کد خبر: ۱۰۶۴۶

حکیم مهر - محققان انگلیسی بدنبال اجرای پروژه جاه‌طلبانه ای برای طراحی مدل رایانه‌ای مغز زنبور عسل به منظور ساخت ربات های پروازی خودمختار هستند.

مدل های طراحی شده با شبیه سازی قدرت بینایی و حس بویایی در مغز زنبور عسل می تواند به محققان برای طراحی ربات های خودمختار با طیف گسترده عملکرد و فراتر از دستورالعمل های برنامه ریزی شده منجر شود.

این پروژه تحقیقاتی تحت عنوان «مغز سبز» (Green Brain) توسط محققان دانشگاه شفیلد و ساسکس در حال انجام است و در صورت موفقیت، یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی علم مدرن در طراحی مغز ربات با قابلیت عملکردهای پیچیده مشابه مغز حیوانات بر طرف خواهد شد.

این ربات خودمختار هوشمند می تواند منبع انتشار بوهای خاص یا انتشار گازها را مانند قدرت حس بویایی زنبور در جستوی گل های خاص شناسایی کند.

دکتر «جیمز مارشال» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: تاکنون مطالعات گسترده‌ای بر روی مغز حیوانات مختلف مانند موش و میمون انجام شده است، اما مغز حشراتی مانند زنبور عسل نیز از توانایی های شناختی شگفت‌انگیزی برخوردار هستند که می‌تواند به پیشبرد درک هوش مصنوعی (AI)‌ و طراحی ربات‌های خودمختار منجر شود.

محققان طرح «مغز آبی» با حمایت IBM برای طراحی یک مدل دقیق از مغز انسان با کمک ابر رایانه نیز در این پروژه با دانشمندان انگلیسی همکاری می کنند.

طراحی مدل رایانه ای «مغز سبز» همچنین می تواند به دانشمندان برای درک علت کاهش جمعیت زنبورهای عسل و کمک به توسعه گرده گل های مصنوعی مانند طرح در دست اجرای محققان دانشگاه هاروارد منجر شود.

 

نظر شما
ادامه