کد خبر: ۱۰۶۱۲

حکیم مهر - همایش کشوری روز جهانی مبارزه با بیماری هاری، روز یکشنبه در سالن اجتماعات موسسه سرم سازی رازی برگزار شد.

در این همایش که با همت سازمان دامپزشکی کشور، مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وزارت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، مهندس محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیماری هاری یک خطر جدی است اما با برنامه ریزی، هماهنگی، تعامل، پژوهش، اقدامات فرهنگی و استفاده از امکانات ملی و منطقه ای و جهانی قابل پیشگیری است.
معاون رئیس جمهوربا تاکید بر اینکه بین سازمان محیط زیست و دامپزشکی نیاز سنجی و رفتار سنجی باید صورت گیرد، اضافه کرد: رفتار حیوان باید برای ما قابل پیش بینی باشد و با پیش بینی و پیشگیری می توانیم از تنش محیطی که آسیبش آزار برای حیوان ایجاد می کند جلوگیری کنیم.
وی در خصوص کنترل و پیشگیری بیماری هاری افزود: در هر قسمت باید کنترل مناسب داشته باشیم.
محمدی زاده گفت: اکثر انتقال بیماری به خاطر سگ ها است و واکسینه گسترده سگ های صاحب دار و ولگرد می تواند در کنترل بیماری موثر باشد.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال جاری قدم موثر برداشتیم و طرح های مشترکی را اجرایی کردیم، اضافه کرد: امکان استفاده از واکسن های خوراکی هاری در حیات وحش است که اگر اجرایی شود می تواند در پیشگیری از بیماری بسیار موثر باشد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در حال حاضر 30 گونه حیات وحش وجود دارد که از این دارو باید استفاده کند.
در این همایش دکترسید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در سال گذشته آمار تلفات براثر آلودگی به بیماری هاری در کشور تعداد  7 نفر است در صورتیکه آمار افراد مبتلا به این بیماری در پاکستان بالای 5 هزار نفر می باشد و جمعا" سالانه در قاره های آسیا و افریقا 55 هزار مورد تلفات گزارش شده است.
وی ادامه داد: یکی از طرح های ما معدوم سازی سگ های ولگرد است و حدود 30 درصد گزیدگی و آلودگی ها مربوط به سگ های ولگرد می باشد .


دکتر دستور ادامه داد: سالیانه 350 هزار دز واکسن برای واکسیناسیون در کشور برای سگهای صاحب دار توزیع می شود در صورتیکه آمار سگ های صاحب دار تا میزان 900 هزار قلاده برآورد شده است که بیشتر این تعداد را سگ های روستاها تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه بیماری هاری از ویژگیهای خاص برخوردار است، اضافه کرد: در سازمان دامپزشکی و در حوزه هاری به دلیل ویژگی هایی که وجود دارد بیماری هاری یکی از ده بیماری است که در اولویت کاری ما قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: از تعداد حیوان گزیدگی ها در کشور ، 80 درصد مربوط به سگ گزیدگی است.
در ادامه این همایش دکتر هادی قدکچی رئیس موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی طی سخنانی اظهار داشت: در حال حاضر 100 هزار گزش در سال در ایران اتفاق می افتد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع این موضوع باعث هزینه‌های بالا و ضربه به اقتصاد کشور می‌شود که باید با برنامه‌ریزی های لازم این مشکل را مرتفع نمود .
دکتر قدکچی گفت: با توجه به اینکه این موسسه  قریب به 50 سال سابقه تولید سرم های درمانی مار گزیدگی و عقرب گزیدگی را دارد و قبلا" نیز سابقه تولید واکسن هاری را داشته است، دارای ظرفیت علمی لازم برای تحقیق و تولید واکسن هاری خوراکی در آینده می باشد که در صورت حمایت، این موضوع محقق خواهد شد.

نشست خبری و  پرسش و پاسخ ، صدور قطعنامه ، قدردانی از دانش آموزان و تشکر از  نماینده دامپزشکی بخش دولتی استان  البرز از دیگر برنامه های همایش کشوری مبارزه با هاری بود.

 

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه