کد خبر: ۱۰۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
دکتر مطلبی رئیس اسبق سازمان دامپزشکی کشور همچنین درباره طرح الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت گفت : من با سابقه ای ده ساله در سازمان دامپزشکی کشور و هشت سال مدیرکلی دامپزشکی در استان و الآن هم در این مسئولیت به نوعی با دامپزشکی مرتبط هستم صادقانه می‌گویم که الحاق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت بهداشت را به مصلحت کشور نمی دانم...

حکیم مهرگفتگو با دکتر مطلبی رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران

 

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران :

-          نگرانی از نظر کشند قرمز نداریم

-          الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت به مصلحت کشور نیست

-          دامپزشکی باید در ساختار پشتیبان تولید قرار داشته باشد

-          با الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت هر دو مجموعه ضرر می کنند

-          چرا باید همیشه الگویمان FDA آمریکا باشد؟!

-          مشکل دامپزشکی کشور با بهم زدن ساختار این سازمان حل نمی شود

 

دکتر عباسعلی مطلبی رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت مرحوم پروفسور میرشمسی در گفتگو با حکیم مهر و درباره وضعیت امروز شکوفایی جلبک های مضر (کشند قرمز) و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این پدیده گفت : با مدیریتی که از مهرماه سال گذشته در ارتباط با شکوفایی مضر پلانکتونی با عاملیت Cochlodinium اعمال شد علیرغم آنکه در گستره بسیار وسیع بخصوص در محدوده استان هرمزگان و بوشهر درگیر بودیم پایش‌های مستمری انجام و برای بحث پرورش میگو هم مانیتورینگ لازم صورت گرفت و لذا در حال حاضر هیچ تراکمی از این جلبک دیده نشده است.

دکتر مطلبی افزود : الآن تیم های مبارزه فیزیکی سازماندهی شده و در بحث مبارزه بیولوژیک هم اقداماتی صورت گرفته و خوشبختانه جلبک‎‌های رقیب هم در آن مناطق شروع به رشد کرده‎اند.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات همچنین اظهار داشت : برنامه ای تحت عنوان (اقدام) تهیه شده بود که در کوتاه مدت اجرا شد و اکنون فاز میان مدت آن با ده پروژه در دست اجرا است و بودجه پانصد میلیون تومانی پژوهشی در این خصوص از سوی دولت تخصیص داده شد و برای هر یک از دو استان جنوبی کشورمان هم بیش از یک میلیارد تومان به مبارزه فیزیکی اختصاص یافته است.

وی افزود : با کره جنوبی، مالزی و ژاپن هم ارتباط خوبی برقرار شده و کار مشترکی نظیر کارگاه عملی و پروژه هایی در دست انجام است و الآن نگرانی در زمینه کشند قرمز نداریم ولی به معنای آن نیست که در آینده هم نگرانی وجود نخواهد داشت و باید مراقب باشیم.

دکتر مطلبی رئیس اسبق سازمان دامپزشکی کشور همچنین درباره طرح الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت گفت : من با سابقه ای ده ساله در سازمان دامپزشکی کشور و هشت سال مدیرکلی دامپزشکی در استان و الآن هم در این مسئولیت به نوعی با دامپزشکی مرتبط هستم صادقانه می‌گویم که الحاق سازمان دامپزشکی کشور به وزارت بهداشت را به مصلحت کشور نمی دانم.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران افزود : سازمان دامپزشکی دو مسئولیت دارد. یکی بحث بهداشت و بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و مسئولیت مهم‌تر آن است که اقتصاد و سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور و آبزیان کشور مرهون تلاشهای سازمان دامپزشکی است.

دکتر مطلبی در ادامه اظهار داشت : در قانون سازمان دامپزشکی کشور تعریف خوبی داریم. تأمین بهداشت و سلامت دام ، طیور و آبزیان و پیشگیری از بیماریهای مربوط و تأمین بهداشت و سلامت محصولات حاصل از آنها.

وی افزود : اگر در کشور صحبت از امنیت غذایی ، اشتغال و تأمین پروتئین حیوانی ضروری سی درصدی جامعه می کنیم نیازمند آن هستیم که در ساختارهای پشتیبان تولید قرار گیریم.

دکتر مطلبی همچنین اظهار داشت : نگاه صرفاً بهداشتی نیست. وزارت بهداشت و درمان جایگاه بسیار استراتژیک و بالایی دارد اما آنچنان گستردگی حوزه عملکردی در دامپزشکی وجود دارد که اگر به وزارت بهداشت ملحق شود قطعاً هر دو مجموعه ضرر می کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات افزود : باید همانند کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی برخی مسئولیت ها را در سازمان دامپزشکی متمرکز کنیم. از جمله این مسئولیت ها مسئله بهداشت مواد غذایی است که امری واضح و شامل غذای خام و غیرخام می گردد و مشخص است که باید مسئولیت کدامیک بر عهده سازمان دامپزشکی باشد.

دکتر مطلبی گفت : فرانسه در اروپا یا کانادا در حوزه آمریکا کشورهایی موفق در این زمینه هستند و یا در کشورهای آسیانه میانه همینطور است.

وی افزود : چرا باید همیشه الگویمان را FDA آمریکا بدانیم در حالی که الگوهای موفق دیگری هم در دنیا وجود دارد.

دکتر مطلبی در پایان اظهار داشت : ما باید به سازمان دامپزشکی اختیار و استقلال بدهیم و از آن حمایت کنیم تا رشد و ترقی را شاهد باشیم و حل مشکل دامپزشکی در گرو بهم زدن ساختار این سازمان نیست. هر چند ساختارهای بهتری را هم می شود از جمله ارتقای این سازمان در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و یا در شرایط عمومی کشور تعریف کرد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
-
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
0
0
i think it must be seprate organization that have certain department
یکه همکار
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
0
0
به نام خدا

با عرضر سلام خدمت همکار عزیز و ارجمند
جناب آقای دکتر عباسعلی مطلبی

در خصوص FDA کشور ایالات متحده آمریکا تاکنون هیچ سخنی در کشور مبنی بر تبدیل سازمان دامپزشکی به FDA نبوده است و نیست. اساسا آمریکا همانطور که فرمودید عملا الگوی موفقی نیست. سطح پایین بهداشت در این کشور نسبت به اتحادیه اروپا اظهر من الشمس است. به طوری که اتحادیه اروپا بارها از واردات برخی از محصولات دامی و کشاورزی آمریکا جلوگیری کرده است! خاطر نشان می شود که در این کشور سازمان دامپزشکی در زیر مجموعه وزارت کشاورزی فعالیت می کند.

نکته دیگر اینکه ما ضمن نگاه به جهان باید به تجارب خودمان هم توجه داشته باشیم. قریب به 70 سال فعالیت سازمان دامپزشکی همیشه توام با تحقیر و در نظر نگرفتن شان دکتر دامپزشک بوده است. این همه نارضایتی دامپزشکان از بابت چیست؟ در هر نظر خواهی که در سایت های مختلف شده است وضعیت به گونه ای است که اکثریت قریب به اتفاق دامپزشکان حداقل دیگر ادامه حضور در مجموعه وزرات جهاد کشاورزی را نه به مصلحت کشور و نه دامپزشکی می دانند!!!.

بحث نقش دامپزشکی در ارتباط با اقتصاد از مباحث بسیار اساسی است که حضرت عالی به خوبی به آن اشاره داشتید.
در این رابطه آیا وضعیت گوشت قرمز را می بینید؟ که روز به روز به دلیل کمبود تولید به ویژه گوشت گوسفند قیمت آن به نحوی می شود که مردم فقیر و متوسط توانایی خرید آن را از دست می دهند؟!!!

حداقل در وزارت بهداشت اگر سازمان دامپزشکی به شکلی مستقل و دارای اختیار تام فعالیت داشته باشد با توجه به منابع مالی کافی این وزارت خانه می تواند برای حمایت از دامداران و در عین حال حفظ بهداشت مردم غرامت های بهداشتی حذف دامهای گوناگون را به موقع و به میزان جبران کننده بپردازد.

سازمان دامپزشکی یک نهاد حکومتی نظارتی است. نظارت بهداشتی دامپزشکی بر امور پیشگیری و کنترل بیماری ها امری دو سویه است و هم زمان هم به نفع مردم و هم به نفع دامپروران تمام می شود.

موضوعی که کاملا و دقیقا نیارمند اعتبار کافی و حمایت قانونی از بهداشت و اعتقاد راسخ به آن است.
که خود شما هم قبول دارید هر دو اینها در وزارت بهداشت به مراتب فراهم تر است.

هم اکنون روزانه تعداد زیادی دام سنگین و سبک در کشتارگاه های سطح کشور ذبح می شود.
آیا می توان با توجه به امکان ضرر اقتصادی دامپروران سخن از آلودگی کم یا زیاد این دامها به انواع داروهای مختلف دامپزشکی و باقیمانده های طولانی اثر آنها به میان آورد. آیا نهادی در وزرات جهاد کشاورزی و با بودجه کافی هست که ضمن پرداخت غرامت به دامپروران صاحب دامهای آلوده به داروهای دامپزشکی غرامت بدهد و از مصرف آنها در بازار انسانی جلوگیری کند؟

دامپزشکانی که در قلمرو نشخوارکنندگان فعالند به خوبی می دانند که آوردن سخن از بهداشت گوشت مصرفی از نظر آلودگی به داروها و جلوگیری از مصرف آنها برای دامپروان و راضی کردن آنها برای طی شدن زمان منع مصرف (WT) در این وانفسا به دلیل عدم حمایتهای عملی و قانونی در وزارت جهاد کشاورزی چقدر دور از واقعیات موجود است.

به بیان دیگر اگر نقش دامپزشکی در حمایت بهداشتی و مالی از دامپروران را بخواهیم در نظر داشته باشیم حداقل در شرایط کشور ما و با توجه به تجارب گذشته، امکان تحقق آن در چهارچوب وزارت جهاد کشاورزی کمتر از وزارت بهداشت است.

از تجربه جهانی اگر بخواهیم بگوییم که هیچ کشوری به امر قراردادن سازمان مستقل دامپزشکی در مجموعه وزرات بهداشت اقدام نکرده است دور از واقعیت است.

کشور ایتالیا (یازمانده روم باستان و طب درخشان آن) در این زمینه گرچه در اقلیت است ولی آیا دارای تجربه موفقی از نظر فعالیت هماهنگ و در عین حال مسقلانه سازمان دامپزشکی در چهارچوب وزارت بهداشت نیست؟

آیا در ایتالیا کشور و سازمان دامپزشکی از دهها سال ارتباط مستقیم و فعالیت سازمان با وزارت بهداشت ضرر کرده اند؟ آیا سطح بهداشت و اقتصاد دامپروی ایتالیا پس از الحاق سازمان دامپزشکی پایین تر رفته است یا افزایش یافته است؟؟؟
اساسا به چه دلیل ایتالیا پس از دهها سال فعالیت دامپزشکی در مجموعه وزارت کشاورزی شجاعانه به جداسازی سازمان و الحاق آن به شکل مستقل به وزارت بهداشت خود کرد و به آن نیز به دلیل ایجاد حداکثر هماهنگی و تمرکز امور بهداشتی افتخار می کند. امری که کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پس از بحران جنون گاوی به آن تأسی جسته است!.

آیا در بحران جنون گاوی انگلستان بیشترین آسیب را با توجه به فعالیت سازمان دامپزشکی در وزارت کشاورزی به خود دید یا ایتالیا که به خوبی توانست این بحران را با عنایت به هماهنگی کامل همه نهادهای بهداشتی در یک مرکز واحد پشت سر بگذراند.

جناب عالی در زمان مسئولیت خودتان در سازمان نیز مخالف با این نظر بودید و با توجه به نظر حضرت عالی به عنوان رئیس وقت سازمان، دامپزشکی در کشاورزی ماندگار شد. آیا بعد از گذشت سالها نگاه کنیم که سازمان دامپزشکی اعتلا پیدا کرده یا هر روز ضعیف تر از پیش می شود و از طرف دیگر ما مجددا در حال تبدیل شدن به یک وارد کننده دامی گوشت قرمز شده ایم.

لذا به نظر می رسد به خاطر خدا هم که شده بگذاریم دامپزشکی ایران از گذشته تلخ و حقارت بار خود در کشاورزی که قطعا نه به نفع دامپروران بوده و نه مصلحت کشورفاصله بگیرد.

موید باشید.

دی ماه 1388
گلچین
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۷
0
0
جناب اقای دکتر مطلبی بنده صادقانه میگویم که تجربیاتی که شما طی سالها کسب کردید واقعا غرضورز و محدود و به دور از توجه به شرایط حاظر است.دوست گرامیمان چیزی برای گفتن نگذاشته اند وتوصیه میکنم به حرفها ی این همکار گرامی کمی بیشتر فکوز کنید.
یکی از خوانندگان
|
-
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
0
0

نکته جالب توجه اینکه حتی چین و ژاپن هم از واردات برخی مواد غذایی از ایالات متحده آمریکا به دلیل مخاطرات بهداشتی علی رغم توپ و تشر آمریکا خود داری می کنند.
نظر شما
ادامه