کد خبر: ۱۰۵۹۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، کرمان و یزد

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
14 هزار و 833 تن شیر خام مازاد بر نیاز، در شش ماه نخست امسال، به خارج از استان حمل شده است


دکتر علی اصغر شریفی گفت: حمل شیر خام مازاد بر نیاز از این استان با نظارت بازرسان بهداشتی این اداره کل و به صورت روزانه برای تامین کارخانه های لبنی استان های همجوار صورت گرفته است.
افزون بر 14 هزار تن شیر از خراسان شمالی به خارج از استان حمل شد
وی همچنین از حمل 99 هزار و 917 راس دام زنده به خارج از استان خبر داد و افزود: این دام ها شامل گاو، گوسفند و بز بوده است.
شریفی افزود: 41 تن گوشت قرمز، 597 تن گوشت مرغ، 325 تن پشم، 24 هزار و 840 جلد پوست انواع دام و 870 کلنی زنبور عسل از دیگر فرآورده های خام دامی تولید شده در خراسان شمالی بود که در نیمه نخست امسال به استان های همجوار حمل شد.
وی در خصوص فعالیت دامپزشکی خراسان شمالی در مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: امسال یک میلیون و 930 هزار و 398 راس دام شامل گاو، گوسفند و بز برای مقابله با بیماری سیاه زخم و 380 هزار راس دام نیز در برابر بیماری تب مالت مایه کوبی شدند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین از مایه کوبی 15 هزار و 170 قلاده سگ صاحب دار در این استان علیه بیماری هاری خبر داد.
وی مایه کوبی دو میلیون و 528 هزار نوبت سر دام علیه بیماری های اختصاصی و واگیر دام شامل آبله و تب برفکی و سمپاشی 615 هزار نوبت سر دام علیه انگل های خارجی بدن دام و یک میلیون و 732 هزار و 352 متر مربع جایگاه نگهداری دام در استان را از دیگر فعالیت های دامپزشکی خراسان شمالی در سال جاری برشمرد.
در استان خراسان شمالی بیش از دو میلیون راس دام وجود دارد.

--------------------------

 

بیش از هزار و 600 تن گوشت در خراسان شمالی تولید شد


معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: یکهزار و 646 تن گوشت قرمز در هشت کشتارگاه این استان در شش ماه نخست سال جاری تولید شده است 
دکتر ˈحمید رمضانیˈ  گفت : این میزان گوشت قرمز از ذبح 36 هزار و 239 راس گوسفند، بز، گاو و گوساله و 17 نفر شتر حاصل شده است.
وی افزود: بازرسان بهداشتی این اداره کل بعد از ذبح دام ها مقدار یکهزار و 961 کیلوگرم گوشت گوسفند، 291 کیلوگرم گوشت بز و هشت هزار و 424 کیلوگرم گاو و گوساله را به علت نداشتن قابلیت مصرف، ضبط و معدوم ساختند.
رمضانی در خصوص تولید گوشت مرغ در استان گفت: در این مدت در کشتارگاه های طیور استان دو میلیون و 278 هزار و 426 قطعه مرغ با نظارت بازرسان بهداشتی این اداره کل ذبح شد که لاشه هشت هزار و 260 قطعه آن به علت وجود مشکل ضبط شد.
وی همچنین به فعالیت این اداره کل در بخش کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی در سال جاری اشاره کرد و افزود: در شش ماه نخست امسال 33 هزار و 799 نوبت بازدید از مراکز عرضه گوشت، ضمایم خوراکی و واحدهای کبابی و غذاخوری و مراکز جمع آوری شیر استان انجام شده است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بازرسان این اداره کل در این بازدیدها 14 هزار و 47 کیلوگرم گوشت قرمز، 24 هزار و 944 کیلوگرم شیر، شش هزار و 751 کیلوگرم گوشت مرغ و ماهی، یکهزار و 102 کیلوگرم گوشت از کبابی و غذاخوری و 182 کیلوگرم ضمایم خوراکی را به علت نداشتن قابلیت مصرف، ضبط کردند.
وی افزود: هم اکنون در این استان، هفت کشتارکاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی دام و دو کشتارگاه طیور زیر پوشش اداره کل دامپزشکی فعالیت دارند.

-----------------------------

 

همزمان با هفته بزرگداشت حرفه دامپزشکی:
پس از کرمان و سیرجان، اجرا طرح برچسب گذاری گوشت در 4 شهرستان دیگر استان کرمان


همزمان با هفته دامپزشکی طرح لیبل گذاری گوشت در 6 شهرستان استان کرمان اجرا می گردد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به هفته دامپزشکی(8لغایت 14 مهرماه) با موضوع دامپزشکی ضامن سلامت و امنیت غذایی گفت: طی سال جاری در راستای افزایش سطح امنیت غذایی استان اقدامات خوبی در این اداره کل صورت پذیرفته است.
وی این اقدامات را اینگونه برشمرد: از اقدامات صورت گرفته می توان به اجرای چندین طرح پایش انواع فراوردهای خام دامی شامل پایش گوشت مرغ،شیر، و تخم مرغ همچنین بررسی تقلبات شیر نام برد.
زیدآبادی  اجرای طرح لیبل گذاری گوشت موفقیت بزرگی برای سلامت جامعه دانست و افزود: طرح لیبل گذاری گوشت نیز یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در این راستا می باشد.
دکتر زیدآبادی با اشاره به اینکه طرح لیبل گذاری گوشت در شهرستانهای کرمان و سیرجان کاملاً اجرایی شده است بیان داشت: شهرستانهای بردسیر و زرند نیز این طرح را از چندی پیش به صورت آزمایشی آغاز نموده اند و در هفته دامپزشکی وارد فاز عملیاتی خواهند شد.
وی افزود: همچنین شهرستانهای بم و رفسنجان نیز اجرای آزمایشی این طرح را آغاز خواهند نمود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان  برنده اصلی اجرای این طرح را مردم استان دانست وافزود: مردم استان کرمان در 6 شهرستان کرمان، سیرجان، بردسیر، بم، زرند و رفسنجان از این پس می توانند با اطمینان خاطر بیشتری گوشت را مصرف نمایند.
وی ادامه داد: هم استانی های عزیز هنگام خرید گوشت می توانند تاریخ تولید و بهترین زمان مصرف را که بر روی برچسب ها ذکر شده مشاهده نموده و پس از اطمینان از تازه بودن گوشت اقدام به خریداری آن نمایند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی  مهمترین دلیل استقبال شهرداران از اجرای این طرح را ناشی از نگرش بهداشتی ایشان به مسائل سلامت دانست و  اظهار داشت: از اقدامات شهرداران محترم در راستای اجرای طرح برچسب گذاری گوشت تشکر می نماییم.
این مسئول دامپزشکی استان همکاری و تامل شهرداران استان و احساس وظیفه ایشان در مقابل سلامت جامعه را قابل تقدیر دانست و افزود: از سایر شهرداران محترم استان در خواستاریم تا اهتمام بیشتری به اجرای این طرح داشته باشند.
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان از مردم شریف استان درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی مراکز عرضه گوشت مراتبط را از طریق شماره تماس 1512-0341 و یا شماره پیامک 3000231512 به اطلاع این اداره کل برسانند.

-------------------------------

 

در یک کارگاه غیر مجاز:
بیش از 2 تن انواع آلایشات طیور غیر قابل مصرف کشف ومعدوم سازی شد 


با توجه به گزارشات مردمی واصله، طی چندین روز برنامه ریزی و بازرسی از یک منطقه در خارج از شهر، بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان یزد با اقدام به موقع یک کارگاه غیر مجاز که با استفاده از لیبل های جعلی را که اقدام به بسته بندی آلایشات مرغی شامل جگر سنگدان و بال وگردن می کرد شناسایی و پس از هماهنگی با پلیس 110، مقدار 2228 کیلوگرم انواع جگر، سنگدان،بال وگردن کشف و پس از نمونه گیری و آزمایش به دلیل بالا بودن بار میکروبی و نامناسب بودن برای مصرف انسانی پس از گرفتن حکم قضایی معدوم و پرونده جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شد.
کارشناس نظارت فرآورده های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد اذعان داشت: این واحد غیر مجاز روزانه مقدار 500 کیلوگرم آلایش مرغ، با برچسب جعلی بسته بندی می نمود.
جبار ملکی عنوان نمود که در دو ماه گذشته تاکنون تعداد 3 کارگاه غیر مجاز شناسایی و پس از معدوم سازی محموله ها     پرونده های این واحدهای متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری خوب مردم؛ از تمامی همشهریان خواست: در هنگام برخورد با چنین مواردی مراتب را جهت رسیدگی به شبکه دامپزشکی شهرستان یزد اطلاع دهند

نظر شما
ادامه