کد خبر: ۱۰۵۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اصفهان، چناران، تربت حیدریه، اسفراین، لنجان و ریگان

 

رییس اداره مبارزه با بیماریهای دامی،اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
مایه کوبی 120 هزار راس دام سنگین برعلیه تب برفکی


رییس اداره مبارزه با بیماریهای دامی،اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت : فاز دوم مایه کوبی دام های سنگین در دامداریهای صنعتی استان بر علیه بیماری تب برفکی از هفته دوم مهرماه آغاز می شود.

دکتر سعید عربزاده افزود : فاز دوم واکسیناسیون وایمن سازی بر علیه بیماری تب برفکی در دام های سنگین استان(اعم از گاو وگوساله)، از هفته آینده شروع می گردد.

وی ادامه داد : این مرحله از واکسیناسیون به مدت یک ماه،رایگان و با بهره گیری از توان تمامی اکیپ ها و نیروهای بخش دولتی صورت می گیرد.

عرب‏زاده در ادامه از تحت پوشش قرار دادن 120 هزار راس گاو وگوساله در دامداریهای صنعتی استان در عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی در این مرحله اشاره کرد وگفت :واکسیناسیون با رعایت کامل اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای وبا نظارت اداره کل دامپزشکی استان انجام می شود. 

وی در پایان به گزارش دهی انجام عملیات، توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه واز طریق سیستم مراقبت وپایش بیماریها اشاره کرد وگفت: دامداران می توانند در صورت بروز هرگونه تخلف به شبکه های دامپزشکی شهرستانهای مربوطه مراجعه نمایند.

---------------------------------

 

واکسیناسیون شاربن دامهای سبک و سنگین در چناران 


در شش ماهه اول سال جاری با هدف پیشگیری و کنترل بیماری مشترک شاربن بالغ بر تعداد 7079  راس گاو و گوساله ، 249 هزار راس گوسفند و بز وتعداد 466 راس تک سمی در شهرستان چناران تحت پوشش واکسیناسیون عمومی شاربن قرارگرفتند . بنابراعلام شبکه دامپزشکی شهرستان چناران در حال حاضر پیش بینی های مربوط به دامهای سبک و سنگین شهرستان به میزان صد درصد محقق شده است .

 

----------------------------------

 

شروع طرح ملی واکسیناسیون تب برفکی گاوداریهای صنعتی در شهرستان تربت حیدریه


با اعزام تیمهای مایه کوبی شبکه دامپزشکی به گاوداریهای سطح  شهرستان تربت حیدریه اقدام به واکسیناسیون تمامی گاوهای دامداریهای صنعتی بر علیه بیماری خطرناک تب برفکی گردید.

به گفته دکتر رفیعی پور رئیس شبکه دامپزشکی این شهرستان در قالب طرحهای ملی شبکه دامپزشکی اقدام به جلوگیری از اپیدیمی بیماریهای خطرناک همچون تب برفکی می نماید.

گفتنی است  با اجرای چند مرحله واکسیناسیون دامها بصورت ملی بر علیه بیماریهای خطرناک علاوه بر حفاظت از سرمایه دامی کشور ، دامداران موفق به تولید پایدار و کاهش صدمات میگردند.

 

----------------------------------

 

اختصاص عنوان مدیر نمونه شهرستان به رییس شبکه دامپزشکی اسفراین


با عنایت به ارزیابی صورت گرفته از عملکرد یکساله مدیران در سطح شهرستان اسفراین از سوی مهندس محمدزاده فرماندار شهرستان اسفراین ، دکترسید محمد مهدی احمدی رییس شبکه دامپزشکی این شهرستان بعنوان مدیر برتر انتخاب و معرفی شد.
در پی این انتخاب اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد : توفیق حاصل نشان از توانمندی، لیاقت و شایستگی دکتر احمدی رییس شبکه دامپزشکی  و همه همکاران صدیق شبکه دامپزشکی اسفراین می باشد.

----------------------------------

 

دیدار صمیمی رئیس و کارکنان شبکه دامپزشکی لنجان با فرماندار جدید شهرستان


در پی انتصاب عباس اقبال بعنوان فرماندار جدید شهرستان لنجان ، دکتر رنجبر رئیس شبکه دامپزشکی این شهرستان و همکارانش سوم مهرماه سال جاری با حضور در محل فرمانداری  با فرماندار جدید دیدار کردند.

در این دیدار گزارشی  از عملکرد شبکه دامپزشکی لنجان طی سالهای اخیر ارائه شد.

فرماندار جدید لنجان ضمن تقدیر از فعالیتهای انجام شده توسط شبکه دامپزشکی این شهرستان آمادگی کامل خود راجهت هرگونه حمایت از شبکه اعلام و دامپزشکی را پیشگام در ارتقاء بهداشت جامعه وحفظ سلامت آنها  دانست.

وی همچنین خواستار انجام وظایف محوله با حمایت کامل فرمانداری شهرستان شد. 

----------------------------------

 

طی سال جاری 100 هزار رأس دام در ریگان سمپاشی شدند


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 90 هزار رأس دام سبک و 10 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری‌های انگلی در شهرستان ریگان سمپاشی شدند
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: انجام اصول مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام از جمله وظایف حرفه دامپزشکی‌ به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین این عملیات‌ها انجام سمپاشی دام و اماکن دامی است.
وی افزود: از آن جایی که انگل‌های خارجی از قبیل کنه، شپش، ‌جرب و کک‌ها موجب آسیب جدی به پوست و جلد دام می‌شود، لذا تأثیر سوء بر بازار اقتصادی این فرآورده دامی دارند.
جعفری ابراز داشت: همچنین انگل‌های خارجی با خون‌خواری موجب کم‌خونی و بروز لاغری در دام می‌شوند و ‌این انگل‌ها ‌با تأثیر بر پایانه‌های عصبی عضلانی دام سبب فلجی و ضعف عضلانی در دام می‌شوند، همچنین ‌در انتقال بیماری‌های عفونی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب زرد، تب استخوان شکن‌، آناپلاسموز‌، بابزیوز و ... به انسان ‌و دام نقش دارند.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خاطرنشان کرد: به‌ همین منظور مبارزه و انجام سمپاشی در کنترل این بیماری‌ها تأثیر مثبتی دارد و اجرای طرح‌ سمپاشی دام در قالب سه طرح جامع، میازیس و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 90 هزار رأس دام سبک، 10 هزار و 167 رأس دام سنگین و 37 هزار متر مربع جایگاه دام علیه این بیماری و بیش از 160 روستای شهرستان ریگان سمپاشی شدند.
جعفری بیان داشت: با توجه به نقش آموزش و ترویج در کنترل بیماری دامی و تأثیر مثبت آشنایی دامداران بر رشد جمعیتی دام و بالا رفتن راندمان تولیدات دامی‌، سه مورد کلاس آموزشی در زمینه سمپاشی و مدیریت بهداشتی جایگاه دام برگزار شد و در مجموع 48 نفر از دامداران و عشایر این شهرستان در این کلاس‌ها حضور داشتند.
وی ابراز داشت: کنترل و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیتی دامپزشکی است و می‌توان با قاطعیت اظهار کرد بخش اعظمی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام ریشه در مصرف‌ فرآورده‌های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی می‌تواند داشته باشد.
جعفری ابراز داشت: بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی‌ از استحصال تا عرضه ‌به وسیله دامپزشکان نقش مهمی در کنترل بیماری مشترک دارد، این نظارت بر فرآورده‌ها حتی قبل از استحصال در قالب رعایت و عملی کردن مدیریت بهداشتی دامداری‌ها واکسیناسیون و شناساییی دام‌های بیمار تکمیل می‌شود.
مدیر دامپزشکی ریگان عنوان کرد: به هر حال نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراکز بسته‌بندی، بازرسی بهداشتی در کشتارگاه‌ها، بازرسی از ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، کارخانه‌های مواد لبنی و ... برای انجام این مهم قابل اهمیت هستند.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین بازرسی‌های نظارتی دامپزشکی‌ کنترل کیفی مواد پروتئینی با منشا حیوانی که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید‌، میگو و ... است که به همین منظور از همشهریان درخواست می‌شود در هنگام خرید گوشت از سلامت و بهداشتی بودن آن مطمئن شوند.
جعفری از مردم خواست از خرید گوشت چرخ کرده امتناع و همچنین در هنگام خرید از ممهور بودن فرآورده به مهر کشتارگاه که کد کشتارگاه نیز قید شده‌ توجه کنند.
وی با اشاره به جایگاه آموزش برای دامداران اذعان داشت: طی هفته گذشته کلاس آموزشی با حضور 18 نفر از همشهریان و متصدیان مراکز عرضه در این شبکه برگزار‌ و مراتب مذکور مطرح شد.
جعفری تصریح کرد: در این کلاس‌ها از مراکز عرضه کننده درخواست شد، با رعایت ضوابط بهداشتی مانند پوشیدن لباس کار، دستکش در حین کار از پیش چرخ کردن گوشت خودداری کرده و در حضور مشتری این کار انجام ‌پذیرد و در مورد کنترل تغییرات دمایی سردخانه نگهداری گوشت و مدت زمان نگهداری این فرآورده دامی دقت لازم را اعمال کنند.
وی افزود: همچنین ‌از متصدیان مراکز عرضه فرآورده‌های خام گوشت طیور و آبزیان تقاضا شد، فرآورده‌های مورد نظر را از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی و همراه با دریافت مجوز بهداشتی حمل فرآورده‌های خام دامی و رعایت ضوابط تخلیه بهداشتی آن با هماهنگی و مراجعه به شبکه دامپزشکی این شهرستان اقدام کنند.

نظر شما
ادامه