کد خبر: ۱۰۴۷۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی استان فارس / از تولد بره ناقص الخلقه تا توقیف محموله‎های غیرمجاز

 

سه کامیون حامل دام غیر مجاز در مسیرفیروزآباد به شیراز کشف شد

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فیروزآباد گفت: سه دستگاه کامیون حامل 45 راس دام غیرمجاز درمسیر فیروزآباد به شیراز کشف شد.
دکتر رامین نورایی افزود: قاچاقچیان این سه دستگاه کامیون را که حامل 45 راس گوساله فاقد مجوز اداره بهداشت و همچنین فاقد مجوز انتقال بود، برای کشتاراز فیروزآباد به مقصد شهرستان های کوار و شیراز حمل می کردند.

وی گفت: با هماهنگی که با دادگستری شهرستان فیروزآباد به عمل آمد، محموله سه کامیون یاد شده ضبط و در ارتباط با آن چهارنفر دستگیر و برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فیروزآباد افزود: پس از انجام معاینه لازم برروی این محموله دامی و مطمئن شدن ازوضعیت بهداشتی آنها ، این تعداد گوساله ذبح و برای فروش تحویل کشتارگاه ها شدند.
وی بیان داشت : افرادی که بدون کسب مجوزاز شبکه دامپزشکی ومجوز یهداشتی ، ازشهرستان فیروزآباد اقدام به حمل دام به سایرشهرستان ها کنند طبق قانون با آنها برخورد می شود و ازطرف دادگستری نیر اعمال قانون خواهند شد.
او گفت:حمل دام با کامیون بدون در اختیار داشتن مجوز تردد خلاف قانون است و همراه داشتن مجوز تردد وبهداشتی بودن محموله دامی نیز الزامی است.
شهرستان فیروزآباد درفاصله 93کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

----------------------------

 

بره ای ناقص الخلقه در روستای خسروشیرین از توابع شهرستان آباده متولد شد


 سرپرست دامپزشکی آباده از تولد یک بره ناقص الخلقه در خسروشیرین از توابع شهرستان آباده خبر داد.

دکتر علیرضا فرخی با بیان این مطلب گفت: بره متولد شده با سری بزرگتر از حالت طبیعی و دارای دست و پای کوتاه می باشد.

وی اظهار داشت: بره موردنظر در حالت طبیعی و بدون حضور دامپزشک متولد شده است.

وی علت اصلی بروز این پدیده را اختلالات ژنتیکی دانست و تصریح کرد: احتمال دارد آمیزش های داخل گله ای منجر به تولد بره ناقص الخلقه شود.

این بره که تعجب دامداران این روستا را برانگیخته بود پس از تولد تلف شد.

 

-----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شیراز خبر داد:
با نظارت مستمر کارشناسان دامپزشکی ،تقلبات در شیر کاهش یافت


با حضور کارشناسان دامپزشکی به عنوان مسئول فنی در مراکز جمع آوری شیر ، تجهیز این مراکز به وسایل پیشرفته آزمایشگاهی و انجام آزمایشات منظم و دوره ای ، تقلبات در این فرآورده مهم دامی کاهش یافت.

دکتر عبدالرضا وفا با اعلام این خبر گفت: در ادامه نظارت بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی از جمله مراکز جمع آوری شیر پرونده  6 مرکز به دلیل عدم رعایت اصول و مقررات بهداشتی و همچنین پرونده 4 نفر از دامداران متخلف به اتهام تقلب در محصول تولیدی به مراجع ذیصلاح قضایی ارسال شد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس وی تصریح کرد: گرچه زمینه تقلب در شیر همواره وجود داشته اما پیشرفت علم و تکنولوژی و تجهیز مراکز جمع آوری شیر به وسایل آزمایشگاهی، حضور کارشناسان دامپزشکی به عنوان مسئول فنی در این مراکز و نظارت بهداشتی مستمر می تواند نقطه اطمینانی برای مصرف کنندگان این فرآورده دامی و کاهش تقلبات شیر باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شیراز در ادامه گفت:  تقریبا صد در صد آزمایشات میکروبی و کنترل بهداشتی و کیفی شیر در مراکز جمع آوری صورت می گیرد و در مواردی هم به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی ارجاع می شود.
وفا افزود: شبکه دامپزشکی شیراز به منظور ارتقاء سطح آگاهی صنوف مرتبط با فرآورده های خام دامی، از ابتدای امسال تعداد 122 نفر از این صنوف را درخصوص مسائل بهداشتی از جمله بهداشت شیر آموزش داده است.

 

نظر شما
ادامه