کد خبر: ۱۰۳۵۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، چناران، جوین، خواف و کرمان

 

نمونه برداری بیماری آنفلوآنزای پرندگان در خراسان شمالی انجام شد


رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی خراسان شمالی از پایان مرحله نمونه برداری طرح ملی پایش بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این استان خبر داد.

دکتر 'فرزین حسینی'  گفت: براساس شیوه نامه ابلاغ شده از سوی سازمان مرکزی دامپزشکی، حدود 500 نمونه خون پرندگان از 9 واحد روستایی و یک واحد صنعتی استان به صورت تصادفی گرفته شده است.
وی افزود: اکنون مرحله بررسی این نمونه ها در آزمایشکاه مرکزی استان در حال انجام است و در صورت نیاز به انجام آزمایش های تکمیلی، نمونه های به آزمایشگاه مرکز تشخیص دامپزشکی کشور ارسال خواهد شد.
حسینی با اشاره به نقش طیور روستایی به عنوان مخزن و ناقل عوامل بیماری زا به واحد های صنعتی مجاور و عامل واسط در انتقال بیماری آنفلوآنزا از پرندگان وحشی و مهاجر به طیور صنعتی، گفت: اکنون طرح ملی پایش بیماری آنقلوآنزای پرندگان با هدف تشخیص حضور و عدم حضور 'سروتیپ' های آنفلوآنزای پرندگان در طیور روستایی و صنعتی استان توسط شبکه های دامپزشکی هفت شهرستان در حال پیگیری است.
وی افزود: اکنون در این استان 71 واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار به ظرفیت یک میلیون و 250 هزار قطعه و حدود 400 هزار قطعه ماکیان روستایی وجود دارد.

--------------------------------

 

جمع آوری دوازده قلم داروی تاریخ مصرف گذشته به ارزش ده میلیون ریال از داروخانه های شهرستان چناران


در یک ماهه گذشته بیش از ده میلیون ریال داروی تاریخ مصرف گذشته از مجموع چهار داروخانه دامپزشکی فعال در شهرستان جمع آوری شده است .
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان چناران در این رابطه گفت : یکی از وظایف مهم دامپزشکی ٰ حفظ و حراست از حقوق مصرف کنندگان بوده  ودر این راستا  نظارت بر تاریخ مصرف داروها وجلوگیری از ورود داروهای قاچاق و فاقد مجوز به چرخه توزیع داروهای دامی از جمله حداقل این حقوق می باشد که تا کنون با نظارت های مستمر کارشناسان این شبکه و جمع آوری ومعدوم سازی این گونه داروها، محقق شده است.
دکتر مجتبی عاشوری همچنین گفت: خوشبختانه در سال جاری هیچ موردی از داروی قاچاق و فاقد مجوز در داروخانه های شهرستان مشاهده نشده است .

--------------------------------

 

135 هزار راس دام سبک شهرستان جوین علیه بیماری آبله وشاربن واکسینه شدند


دکترافتخارزاده رئیس شبکه  دامپزشکی  جوین  گفت: حراست ازسرمایه های دامی کشور و پیشگیری ازبروز بیماریهای مشترک بین انسان و دام ازوظایف اصلی سازمان دامپزشکی کشورمی باشد ودامپزشکی درخط مقدم مبارزه بابیماریهای قابل انتقال ازحیوان به انسان نظیر شاربن (سیاه زخم) ، بروسلوز ، سل و ... می باشد.که درصورت بروز، صدمات جبران ناپذیری به جامعه انسانی وارد می گردد.

وی افزود : شبکه دامپزشکی جوین همه ساله با انجام واکسیناسیون دامها و دیگر اقدامات ، قدم موثری را در مبارزه با این بیماریها بر می دارد، از این رو جهت پیشگیری از بیماریهای آبله وشاربن واکسیناسیون کلیه دامهای  سبک بصورت رایگان دردستور کار این شبکه قرار داشت که با واکسیناسیون 124263راس گوسفندوبره و11673راس بزوبزغاله طرح مبارزه بابیماری آبله وشاربن(سیاه زخم )به پایان رسیدوکلیه دامهای سبک  این شهرستان واکسینه شدند.

 

---------------------------------

 

فرماندار خواف:
دستور تأمین برق مناسب جهت اتاق پیش سرد کشتارگاه خواف را صادر کرد


مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی همراه نماینده ولی فقیه در این اداره کل دامپزشکی طی بازدید از شهرستان خواف و بررسی عملیات فنی اکیپهای دامپزشکی، فعالیت های اکیپهای دانشجویان دانشگاه تهران که در قالب طرح هجرت در این شهرستان فعالیت دارند را بررسی نمودند.
دکتر احمدی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ضمن بیان این موضوع افزود: طی بازدید از پست های دامپزشکی چمن آباد و قاسم آباد و بررسی پیشرفت طرح های دامپزشکی ، توصیه های لازم در جهت بهبود خدمات رسانی به دامداران را بیان شد .
وی گفت: طی جلسات جداگانه ای که با فرمانداری و مدیریت جهاد شهرستان انجام پذیرفت ،مسائل دامپزشکی در سطح شهرستان بررسی و راهکارهای مناسب اتخاذ گردید.
در این دیدار، مهندس جغتایی، فرماندار شهرستان ضمن بیان برخی مسائل مرتبط، طی بازدید از کشتارگاه و بررسی مشکلات آن دستور تأمین برق مناسب در اسرع وقت جهت اتاق پیش سرد را صادر نمودند.

---------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کرمان:
دامداران برای خرید دام با دامپزشکی هماهنگی کنند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: دامداران برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری سل و بروسلوز قبل از خرید دام جدید با شبکه دامپزشکی برای انجام تست سل و خونگیری هماهنگ کنند.
محمدمهدی یزدانپناه اظهار داشت: بررسی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و شناسایی مناطق و منابع آلوده از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله برنامه جامع و مدونی برای پیشگیری، کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها تدوین و اجرا می‌شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه سل و بروسلوز از جمله بیماری‌های بسیار مهم و قابل انتقال از دام به انسان هستند، بیان کرد: این بیماری‌ها علاوه بر خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری در بعضی از موارد عوارض جبران‌ناپذیر و غیر قابل درمان در انسان به وجود می‌آورند.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با این بیماری‌ها و با تلاش مستمر کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان از ابتدای سال جاری تاکنون بر روی 3 هزار و 426 راس دام سنگین تست انجام شده است.

یزدان‌پناه بیان کرد: بروز بیماری سل در گاوهای شیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا علاوه بر تلفات دام، موجب کاهش تولید شیر به میزان 10 تا 25 درصد می‌شود.

وی افزود: برای شناسایی و حذف دام‌های مبتلا به بروسلوز تعداد 2 هزار و 734 مورد خونگیری از دام‌های سنگین شهرستان کرمان انجام شده است که از این میان هشت راس دام راکتور بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید حذف شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در کشتارگاه دام لاشه‌های آلوده به سل توسط کارشناسان دامپزشکی حذف می‌شوند، اذعان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سل و بروسلوز دامداران قبل از خرید دام جدید با شبکه دامپزشکی برای انجام تست سل و خونگیری دام‌ها هماهنگ کنند.

 

نظر شما
ادامه