کد خبر: ۱۰۷۰۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه به مناسبت روز ملی دامپزشکی

 

حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بعنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه 14 مهرماه


به مناسبت 14مهرماه روز ملی دامپزشکی دکتر نادر پرور بعنوان سخنران پیش از خطبه ها در مسجد جامع کرمانشاه حضور یافته و به ارائه توضیحاتی درخصوص وظایف و نقش دامپزشکی در جامعه پرداخت.
مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تبریک 14مهرماه روز ملی دامپزشکی و همچنین 13 مهر روز نیروی انتظامی گفت : دامپزشکی دارای وظایف و نقشهای متعددی می باشد که از جمله آنها نقش دامپزشکی در ارتقاء بهداشت عمومی و نیز نقش آن در اقتصاد ملی است.


دکتر پرور با بیان اینکه حدود 50% بیماری ها از دام و فرآورده های خام دامی به انسان انتقال می یابد ، خاطرنشان نمود که کنترل و پیشگیری اصلی از این بیماری ها در حوزه دامپزشکی است که از جمله آنها می توان به تب مالت ، هاری ، سیاه زخم ، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و ... اشاره کرد.
وی ادامه داد : نظارت بهداشتی در کشتارگاه های دام و طیور ، کارخانجات خوراک دام و طیور ، ایستگاه های جمع آوری شیر و همچنین نظارت بر اماکن عرضه فرآورده های خام دامی و سایر موارد مرتبط بعهده دامپزشکی و جزء وظایف آن است.
ایشان با اشاره به طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت : خدا را شکر تا این لحظه با توجه به آزمایش ها و بررسیهای بعمل آمده از نمونه های اخذ شده طیور صنعتی و بومی استان ، مشکلی از لحاظ بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور مشاهده نگردیده و از این لحاظ استان عاری از بیماری مذکور می باشد.
دکتر پرور گفت : نقش اقتصادی دامپزشکی نیز با توجه به استعداد های مطلوب استان در زمینه دامپروری و اینکه حدود 2500000 رأس دام سبک ، 300000 دام سنگین و بالغ بر 24000000 قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی ، همچنین ظرفیت های مطلوب آبزی پروری و زنبور عسل در استان حائز اهمیت بالایی است که حفظ و حراست از این سرمایه ها که بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه تولیدی را به خود اختصاص داده از وظایف سازمان دامپزشکی کشور است.
وی در پایان با اشاره به اینکه همه کشتارگاه ها دام و طیور استان تحت نظارت مسئول فنی ، بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی می باشد به شهروندان توصیه نمود که گوشت مصرفی و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه که دارای پروانه بهداشتی هستند تهیه نموده و در صورت هرگونه ابهامی در این خصوص با شماره تلفن رایگان 1512 ، دامپزشکی استان تماس حاصل نمایید.
آیت اله علماء نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه نیز گفت : 14مهرماه روز ملی دامپزشکی است که کار آنها مراقبت از دام و جلوگیری از ورود بعضی میکروبها از جاهای دیگیر یا از داخل کشور بوده و کار بسیار مهمی است و کار دیگر آنها نظارت بر کشتارگاه های دام و طیور چه در داخل و چه در خارج از کشور است که عده ای از آقایان دامپزشک بر این کار نظارت می کنند و ما به همه این عزیزان دست مریزاد عرض می کنیم.
شایان ذکر است در این روز روابط عمومی دامپزشکی استان اقدام به توزیع بروشورهایی در خصوص فرآورده های خام دامی در بین نمازگزاران نمود که با استقبال خوبی همراه گردید.

 

-----------------------------

 

دیدار مدیرکل دامپزشکی استان با محمد رزم نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در آخرین روز هفته دامپزشکی


به مناسبت 14مهرماه روز ملی دامپزشکی محمد رزم نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل و معاونین فنی و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان دیدار نمود.


در ابتدای این دیدار مدیرکل دامپزشکی با عرض خیرمقدم به محمد رزم به توضیح وظایف و نقش سازمان دامپزشکی پرداخت و گفت : حدود 50% بیماری ها از دام و فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می شود که از جمله این بیماری ها ، تب مالت ، هاری ، کریمه کنگو و ... می باشد که کنترل و پیشگیری و درمان آنها بعهده سازمان دامپزشکی کشور است . همچنین نظارت بر فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره غذا در حوزه وظایف ما تعریف شده.
دکتر پرور همچنین به نقش دامپزشکی در اقتصاد و توسعه روستایی اشاره نمود و گفت : بیشترین سرمایه گذاری بعد از صنعت نفت مربوط به سرمایه تولیدی بخش طیور است که حفظ و حراست از این سرمایه ها جزء وظایف دامپزشکی می باشد.
وی همچنین به بیان ومسائل و مشکلات موجود از جمله کمبود نیروی انسانی ، بحث های اعتباری و ... پرداخت و خواستار توجه بیشتر به این بخش گردید و تفاوت کار دامپزشکی را با دیگر سازمان ها خاطرنشان نموده و گفت : ماهیت کار این سازمان بدلیل حاکمیتی بودن وظایف آن به گونه ای است که امکان واگذاری خیلی از امور به بخش خصوصی مقدور نمی باشد و این مسئله از یک طرف و حجم بالای کار و فعالیت از سوی دیگر موجب سخت شدن مضاعف فعالیت برای کارکنان شده مثلاً شبکه شهرستان کرمانشاه با دارا بودن 860 روستا فقط حدود 50 نفر پرسنل دارد که تا پایان سال نیز تعدادی از آنها بازنشسته می شوند.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با تبریک روز ملی دامپزشکی گفت : دامپزشکی دارای وظایف خطیری است ، خصوصاً در حوزه بهداشت عمومی ، به همین دلیل است که جرائم تهدید علیه بهداشت عمومی مانند ماده 688 قانون مجازات اسلامی در تعزیرات تعریف شده و این نشان دهنده اهمیت موضوع وظایف دامپزشکی است .
محمد رزم ادامه داد : وظایف دامپزشکی بسیار سنگین است چه از نظر نظارت بهداشتی و چه از نظر اقتصادی دارای اهمیت زیادی می باشد و ما هم با تمام توان در خدمت حمایت از فعالیت های بهداشتی شما که در جهت حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور هستند می باشیم.

 

--------------------------------------

 

مصاحبه تلویزیونی مدیرکل دامپزشکی استان با خبرنگاران صدا و سیمای زاگرس کرمانشاه


به مناسبت 14مهرماه روز ملی دامپزشکی دکتر پرور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگاران صدا و سیمای مرکز زاگرس کرمانشاه به گفتگو پرداخت.


در این مصاحبه که در اداره کل دامپزشکی استان انجام شد دکتر پرور ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی به همه زحمتکشان و همکاران این حوزه به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان پرداخته و اظهار داشتند : در این حوزه حدود 1600 نمونه از مراکز پرورش طیور استان اخذ که بالغ بر 3400 آزمایش بر روی نمونه ها انجام گردید که خوشبختانه با آزمایشات و بررسیهای بعمل آمده بر روی نمونه های اخذ شده در جمعیت طیور استان ، اعم از بومی و صنعتی مشکلی از لحاظ بیماری مذکور مشاهده نگردید و نتایج کاملاً منفی می باشند و تابحال نیز هیچگونه نشانه ای در خصوص وقوع بیماری در استان مشاهده نگردیده است.
وی در پایان از مردم و شهروندان خواست که از خرید مرغ زنده اکیداَ خودداری نموده و گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز که دارای پروانه بهداشتی از دامپزشکی هستند تهیه نمایند.

 

----------------------------------------

 

بزرگداشت 14مهرماه روز ملی دامپزشکی در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه


 بمناسبت 14مهرماه روز ملی دامپزشکی جلسه ای با حضور مدیرکل ، معاونین و کارکنان دامپزشکی استان در محل سالن جلسات اداره کل برگزار گردید.


در ابتدای این مراسم مدیرکل دامپزشکی استان با تبریک روز ملی دامپزشکی به ارائه توضیحاتی در خصوص وظایف دامپزشکی پرداخته و با اشاره به شعار امسال " تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی " گفت : بی شک تلاش و کوشش شما همکاران زحمتکش عرصه دامپزشکی ، در ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به شهروندان و روستائیان عزیز نقش بسیار ارزنده ای داشته و من به نوبه خود قدردان زحمات و تلاش های شما عزیزان هستم.
دکتر پرور همچنین با اشاره به 7مهرماه روز جهانی هاری و گرامیداشت این روز به بیان فعالیت های صورت گرفته در هفته دامپزشکی پرداخت و اظهار نمود : در این هفته اقدامات خوبی در دامپزشکی استان انجام شد که از جمله آنها دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس ، دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه و همچنین حضور در تعدادی از مدارس آموزش و پرورش و آشنایی دانش آموزان با مسائل بهداشتی مربوط به حوزه دامپزشکی بود که تقریباً در همه برنامه ها نتایج خوبی حاصل گردید و نمایندگان مجلس نیز از نزدیک در جریان وظایف و عملکردهای دامپزشکی استان قرار گرفتند.
در ادامه نیز معاونین فنی و پشتیبانی ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی و تشکر از زحمات همکاران به ارائه توضیحاتی در زمینه های فنی و اداری پرداختند.
در پایان جلسه نیز تعدادی از کارکنان به ارائه نظرات و دیدگاه های خود در مورد مسائل مختلف پرداختند.

 

----------------------------------------

 

دیدار مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با فتح اله حسینی نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی


 به مناسبت هفته دامپزشکی فتح اله حسینی نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل و معاونین دامپزشکی استان کرمانشاه دیدار کرد.
در ابتدای این دیدار مدیرکل دامپزشکی استان با خیرمقدم به حسینی به توضیح وظایف و عملکردهای دامپزشکی پرداخت و عنوان نمود حدود 50% بیماری ها از دام و فرآورده های خام دامی به انسان منتقل می شود و اگر در زمینه پیشگیری خوب عمل شود و از فعالیت های دامپزشکی حمایت بعمل آید قطعاً سرمایه های دامی کشور حفظ شده و به تبع آن موجب صرفه جویی در هزینه های درمانی می شود.


دکتر پرور ادامه داد : حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور بعهده سازمان دامپزشکی کشور است و یکی از مهمترین وظایف نیز پیشگیری از ابتلاء به انواع بیماری هاست که در این زمینه حمایت بیشتر و همه جانبه مسئولین و نمایندگان مردم را می طلبد.
فتح اله حسینی نیز با تبریک هفته دامپزشکی عنوان کرد که دامداران و عشایر ، مجموعه دامپزشکی را بعنوان یکی از ارگان های زحمتکش می شناسند و از کذشته تاکنون همواره با دیده احترام به فعالیت های دامپزشکی می نگرند.
وی همچنین گفت : نواقص و کمبودهای مربوط به دامپزشکی می بایستی در کارگروه های تخصصی بخش کشاورزی مطرح و برطرف شود.
شایان ذکر است در این دیدار که در دفتر مدیرکل دامپزشکی استان برگزار گردید مهندس منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز حضور داشت.

 

نظر شما
ادامه