کد خبر: ۱۰۶۰۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مشهد، زاوه، سبزوار، فهرج و نرماشیر

 

به دستور فرماندار شهرستان مشهد:
تشکیل کمیته ویژه بیماری تب کریمه کنگو


جلسه کارگروه بهداشت شهرستان مشهد در محل فرمانداری این شهرستان برگزار گردید .
در این جلسه که به ریاست مهندس موحدیان فرماندار مشهد مقدس و با حضور اعضای کارگروه برپا شده بود، گزارشاتی در مورد بیماری تب برفکی که جمعیت دامی را درگیر می نماید و باعث خسارات اقتصادی زیادی به واحدهای دامداری می شود توسط کارشناسان دامپزشکی ارائه شد.
همچنین در ادامه جلسه دکتر مجید روحانی نژاد رییس شبکه دامپزشکی مشهد گزارشی از وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان ارائه نمود و بیان داشت تمامی دام های کشتار شده در کشتارگاه مشهد، پس از طی مراحل پیش سرد به مدت 24 ساعت ، روانه بازار شده و به دست مصرف کننده می رسد که این مهم با افزایش اسیدیته گوشت در از بین بردن عامل احتمالی ویروس در گوشت نقش بسزایی داشته و به شهروندان اطمینان خاطر داد که گوشت حاصل از کشتارگاه را که ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی دارد را با خاطر آسوده مصرف نمایند.
این روابط عمومی به نقل از روحانی نژاد گزارش داد در بحث پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، همکاری بیش از پیش تمامی دستگاههای ذیربط به کنترل بیشتر بیماری کمک خواهد کرد که در این بین کنترل مجوزهای حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی در ورودی شهرستان مثمر ثمر خواهد بود.
در ادامه جلسه ریاست کارگروه و فرماندار مشهد ضمن تاکید بر نقش ویژه دامپزشکی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو، همکاری تمامی دستگاه ها را در این بحث خواستار شد و عنوان نمود بخش درمان، دستگاه تخصصی خود را می طلبد ولی در بخش پیشگیری بایست تمامی دستگاههای ذیربط به صورت ویژه با هم همکاری داشته باشند.
در پایان جلسه و با توجه به بحث های مطرح شده، به دستور فرماندار کمیته ویژه و تخصصی تب کریمه کنگو تشکیل شد.

-----------------------------

 

پیشرفت 100درصدی واکسیناسیون شاربن دام سبک و سنگین در شهرستان زاوه


سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت : بیماری سیاه زخم یک بیماری عفونی حاداست که توسط باسیلوس آنتراسیس ایجاد می شود.
شیوع این بیماری در عموم حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران اتفاق می افتد. بیماری می تواند به انسانهایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت کند. در شرایط طبیعی، تمام دامهای  علفخوارنسبت به این بیماری حساسیت زیادی دارند. در نشخوارکنندگان بویژه گوسفند، گاو و بز بسیار حساس بوده وبروز بیماری در این حیوانات بیشتر به شکل حاد صورت می پذیرد که منجر به تلف شدن سریع حیوان می گردد. . حساسیت دام‌های تک ‌سمی نیز زیاد است اما از نظر حساسیت بعد از نشخوارکنندگان قرار دارند.  لذا   با توجه به اهمیت این بیماری در دامها ،به منظور پیشگیری از رخداد احتمالی این بیماری اجرای واکسیناسیون شاربن  در جمعیت دام سبک و سنگین هرساله در شهرستان زاوه به صورت  رایگان می پذیرد.
وی افزود : از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از200هزار راس گوسفند و 1954 هزار راس گاو گوساله و 492 راس الاغ علیه این بیماری واکسینه شده اند . 
وی از پیشرفت 100 درصدی واکسیناسیون شاربن در جمعیت دام سبک و سنگین  در سال جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری هیچ کانون بیماری شاربن در سطح واحدهای دامی رخ نداده است.

-------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی گفت :
واکسیناسیون 1116 قلاده سگ علیه هاری در سبزوار


در طی سال جاری توسط اکیپ های مایه کوبی دامپزشکی تعداد 1116 قلاده هاریسگ گله و نگهبان در سطح دامداریها شهرستان بصورت رایگان برعلیه بیماری هاری واکسینه شدند.

دکتر ولی الله جغتایی اعلام کرد با توجه به اهمیت مبارزه با بیماری هاری و به مناسبت 28 سپتامبر  (7 مهر )که روز جهانی هاری نام گذاری شده و لزوم بر پیشگیری از بروز این بیماری مهلک مشتر ک قابل انتقال از دام بویژه وحوش  به انسان یک از دغدغده های دامپزشکی کنترل و رشه کنی این بیماری می باشد.

 وی گقت: در طی سال جاری دو مورد کانون بیماری  سگهای ولگرد شهرستان شناسایی گردید  . که قبل از انتشار بیماری با اقدام قرنطینه ای و واکسیناسیون دامهای حساس منطقه، بیماری کنترل و با هماهنگی مقامات ذیربط تعداد 8 قلاده سگ ولگرد نیز معدوم گردید.

 

---------------------------------

 

به مناسبت هفته دامپزشکی صورت می‌گیرد
ارائه خدمات دامپزشکی رایگان به دامداران فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: همزمان با هفته دامپزشکی خدمات دامپزشکی رایگان به دامداران فهرج ارائه می‌شود.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: به مناسبت هفته دامپزشکی خدمات دامپزشکی رایگان به دامداران بخش‌های نگین‌کویر و بخش مرکزی فهرج ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: دامداران می‌توانند برای معاینه رایگان دام‌های خود در روزهای 10 و 11 مهر ماه به مرکز درمانی دامپزشکی مراجعه کنند.

بمان‌دشتی ابراز داشت: همزمان با هفته دامپزشکی دوره‌های آموزشی در بخش‌های نگین‌کویر و بخش مرکزی فهرج برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این هفته همچنین آموزش‌های لازم در زمینه نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و این قشر با بیماری‌های مشترک انسان و دام آشنا می‌شوند.

این مسئول شهرستان فهرج را یکی از قطب‌های دامپروری و دامداری استان کرمان برشمرد و با اشاره به نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه افزود: مهم‌ترین وظیفه این مجموعه مبارزه با بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی است.

 

------------------------------------

 

به مناسبت هفته دامپزشکی انجام می‌شود :
تجلیل از فعالان گمنام عرصه دامپزشکی در نرماشیر

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: فعالان گمنام عرصه دامپزشکی در این منطقه تجلیل می‌شوند.
عباس سرحدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته دامپزشکی از هشتم مهر ماه آغاز و تا 14 مهر ماه ادامه دارد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سعی شده است از این فرصت برای شناساندن بهتر دامپزشکی و وظایف خطیر آن به جامعه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسمی با حضور مقامات سیاسی، ائمه جمعه و شورای اداری نرماشیر در روز چهارشنبه  12 مهر ماه در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان برای ارائه گزارش عملکرد و شناساندن بهتر وظایف دامپزشکی از جمله این برنامه‌ها است.

سرحدی تقدیر از فعالان گمنام عرصه دامپزشکی را از یکی دیگر از برنامه‌های هفته دامپزشکی اعلام کرد و در مورد اهمیت کار دامپزشکی افزود: بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام تهدید جدی برای سلامت جامعه، اقتصاد و معیشت مردم است که در صورت عدم کنترل، خطرات جدی متوجه جمعیت انسانی می‌شود.

وی با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه‌های مختلف از دامپزشکی بیان داشت: این وظیفه سنگین که به دوش دامپزشکی قرار دارد، نیازمند حمایت‌های بیشتری است تا کوچکترین خللی در راه مبارزه با این بیماری‌ها به وجود نیاید.

سرحدی تصریح کرد: جامعه عاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام آرزوی دامپزشکان است که در این راه از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

خسارت سنگین بیماری هاری

همچنین مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت:هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که ویژه گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خون‌گرم پستاندار به صورت تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

مجید اسدی افزود: این بیماری به دلایل میزان کشندگی بالا "100 درصد"، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی و تلفات و خسارات اقتصادی زیاد دارای اهمیت است.

وی ابراز داشت: تمام حیوانات خونگرم پستاندار اهلی و وحشی اعم از گوشتخوار، علفخوار، جوندگان و خفاش‌ها نسبت به این بیماری حساس هستند.

اسدی در مورد راه‌های انتقال این بیماری گفت: بیماری هاری عمدتاً از طریق گاز گرفتن و گزش به وسیله حیوانات بیمار صورت می‌گیرد، اما از راه پوست سالم قابل سرایت نیست.

وی عنوان کرد: اگر کوچک‌ترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، بیماری هاری قابل سرایت است و احتمال انتقال بیماری از طریق مخاطات و دستگاه گوارش وجود دارد.

اسدی علایم بیماری هاری در حیوانات را شامل تغییر در رفتار حیوان، ریزش بزاق فراوان، حمله به افراد حتی به صاحب خود، سر و صداهای غیر طبیعی، فلج اندام حرکتی، ترس از آب و در نهایت مرگ دانست.

وی ابراز داشت: در صورتی که فردی توسط حیوان مورد حمله و گزش قرار بگیرد، باید اقداماتی همانند شستن محل زخم به مدت پنج دقیقه با آب تمیز و صابون، خارج کردن صابون با آب پر فشار از محل زخم صورت گیرد.

این مسئول بیان داشت: همچنین محل گزش باید بلافاصله با موادی مانند بتادین و الکل 60 تا 70 درجه ضدعفونی و از پانسمان زخم خودداری شود و در نهایت ارجاع به مرکز بهداشتی درمانی برای تلقیح واکسن و سرم را انجام دهد.

اسدی همچنین راه‌های پیشگیری از این بیماری را خودداری از رهاسازی لاشه دام‌ها در محیط، معدوم‌سازی سگ‌ها و گربه‌های ولگرد، خودداری از نگهداری سگ و گربه واکسینه نشده بر علیه بیماری هاری در منازل ، همکاری با مأموران دامپزشکی برای واکسینه و قلاده‌گذاری سگ‌ها و اطلاع سریع از بروز هر گونه تغییر رفتار در حیوان به شبکه دامپزشکی ذکر کرد.

 

نظر شما
ادامه