کد خبر: ۱۰۴۷۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، خراسان شمالی، کهنوج و خراسان جنوبی

 

اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کردستان


طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان کردستان در واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی و طیور صنعتی در حال انجام است. ه

دف از اجرای این طرح که در راستای پایش ملی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور صورت می گیرد. 
ردیابی ویروسهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، برنامه ریزی و تدوین سیاستهای مقابله ای با بیماری، تعیین وضعیت عفونت غیر آشکار و ادامه فعالیت برای پاکسازی عفونت در واحدهای اپیدمیولوژیک و یا اعلام عاری بودن استان و کشور از ویروس عامل بیماری می باشد.
زمان اجرای این طرح یک ماه می باشد. در این طرح از 60 واحد اپیدمیولوژیک روستایی و صنعتی که به صورت تصادفی از بین واحدهای مرغداری صنعتی و روستاهای استان انتخاب شده اند مراقبت، بازدید و نمونه گیری مرحله ای بعمل می آید.

-------------------------------------

 

برگزاری دوره آموزش و بازآموزی کنترل و تضمین کیفیت فرآورده های خام دامی در خراسان شمالی


رئیس اداره آموزش وترویج اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی گفت:  به منظور افزایش سطح آگاهی مسولین فنی مراکز فرآورده های خام دامی ؛ دوره یک روزه آموزش کنترل وتضمین کیفیت فرآورده های خام دامی؛ با ارائه مطالبی در خصوص آزمایشات شیمیایی  ومیکربی خوراک دام وطیور و رعایت اصول ،GMp-HACCP  در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان با همکاری اداره نظارت بر بهداشت عمومی برگزار شد.
دکتر همای‏رضوی  خاطر نشان کرد: در این دوره آموزشی 10 نفر از ناظرین بهداشتی کارخانه جات خوراک دام استان حضور داشتند.

--------------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی برای ناظرین بهداشتی مراکز جمع آوری شیر در خراسان شمالی


دکتر همای رضوی رئیس اداره آموزش وترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی به منظور ارتقای سطح آگاهی وکیفیت عملکرد مسولین فنی مراکز جمع آوری شیر و در راستای افزایش کیفیت بهداشتی شیر خام، در محل سالن جلسات وآزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی برگزار شد.
رئیس اداره آموزش و ترویج در ادامه افزود: مباحث ارائه شده در این دوره آموزشی شامل طرح تضمین کیفیت فرآورده های دامی، طرح ملی پایش باقی مانده های دارو ،‌ سموم و فلزات سنگین در شیر خام، وظایف ناظرین بهداشتی مراکز جمع آوری شیر، نحوه‌‌ی اجرا وبرگزاری دوره های آموزشی وترویجی برای دامداران و تولید کنندگان شیر خام در روستا، آزمایش‌ها شیر(سوماتیک سل) و اصول بهداشتی دریافت شیر بود.
.وی خاطر نشان کرد :دوره آموزشی مذکور با همکاری اداره نظارت بر بهداشت عمومی این استان  و ارائه مطالب و توضیحات مفید دکتر دلیر صحرائی رئیس اداره نظارت وکارشناسان ایشان برگزار شد.
همای رضوی گفت : با نظر سنجی که در پایان دوره از شرکنندگان به عمل آمد، ایشان دوره آموزشی را مفید ارزیابی کردند و بر استمرار آن تاکید داشتند.

--------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی کهنوج:
نبود کشتارگاه مانع رشد صنعت طیور جنوب کرمان است


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کهنوج در جنوب کرمان گفت: نبود کشتارگاه طیور موجب جلوگیری از رشد این صنعت در جنوب کرمان شده است.
مرتضی وزیری با اشاره به روند رشد جمعیت در جنوب کرمان اظهار داشت: با توجه به روند رشد جمعیتی در این مناطق و افزایش مصرف مواد پروتئینی به ویژه گوشت سفید، توجه به صنعت مرغداری و پرورش طیور در این مناطق ضروری است.

وی افزود: منطقه جنوب کرمان به ویژه شهرستان کهنوج برای راه‌اندازی صنعت مرغداری و پرورش طیور مستعد هستند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کهنوج تصریح کرد: در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان معمولا طیور به صورت بومی نگهداری می‌شوند و پرورش آن نیز مد نظر است.

وزیری گفت: به دلیل پاسخگو نبودن بازار مصرف در شهرستان‌های جنوبی کرمان عموما گوشت مرغ به صورت گرم و منجمد از مرکز استان و سایر استان‌های کشور تأمین می‌شود.

وی ابراز داشت: نبود کشتارگاه طیور در منطقه، شرایط گرم اقلیمی، عدم توجه و فرهنگ‌سازی در این زمینه از جمله عواملی هستند که موجب عدم رشد این صنعت در جنوب کرمان شده است.

وزیری خاطر نشان کرد: با وجود نیاز فراوان و پیوسته، تأمین گوشت مرغ با توجه به بعد مسافت از سایر استان‌ها با ریسک‌پذیری بهداشتی فراوان به ویژه در عرضه مرغ گرم صورت می‌پذیرد.

 

---------------------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد :
کشف 29 محموله دام قاچاق در خراسان جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در نیمه نخست سال جاری 29 محموله با ظرفیت 715 رأس دام سبک و سنگین قاچاق در استان کشف شده است.
محمدعلی رضایی در جمع کشاورزان، مرغداران، دامداران و مسئولان شهرستان درمیان با بیان اینکه میزان کشف دام قاچاق در سال گذشته 82 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: پارسال 141 محموله به ظرفیت 3 هزار و 468 رأس دام سبک و سنگین در سطح استان کشف شده است.

وی تعداد مرغداری‌های استان خراسان جنوبی را 700 واحد اعلام کرد و افزود: در سال جاری 22 میلیون و 167 هزار قطعه جوجه در این واحدها پرورش یافته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی، با اشاره به وجود یک ‌میلیون و 508 هزار و 919 رأس دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی ادامه داد: تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی مهم‌ترین هدف دامپزشکی استان در سال جاری است.

رضایی با بیان اینکه منشأ 70 درصد بیماری‌های نوظهور در انسان و دام فرآورده‌های دامی است، تأکید کرد: بیماری‌هایی همچون جنون گاوی، تب مالت و آنفولانزای فوق حاد پرندگان از این دست بیماری‌ها است.

وی وضعیت خراسان جنوبی را با وجود 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه شرقی افغانستان مطلوب دانست و اضافه کرد: هدف مسئولان در مجموعه دامپزشکی استان خدمت بی‌منت به مردم و شهروندان است.

فرماندار درمیان نیز گفت: در نیمه نخست سال جاری 11 رأس دام سبک و سنگین غیر‌مجاز در شهرستان درمیان کشف شده است.

رجبعلی براتی، میزان کشف دام‌های غیر مجاز در سال گذشته را 300 رأس اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 162 هزار و 300 دام سبک و سنگین در شهرستان درمیان وجود دارد که سالانه شش نوبت در مقابل بیماری‌های مختلف واکسینه می‌شوند.

وی از اختصاص 115 میلیون تومان برای مبارزه با بیماری‌های دامی، کنترل فرآورده‌های خام دامی، آبزیان و طیور در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته نیز 83 میلیون و 500 هزار تومان برای همین منظور در شهرستان درمیان هزینه شده است.

فرماندار درمیان، تعداد مرغداری‌های شهرستان را 300 واحد اعلام کرد و افزود: در نیمه نخست امسال 5 میلیون قطعه جوجه در این واحدها پرورش یافته‌اند.

براتی اضافه کرد: انتظارات شهروندان درمیانی از مجموعه جهاد کشاورزی بیش از سایر دستگاه‌های اجرایی است و حضور جدی‌تر و هدفمند کارشناسان این مجموعه در بطن جامعه، افزایش رضایتمندی و رونق تعاونی‌ها را به دنبال دارد.

 

نظر شما
ادامه