کد خبر: ۱۰۴۹۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، تربت حیدریه، قوچان و عجب‎‌شیر

 

معاون فنی اداره ‌کل دامپزشکی استان بوشهر:
شواهدی مبنی بر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در بوشهر وجود ندارد


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با نمونه‌گیری‌ها و آزمایشات صورت گرفته در سطح استان هیچ گونه شواهدی دال بر وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد.
دکتر محمدمهدی سیمرونی اظهار داشت: طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان بوشهر انجام شد.
 وی افزود: طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان بوشهر در واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی (طیور بومی) انجام شد و خوشبختانه با نمونه‌گیری‌ها و آزمایشات صورت گرفته در سطح استان هیچگونه شواهدی دال بر وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد.
معاون فنی دامپزشکی استان بوشهر افزود: هدف از اجرای این طرح که در راستای پایش ملی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور صورت می‌گیرد، ردیابی ویروس‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های مقابله‌ای با بیماری، تعیین وضعیت عفونت غیر آشکار و ادامه فعالیت برای پاکسازی عفونت در واحدهای اپیدمیولوژیک یا اعلام عاری بودن استان و کشور از ویروس عامل بیماری است.
 وی در مورد راه‌های انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان، اظهار داشت: تماس مستقیم با پرندگان آلوده و بیمار، تماس مستقیم با مدفوع و ترشحات پرندگان و وسایل آلوده، ذبح و پرکنی طیور و ماکیان آلوده و بیمار، تنفس هوای آلوده به ویروس، شکار پرندگان یا خریداری پرندگان شکار شده، مراحل آماده سازی قبل از پخت و خوردن گوشت، تخم مرغ و سایر فرآورده‌های خوراکی پرندگان آلوده به صورت خام و نیم پز، استفاده از مواد خوراکی و آب‌های آلوده به فضولات پرندگان، تردد در بازارهای سنتی خرید و فروش پرندگان زنده از جمله راه‌های انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان است.

----------------------------

 

دیدار رییس شبکه با فرمانده منطقه انتظامی شهرستان تربت حیدریه


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه نشست و دیدار ریاست این شبکه با فرمانده نیروی انتظامی شهرستان در خصوص موضوعات مشترک برگزار گردید.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس شبکه در نشست مشترک فوق با محوریت همزمانی برنامه های هفته دامپزشکی و هفته نیروی انتظامی مباحث مفیدی مطرح گردید. مقرر شد ستادهای برگزاری گرامیداشت هفته های دامپزشکی و نیروی انتظامی با هماهنگی کامل برنامه های خود را مشخص نموده تا از تداخل برنامه ها، دیدارها و افتتاحیه ها جلوگیری بعمل آید. امیدواریم شبکه دامپزشکی و نیروی انتظامی شهرستان با ارائه فعالیتهای حیاتی خود در هفته های مرتبط، مردم عزیز را در جریان فعالیتهای خود به نحو مطلوبی قرار دهند.

------------------------------

 

بازدید مشترک دامپزشکی و نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی از کشتارگاه طیور تربت حیدریه  


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه در بازدید دوره ای مشترک از کشتارگاه های دام و طیور توسط کارشناسان واحد نظارت و نماینده ولی فقیه درجهاد کشاورزی موارد مرتبط با مباحث بهداشتی و شرعی مورد بررسی قرار می گیرد.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس شبکه با اقدامات نظارتی و بازرسیهای منظم ضمن بررسی عملکرد ناظرین بهداشتی و شرعی کشتارگاهها بصورت مستقیم در جریان مشکلات کشتارگاهها قرار گرفته و بلافاصله در رفع موارد مشاهده شده اقدامات لازم توسط مدیران کشتارگاههای دام و طیور و مسئولین بهداشتی و شرعی صورت می گیرد.

-------------------------------

 

نشست رییس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه با مسئولین رسانه ها و جراید شهرستان


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه نشست ریاست شبکه با رسانه ها و جراید به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار گردید.
به گفته دکتر رفیعی پور رئیس شبکه با همکاری روزنامه ها، خبرگزاریها، مجلات و رسانه ها اقدامات دامپزشکی بمناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی به نحو مطلوبی در حال انعکاس می باشد، با استفاده از جراید محلی بصورت خبر، تصویر و فیلم فعالیتهای شبکه  در حال پوشش خبری بوده و تلاش می شود امسال بیشترین آمار خبرسازی در رابطه با دامپزشکی در شهرستان تربت حیدریه صورت گیرد. 

---------------------------------

 

اجرای طرح مایه کوبی تب برفکی دامهای سنگین در قوچان 


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از انجام مرحله دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی امسال، بصورت رایگان در شهرستان قوچان خبر داد .

دکتر محمد سیاح گفت : به طرح مایه کوبی تب برفکی گاوی با بسیج امکانات بخش دولتی و با استفاده از توان بخشی خصوصی به شکل رایگان از 18 شهریور شروع و تا 15 روز کاری ادامه دارد.

 وی خاطر نشان کرد : برای جلب همکاری صاحبان دام ، نسبت به اطلاع رسانی شروع عملیات با نصب اطلاعیه ،پیامک و همچنین چاپ، تکثیر و توزیع اطلاعیه بهداشتی در حال انجام می باشد.

دکتر سیاح تصریح  کرد: پیش بینی می شود که در این عملیات بیشتر از 3000 راس دام گاو و گوساله از سن 5/2 ماهگی به بالا در تمام درواحدهای صنعتی که شامل یک چهارم درصدجمعیت دامی شهرستان می شود تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری یکی از مسری‎ترین بیماریهای ویروسی دامهای زوج سم می‎باشد و از دامداراران خواست درصورت مشاهده هرگونه تب شدید، تاول در محوطه دهان و سطح پستان، لنگش، کاهش تولید شیر، کاهش وزن، سقط جنین و تلفات در در دامهای جوان سریعا به اکیپهای دامپزشکی اطلاع داده شود.

  دکتر سیاح گفت  : با رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه ای از تردد بی مورد افراد متفرقه  وکسانی که اقدام به خرید و فروش دام می کنند به دامداریها  خودداری نمایند و خودروهای حمل شیر، خوراک دام، علوفه و... با فرمالین یا سود 2 درصد ضدعفونی گردند.

---------------------------------

 

معدوم سازی داروهای غیر مجاز و تاریخ گذشته دامپزشکی در عجب‌شیر

 

حدود یکهزار و 500 قلم داروی غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته دامپزشکی در شهرستان عجب شیر کشف و معدوم شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی ، مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان عجب شیر گفت:در پی طرح تشدید نظارت بر امر شاغلین دارو، درمان و آزمایشگاههای دامپزشکی شهرستان نزدیک به 1500 قلم دارو کشف و با حکم مقام قضائی و در معیت نماینده نیروی انتظامی معدوم شد.

مهدی شهابی افزود: نظارتها در زمینه کنترل دارو و فراورده‌های بیولوژیک بیش از پیش تشدید خواهد شد و در این راستا با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی از دامداران و شهروندان خواست داروها و اقلام مورد نیاز دامپزشکی و فراورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و تحت نظارت تهیه و در صورت برخورد با هرگونه تخلف مراتب را با شماره تلفن 1512 به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

نظر شما
ادامه