین امنیت غذایی مرهون تلاشهای دامپزشکی است و با تأکید بر اینکه زوایای تأثیر گذاری این حرفه از نظر مردم و افکار عمومی دور مانده ، خاطر نشان کرد در حال حاضر مهمترین وظیفه دامپزشکی فرهنگ سازی جامعه با مد نظر قرار دادن قداست کار دامپزشکی است به طوریکه مردم بیشتر به اهمیت موضوع آشنایی پیدا کنند و اطلاع رسانی دقیقی در راستای تنویر افکار عمومی جامعه انجام پذیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عصر حاضر بزرگترین جنایات غرب سلب اراده و اطمینان از ملت ها و کشورها است ، خاطر نشان کرد : امروز کشور از نظر فرهنگی و اقتصادی مورد هجمه و هجوم دشمنان غرب و به ویژه آمریکا قرار گرفته است و تکلیف همگانی است که برای حفظ حاکمیت و استقلال کشورمان دست به دست هم دهیم و برای حفظ عزت و اقتدار اسلامی خودمان متحد و تصمیم گیر باشیم.

امام جمعه اردبیل در پایان سخنانش از توجه و فعالیت های دامپزشکی در مورد سلامت غذای مردم و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه قدردانی کرد.

پیش از این دیدار مدیر کل دامپزشکی استان ، رئیس شورای نظام دامپزشکی و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سخنان جداگانه ای ضمن ارائه گزارشی از حوزه فعالیت های خود ، هدف از این دیدار را تجدید بیعت با آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تجدید پیمان با مقام معظم رهبری و استفاده از رهنمودها و فرمایشات نماینده رهبری در استان در راستای حفظ و حراست از سرمایه عظیم مردمی و ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی جامعه عنوان نمودند.

 

------------------------------------

 

بیشتر امور دامپزشکی گنبدکاووس برونسپاری شد


رئیس دامپزشکی گنبدکاووس گفت: در حال حاضر سه دامپزشک در بخش دولتی در شهرستان فعالیت دارند و بیشتر کارها به بخش خصوصی واگذار شده است.
نادر گوگلانیافزود: 14 درمانگاه، 13 داروخانه، دو بیمارستان و چهار مرکز مایه کوبی و خرده فروشی واکسن بخش خصوصی در شهرستان فعالیت دارد.

وی در خصوص مشکلات و نیازها گفت: کمبود شدید نیروی انسانی به دلیل ریزش نیرو در سال قبل و عدم استخدامی از سالهای قبل و کمبود اعتبارات از مشکلات مهم است.

وی عنوان کرد: بیش از 800 بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد و وظیفه دامپزشکی فراتر از دام و سلامت عمومی جامعه است.

گوگلانی بیان داشت: با توجه به اینکه بیشترین دام کشور و استان در منطقه گنبدکاووس وجود دارد تمام تلاش بر این است تا مشکلی ایجاد نشود.

رئیس دامپزشکی گنبدکاووس گفت: امیدواریم با وجود کمبودها بتوانیم با همکاری بخش های مختلف وظایف را بخوبی انجام دهیم و شاهد کاهش بیماریهای مشترک دام و انسان باشیم.
 
------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان:
دامپزشکی نقش مهمی در سلامت جامعه دارد


در این جلسه مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: 14 مهر فرصتی است تا گوشه‌ای از فعالیت‌های این اداره کل اطلاع‌رسانی شود.

دکتر احمد کریمی مخصوص افزود: امروزه زمزمه جهانی شدن و اصل تاثیر متقابل هر کشور در سلامت جسمی و روانی مردم، تحول در مبادلات مواد غذایی و حجم عظیم مبادلات تجاری بین‌المللی گوشت و فرآورده‌های آن مطرح است که با سرعت فزاینده‌ای رو به گسترش است.
وی افزایش نگهداری حیوانات خانگی را غیرقابل تصور عنوان نمود و اظهار داشت: ضرورت بهره‌گیری از سگ‌ها در مبارزه با تجارت جهانی مواد مخدر و یا نجات افرادی که بر اثر سیل و زلزله زیر آوار مانده‌اند و جابه‌جایی دام‌ها به صورت غیر مجاز امری اجتناب‌ناپذیر است.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیوتروریسم و سایر موارد این چنینی بستر مناسبی برای جولان عوامل پاتوژن مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را بیش از پیش فراهم نموده است و در کنار این موارد موتاسیون میکروب‌ها و ایجاد مقاومت‌های وسیع آنها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مزید بر علت گردیده به طوری که بیماری‌های مختلفی سلامت جوامع بشری را مورد تهدید قرار داده است که از آن جمله می‌توان آنفولانزای فوق‌هاد پرندگان CCHF یا تب هموراژیک کریمه کنگو را می‌توان نام برد که نمونه‌ای از این موارد هستند که سلامت جامعه بشری را با مخاطره روبرو می‌کنند.
دکترکریمی مخصوص در ادامه خاطرنشان کرد: طبق آخرین اعلام WHO در حال حاضر از کل بیماری‌های عفونی که تعداد آن‌ها یکهزار و 415 بیماری عفونی است که افراد به آن مبتلا می‌شوند 864 مورد قابل انتقال از حیوان به انسان می‌باشند و از 175 بیماری بازپدید و نوپدید 114 بیماری نیز قابل انتقال هستند که درعصر حاضر می‌توانند باعث بروز خسارات‌ اقتصادی فراوانی برای صنعت دامداری کشور گردند و علاوه بر آن مشکلات بهداشتی را برای افراد جامعه در پی داشته باشند.
وی با بیان اینکه رفع کلیه این مسائل و مشکلات غیر از فعالیت‌های دلسوزانه همکارانم در عرصه دامپزشکی امکان‌پذیر نیست افزود: مسئولیت حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه به عهده کلیه عوامل دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که توسط رهبر انقلاب نامگذاری شده تاکید کرد: با برگرفته از این نامگذاری مسئولیت ما سنگین‌تر می‌شود و کوچکترین غفلت باعث نارسایی خواهد شد و خطرات جبران ناپذیری بهداشت عمومی جامعه را تهدید خواهد کرد و از سوی دیگر نقش دامپزشکی در ایمنی مواد پروتئنی و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی به مفهوم تضمین کیفیت و سلامت تولیدات دامی از مزرعه تا سفره خانواده‌ها اجتناب ناپذیر است. چرا که پروتئین‌های حیوانی همواره به عنوان مهمترین منابع در سبد غذایی مردم بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند که بایستی از آلودگی به مایکوتوکسین‌ها، دی اکسین‌ها و داشتن باقیمانده‌های مختلف شیمیایی از قبیل داروها، فلزات سنگین و سموم عاری باشند.
وی ادامه داد: در سال جاری برای تحقق بخشیدن به این امر و براساس تکلیف قانونی در برنامه پنجم توسعه 2 طرح با عنوان طرح تضمینی کیفیت و سلامت فرآورده‌های آبزیان و طرح تضمین سلامت تولیدات دامی از سوی وزیر کشاورزی به دستگاه‌های زیربط ابلاغ گردید تا با اجرای این 2 طرح محصولاتی سالم به دست مصرف کنندگان برسد و برای اینکه به این رسالت در اداره کل دامپزشکی استان همدان جامه عمل پوشیده شود باید با همدلی و اتحاد در همه مراحل مثل پرورش، توزیع، عمل آوری و غیره اصول لازم را در تولید محصولات سالم رعایت کنیم.
دکتر کریمی مخصوص در ادامه سخنانش یادآور شد: در مرغداری‌ها و دامداری‌ها کلیه موازین قانونی و شرعی باید رعایت شود مثلا زمانی که دام بیمار را برای معالجه نزد پزشک می‌آورند دامپزشک ضمن اینکه داروی مورد نیاز را تجویز می‌کند باید اطلاعات لازم را در خصوص بیماری، زمان مصرف دارو عدم استفاده از محصولات دامی علی‌الخصوص شیر را در طول درمان و رعایت زمان لازم برای دفع باقیمانده دارو از بدن دام قبل از فرستادن به کشتارگاه به دامدار و یا مرغدار گوشزد نمایند.
وی بیان داشت: متاسفانه نتوانسته‌ایم اطلاع‌رسانی مناسبی را در فعالیت‌های محوله به افکار عمومی منعکس نمائیم.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان در این رابطه اظهار داشت: یک ذهنیت غلط در بین افراد جامعه و حتی در افراد متخصص و صاحب نظر و تحصیل کرده وجود دارد که در این باورند که مرغ‌ها از هورمون استفاده می‌کنند در صورتی که به دلیل مقرون به صرفه نبودن نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا از هورمون استفاده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری برنامه‌های مختلفی داریم که می‌تواند سلامت جامعه را بیشتر تضمین نماید ادامه داد: طرح پایش در سال گذشته در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و عسل انجام گردید که در سال جاری این طرح بر دیگر محصولات دامی و مشتقات آن انجام خواهد گرفت.
دکتر کریمی مخصوص به دیگر فعالیت‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه اول سال جاری 45 هزار و 35 مورد بازرسی انجام شده که با 29 هزار و 454 مورد بازرسی در مدت مشابه سال قبل از 53 درصد رشد برخوردار بوده است همچنین در 6 ماهه سال جاری 62 هزار و 997 کیلوگرم فرآورده‌های دامی ضبط شده که این مقدار در مدت مشابه در سال 90 حدود 21 هزار و 891 کیلوگرم بوده است و در 6 ماهه اول سال جاری 58 متخلف به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که با توجه به مدت مشابه در سال 90 که 41 مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند 58 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در 6 ماهه سال جاری 51 مورد از مراکز تولیدات دامی با دستور مقامات ذیصلاح پلمپ شدند که این تعداد در 6 ماهه اول سال 90 حدود 36 مورد بوده است.
وی اضافه کرد: در 6 ماهه اول سال جاری 6 میلیون و 555 هزار و 668 مایه کوبی دام انجام شده است.
در ادامه این مراسم رئیس نظام دامپزشکی استان همدان نیز گفت: دامپزشکان بیشترین وقت را برای خدمت به مردم مصروف می‌کنند تا سلامت را به جامعه هدیه کنند و این در حالی است که کمترین توقعی ندارند.
دکتر محمدعلی بهرامی ادامه داد: طبق اصل 44 قانون اساسی 80 درصد فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی به نظام دامپزشکی واگذار شده است.
وی بیان داشت: 14 مرکز از مراکز دامپزشکی مثل کشتارگاه‌ها، مراکز جمع‌آوری شیر و سردخانه‌ها تحت پوشش نظام پزشکی قرار دارند و با ابتکار عملی که از سوی نظام دامپزشکی انجام شده کلیه رستوران‌ها از نظام دامپزشکی ناظر دامپزشکی دارند که تاکنون 50 نفر اشتغال‌زایی شده و این روند همچنان ادامه دارد.
رئیس نظام دامپزشکی استان همدان بیان داشت: از سال 87 تاکنون تعرفه‌های دامپزشکی تغییر نکرده بود که در سال جاری تعرفه های جدید ابلاغ گردیده است. همچنین مراکز وابسته به دامپزشکی با حضور دانش‌آموختگان امکان پذیر خواهد بود.
دکتر بهرامی از تجدید قانون نظام دامپزشکی کشور خبر داد و اضافه کرد: سال 76 قانون نظام پزشکی تصویب شد و پروانه‌های بعضی مراکز مرتبط به نظام پزشکی محول شده است.
وی به مشکلات پیش روی نظام دامپزشکی کشور اشاره کرد وگفت: نظام دامپزشکی استان همدان ساختمان مستقل ندارد و وام صندوق مهر امام رضا (ع) که تا سال گذشته به این تشکل وام کم بهره و طویل‌المدت پرداخت می‌کرد این تسهیلات را قطع کرده است که امیدواریم مسئولین با تمهیداتی که خواهند اندیشید همکاران ما را که با کمترین توقع بالاترین خدمات را به نظام دامپزشکی استان ارائه می‌دهند یاری نمایند.
در ادامه این جلسه مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به جلسه اخیر که مسئولین دامپزشکی کشور با مقام معظم رهبری داشتند رهبر انقلاب بهترین راهکار را معرفی دامپزشکی دانستند و فرمودند دامپزشکی باید از مظلومیت بیرون آید.
حجت الاسلام رسولی دامپزشکی را در نهایت مظلومیت عنوان کرد و افزود: نقش دامپزشکی در همه خانواده‌ها ملموس است و هیچ سفره‌ای خالی از حضور دامپزشکی نیست و به همین دلیل توان و نقش دامپزشکی در جامعه بسیار مهم است.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مقام عظمای ولایت همیشه به معرفی دامپزشکی تاکید می‌فرمایند چرا که در دریا در آسمان و در روستاها و خانه‌ها نقش دامپزشکی ملموس است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: اگر دامپزشکی در یکی از مسئولیت‌ها کوتاهی کند فاجعه در جامعه ایجاد می‌شود.
وی با انتقاد از صدا و سیما و مطبوعات و خبرگزاری‌ها اذعان داشت: نقش صدا و سیما و مطبوعات و رسانه‌ها از نظر اطلاع‌رسانی در مجموعه دامپزشکی کم رنگ است و اگر رسانه‌ها آنقدر که به حضور یک مقام در یک روستا می‌پردازند به دامپزشکی هم توجه کنند رسالت خود را کامل کرده‌اند و می‌توانند این اداره کل را از مظلومیت بیرون آورند.
حجت الاسلام رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: نیروهای زحمتکش دامپزشکی خودشان ارباب رجوع هستند و بر عکس ادارات دیگر که مردم به آنها مراجعه می‌کنند عوامل دامپزشکی وظیفه خود می‌دانند که به مردم مراجعه کنند تا جامعه را سلامت بخشند.
وی بیان داشت: طبق ماده 4 قانون کلیه مراکز تولید دام باید ناظر دامپزشکی داشته باشند.
حجت الاسلام رسولی با اشاره به اینکه دامپزشکی قوی باعث رشد و سلامت جامعه می‌شود متذکر شد: مسئولیت دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه نظارت در امور برای رسیدن به غذای حلال به دست مصرف کننده است.

--------------------------------------

 

برگزاری جشن روز ملی دامپزشکی در رشت


جشن روز ملی دامپزشکی در تالار فرهنگی تفریحی جهان تاب رشت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار حکیم مهر در رشت، شب کذشته جشن روز ملی دامپزشکی توسط نظام دامپزشکی استان گیلان با حضور اعضای نظام دامپزشکی این استان و خانواده آنها در تالار فرهنگی تفریحی جهان تاب در رشت برگزار شد.
در ابتدای این  مراسم دکتر بنی هاشمی نایب رئیس شورای نظام دامپزشکی استان، به مدعوین خیر مقدم گفت و از زحمات تمام فعالان عرصه دامپزشکی تشکر و قدردانی کرد.
درادامه دکتر علی بشری ،مدیرکل دامپزشکی استلان گیلان ضمن خیر مقدم، این روز را به مدعوین تبریک گفت.
برنامه با پخش موسیقی برای حاضرین ادامه یافت و مدعوین در پایان با شام پذیرایی شدند.
این جشن به همت نظام دامپزشکی و اعضای نظام دامپزشکی استان گیلان و با همکاری اداره کل دامپزشکی استان گیلان برگزار شد.
14 مهر هر سال روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.

(خبرنگار : مرتضی جلیل نژاد ماسوله)

 

--------------------------------------

 

بازدید فرماندار نجف آباد از شبکه دامپزشکی این شهرستان

 

به مناسبت روز دامپزشکی  فرماندار شهرستان نجف آباد سیروس محمودی بهمراه معاونین خود از شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد بازدید نمود.

در این بازدید رئیس شبکه نجف آباد دکتر مامن پوش ضمن معرفی اجمالی شبکه و ارائه گزارش از فعالیت های مختلف به بیان مسائل و مشکلات شبکه دامپزشکی در شهرستان پرداخت. 

در ادامه فرماندار ضمن بازدید از بخشهای مختلف  و آشنائی با وظایف هر قسمت با پرسنل شبکه در مورد مسائل و مشکلات موجود در زمینه خدمت رسانی به همشهریان گفتگو کرد.
پس از بازدید فرماندار، رئیس شبکه به همراه تنی چند از همکاران  و دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی به دیدار امام جمعه شهرستان حجت الاسلام حسناتی رفتند و با وی نیز در مورد فعالیت های صورت گرفته توسط شبکه دامپزشکی و نیز مسائل و مشکلات موجود در امر خدمت رسانی به مردم عزیز نجف آباد بحث و گفتگو نمودند.

امام جمعه نجف آباد ضمن تبریک روز دامپزشکی اذعان کرد : همیشه گفته ایم  خدمات و  زحمت  ارائه شده توسط دامپزشکی شاید اجر مادی قابل ملاحظه ای نداشته باشد ولی اجر معنوی بسزایی دارد.        

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dr
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
0
0
خوب بود در مورد جشن نظام دامپزشکی گیلان این مورد رو هم درج میکردین که برای حضور هر نفر 25 هزار تومان نیز اخذ شده بود. هر نفر نه هر خانواده.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
...........................
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
0
0
می گن در مراسم دامپزشکی رشت کلینیک دامپزشکی آهو و دکتر رضاخانی به عنوان دامپزشک نمونه انتخاب شدن چرا متن خبر رو کامل نمی زارین؟
نظر شما
ادامه