کد خبر: ۱۰۴۷۳

حکیم مهر - مسوول سامانه پایش بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در این استان خبر داد.

دکتر «کریم زنگیلی» در این مورد تصریح کرد: برای بررسی و احتمال وجود آلودگی و گردش ویروس آنفلوآنزای پرندگان با توجه به این‌که پرندگان روستایی به عنوان مخزن این بیماری مطرح هستند، طرح ملی پایش آنفلوانزای پرندگان همراه با سراسر کشور در شهرستان‌های استان یزد اجرا می‌شود.

وی با اشاره به آغاز این طرح از ابتدای شهریور‌، افزود: تاکنون از 11 شهرستان استان یزد حداقل 550 نمونه روستایی و از واحد‌های صنعتی شامل مزارع مرغ تخم‌گذار، بلدرچین، کبک و سایر طیور حداقل 275 نمونه به صورت تصادفی گرفته شده و برای انجام آزمایش‌های سرولوژی و ویرولوژی ارسال شده است.

مسوول سامانه پایش بیماری‌های طیور(GIS) دامپزشکی استان گفت: براساس نتایج پایش‌ها تاکنون ردپایی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

زنگیلی در پایان با اشاره به سرد شدن هوا و چرخش بیشتر ویروس در محیط، از مرغداران خواست تا با رعایت ضوابط بهداشتی مورد تأکید دامپزشکان، از درگیر شدن واحد‌های پرورشی خود با این بیماری پیشگیری کنند.

 

نظر شما
ادامه