کد خبر: ۱۰۳۳۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

حکیم مهر - سعید سیری در وت‎پارس نوشت : نخستین موجودی که به فضا فرستاده شد ، سگی به نام لایکا بود. این سگ ساعت ها در فضا گردش کرد.دولت شوروی که هدایت این فضاپیما را بر عهده داشت چون از سرانجام لایکا چندان مطمئن نبود و خیلی هم به بازگشتش امیدوار ، و می ترسید که مرگ دردناکی برایش رقم بخورد خیلی زودتر ، پیش از آنکه اتفاق بدی بیفتد ، با استفاده از یک ماده سمی لایکا را به راحتی  و در نهایت آرامش به یک خواب ابدی فرو برد. به این عمل که امروزه در غرب بسیار رایج می باشد یوتانازی یا مرگ آسان می گویند.مرگ آسان تنها شامل حیوانات نمی شود و در جوامع غربی بحثی بسیار جدی در مورد انسان ها نیز می باشد. توقف روند درمان در شرایط خاص ، قطع سرم و تزریق وریدی ، قطع دستگاه اکسیژن ، جدا کردن فرد از دستگاه های حمایتی ارگان های حیاتی و موارد دیگر تنها بخشی از پروژه ای است که منجر به مرگ آسان در افراد می شود. در بسیاری از کشورهای جهان این مسئله هنوز هم به صورت غیر قانونی انجام می شود. شاید زیباترین نمونه ای قابل تجسم از این عمل در عالم تخیل در فیلم های عزیز میلیون دلاری و دریای درون قابل مشاهده است. اما چرا برخی از افراد و بسیاری از کشورها مخالف این عمل هستند؟ مهم ترین دلیل این افراد در توجیه این ادعای خود در مخالفت با یوتانازی این باشد که این عمل انگیزه و توان و کوشش برای درمان را از بین می برد.

بر خلاف رشته پزشکی ، در رشته دامپزشکی و در علوم مربوط به حیوانات ، دامپزشکان قادرند و توانایی آن را دارند که در صورت نیاز و در شرایطی که حیوانات در موقعیت خطرناک و خاصی قرار ندارد که موجب زجر و درد آنهاست ، عمل مرگ آسان را پیشنهاد کنند و نسبت به انجام آن مبادرت ورزند.اما باز هم متاسفانه مسائلی در این رابطه ، اعم از کاهش انگیزه برای درمان حیوانات به وقوع می پیوندد.

اما مسائل دیگری هم در مورد یوتانازی وجود دارد.مثال بارز این مسائل مهم ، این مورد است که حیواناتی که یوتانازی شده اند در سرتاسر جهان یکی از راه های تامین کالبد برای طرح های تحقیقاتی و استفاده در مراکز آموزشی می باشند. اما چون مسائل مالی در این قبیل شرایط به طور بسیار زیادی دخیل است ، احتمال می رود که شرکت های تامین کننده این اجساد ، در پوشش طرح یوتانازی اقدام به کشتن حیوانات می کنند ، بدون آنکه این حیوانات کشته شده نیازی به یوتانازی داشته باشند.

اما فارغ از هرگونه بحث در مورد مسایل فرعی در زمینه مرگ آسان ، هنوز هم مهم ترین بحث در زمینه ، انجام دادن یا ندادن آن است.آیا مرگ آسان وسیله ای است برای کاهش درد و آلام حیوانات یا دخالت در زندگی موجودی است که جان دارد و جان شیرین هم خوش است؟ در خیلی از سایت ها و یا وبلاگ ها پیش از آنکه این مطلب را بنویسم به موضوعات کمی در مورد مرگ آسان برخوردم. در برخی از مطالب و پست ها از این شیوه وحشیانه انتقاد شده بود و این اقدام را یک حرکت ضد حقوق حیوانات می دانند اما خیلی از سایت ها هم که علمی تر بودند این عمل را در جهت کاهش درد حیوانات می دانستند. اما جدای از این موارد مهم ترین تفاوت در یوتانازی انسان و حیوانات انی مسئله است که انسان ها خود راضی به این عمل می شوند و با دستور و درخواست خود این افراد یوتانازی اجرا می شود اما در مورد حیوانات چنین موضوعی دیده نمی شود و حیوانات بی زبان هرگز به ما نمی گویند که آیا راضی هستند که جانشان گرفته شود یا نه؟

مواردی که به وسیله آنها یوتانازی انجام می شود طوری طراحی شده اند که حیوان با کم ترین درد ممکن ، زندگی را به پایان برساند. حیوانات خانگی معمولا با استفاده از 2 داروی پنتو باربیتال و تیوپنتال سدیم با دوز بسیار بالا یوتانایز می شوند. معمولا در این مواقع حیوان به دلیل است ناگهانی قلب ظرف 30 ثانیه خواهد مرد. معمولا دامپزشکان این عمل تزریق را در دو نوبت انجام می دهند. برای دام بزرگ هم معمولا از باربیتورات ها استفاده می شود. اما ممکن است در حیوانات گاو و اسب از داروهای دیگری هم در این زمینه استفاده شود. گاهی ممکن است که در اسب پس از تزریق ، تشنج قبل از مرگ هم دیده شود که این به علت نشانه های ایست قلبی قبل از مرگ است. همچنین ممکن است در بعضی از حیوانات نیز فوران ناگهانی مثانه هم پس از مرگ دیده شود.

در یوتانایز حیوانات بسیار کوچک هم ممکن است که از گازهای بیهوش کننده از قبیل ایزوفلوران و سووفلوران استفاده شود. این حیوانات کوچک در اتاق های کاملا مهر و موم شده ای که از گازهای بیهوش کننده اشغال شده اند ، قرار داده می شوند. همچنین ممکن است که در یوتانایز این موجودات از گاز کربن دی اکسید هم استفاده شود که البته این گاز به خودی خود برای حیوانات وحشی استفاده می شود. از گاز مونو اکسید هم در برخی مواقع استفاده می شود ، اما استفاده از این گاز در کشور ایالات متحده ممنوع می باشد.

یکی از روش های بسیار رایج دیگر در یوتانایز حیوانات ، شکستن گردن می باشد که در حیوانات کوچک متداولا انجام می پذیرد. در این روش که مرگ آنی و فوری حیوانات را در پی دارد تنها وسیله مورد استفاده یک جفت دستکش است که آن هم برای حفاظت از دست استفاده می شود.

وقتی که تزریق داخل وریدی امکان پذیر نمی باشد ، داروی یوتانایز کننده را مستقیما به داخل حفره قلبی و یا حفره شکمی تزریق می کنند. تیراندازی و شلیک هم روش دیگری برای یوتانازی می باشد که این عمل البته در حیوانات بزرگ همانند گاو ، اسب ، گوزن و ... دیده می شود.

دلایل یوتانازی در حیوانات

- بیماری هایی که امکان درمان آنها وجود ندارد.

- مشکلات رفتاری ( معمولا مشکلاتی که اصلاح پذیر نیستند)

- شکستگی دست و پا و بیماری هایی که قابل درمان نیستند و موجب درد و رنج حیوان می شود.

- پیری

- در پناهگاه های حیوانات ( معمولا زمانی که ظرفیت پناهگاه ها از حد مجاز فراتر می رود و همچنین در مورد حیواناتی که به زندگی در پناهگاه ها نمی توانند عادت کنند.)

- تحقیقات (معمولا در هنگام آرمایشات از حیوانات برای نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود و برای انجام تحقیقات هنگامی که از حیوانات استفاده می شود در مواقعی باید حیوانات کشته شوند که در کشتن حیوانات از یوتانازی استفاده می شود.

و دلایل دیگر...

همان طور که مشاهده می کنید بسیاری از این دلایل ممکن است از نظر فعالان حقوق حیوانات دلایلی بسیار پیش پا افتاده باشند.قضاوت در این مورد با خود شما خوانندگان عزیز و از علم نگارنده این مطلب به دور است.چون به هر حال موضوعی است که سال هاست فکر افراد متخصص و کارپشته ای را به خود درگیر کرده است.

راحت کردن حیوانات به طور معمول در کلینیک های دامپزشکی ، بیمارستان های دامپزشکی و پناهگاه های حیوانات توسط دامپزشکان یا تکنسین های دامپزشک زیر نظر دامپزشکان انجام می گیرد. اغلب کارگران شاغل در پناهگاه ها هم به طور کامل آموزش هایی در رابطه با مرگ آسان می بینند.

اما پس از عمل یوتانایز بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی اجساد حیوان خود را برای به خاک سپردن و یا سوزاندن تحویل می گیرند.اما در بعضی موارد هم این اجساد برای استفاده در لوازم بهداشتی ، مواد غذایی حیوان خانگی و غذای مرغ ، دارو ، کود  و تهیه ژلاتین و موارد کابردی دیگر به اماکن مربوطه فرستاده می شوند. مقدار پنتوباربیتالی که در غذای سگ وجود دارد ممکن است باعث شوند که سگ هنگام یوتانایز عکس العمل کمتری نسبت به دارو نشان دهد و باید از مقدار دوز بالاتر برای یوتانایز در چنین حیواناتی استفاده کرد.

برای مشاهده تصاویر و فیلم همراه این مطلب اینجا کلیک نمایید.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سیاوش احمدی نوربخش
|
-
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
1
با تشکر از نقل این مطلب بسیار جالب.
متأسفانه یوتانزی در دامپزشکی بعضاً مورد سوء استفاده قرار می گیره و بخشی از این امر به صاحبان دامها بر می گرده که گاهی برای راحت شدن از خرج و دردسر حیوان از ما می خوان که حیوان رو راحت کنیم! به هر حال این یک تصمیم گیری اخلاقی - حرفه ای هست ولی شاید پیش از راحت کردن حیوان بشه از گروههای حمایت از حیوانات یا دانشجویان و .. برای قبول مسئولیت نگهداری حیوان کمک گرفت یا با ارئه راه های دیگر درمانی، از تصمیم شتابزده صاحب دام جلوگیری کرد. در مورد داروی یوتانزی همونطور که در این مطلب اشاره شده، در مورد خیلی از حیوانات بهترین داروها از خانواده باربیتوراتها مثل تیوپنتال هستند، ولی بعضاً صاحبان دامها برای کاهش هزینه از خرید این دارو اجتناب می کنن که گاهی دامپزشک سولفات منیزیم را به عنوان گزینه بعدی در نظر می گیرد که مطالعات نشان دادن چنانچه این دارو در هوشیاری یا بیهوشی سبک تزریق شود منجر به درد وحشتناک و کشنده ای در عضلات قلب حیوان می شود و قطعاً در چنین شرایطی جهت یوتانزی قابل قبول نیست.
در موارد آموزشی بویژه جراحی، متأسفانه معمول هست که بعد از جراحی حیوان رو یوتانزی می کنن. حتی در جراحی های بسیار ساده و با تهاجم اندک و با وجودیکه جراحی موفق بوده و فقط چند روز نگهداری برای بسته شدن خط بخیه لازمه. متأسفانه این امر موجب از بین رفتن ارزش حیات حیوان در چشم دانشجویان می شه و این زیانیه به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
در کل هرچه از میزان یوتانزی های غیرضروری کم بشه این امر به نفع آبروی حرفه دامپزشکی تمام خواهد شد و عموم متوجه می شن که جان یک موجود زنده چیزی نیست که بخوان خیلی راحت در موردش تصمیم بگیرن.
دانشجو
|
-
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
1
4
سوال اینجاست که بر اساس کدام منبعی نویسنده ی مطلب شکستگی دست و پا را جزء اندیکاسیون های یوتنایز ذکر کرده اند؟!
نویسنده ی عزیز... چاره ی کار حیوانی که دچار شکستگی دست و پا شده است، جراحی است! نه یوتنایز...
لطفا از انتشار اطلاعات غلط و غیرعلمی خودداری کنید.
تائب زاده
|
-
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
1
3
سلام خدمت دانشجو
اگر اسبی بر اثر مسابقه دچار شکستگی شدیدی شده باشد باز شما جراحی را توصیه می کنید؟؟!
پیشنهاد می کنم به لینک زیر نگاهی بیاندازید.البته تصاویر دلخراشی هم دارد که مدنظر من نیست و همان چند خط بالای تصاویر و بعضی از جملاتی که در کامنتها درج شده مدنظرم هست.

http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=6879
دانشجو
|
-
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
1
0
جناب تائب زاده
با سلام
در رابطه با سوال جنابعالی که اگر اسبی براثر مسابقه دچار شکستگی شده باشد باز هم جراحی توصیه میشود یا خیر؟ باید پاسخ داد که بر اساس متون علمی و تجهیزات و شرایط عملی پاسخ سوال شما می تواند بله یا خیر باشد. در واقع در مورد شکستگیهای اسب با توجه به نوع، محل و وضعیت شکستگی و شرایط و امکانات در دسترس تصمیمگیری در مورد جراحی یا عدم آن - توسط یک متخصص جراحی- صورت میگیرد.
پس همانگونه که میبینید نمیتوان موارد خاص در یک حیوان خاص (مثل اسب) را به صورت یک اصل کلی بیان کرد. متاسفانه آنچه از متن نوشته برداشت میشود بیان یک قائده ی کلی است که نتیجتا باعث سوء برداشت افراد ناآگاه و مرگ بی جهت یک موجود جاندار خواهد شد.

مهسا تائب زاده
|
-
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
0
1
دانشجوی محترم
سلام
ببینید پس صحبت اولیه ی شما هم کلی بیان شده است!
شما در صحبت اولیه خود درمان شکستگی را جراحی دانستید.
اما در جواب تذکر من که با طرح سوال بیان و به جزییات اشاره شده بود با جزییات پاسخ دادید.
و اما متن:احتمالا منظور این بوده که شکستگی هایی که قابل درمان نیست!
پس درمان همه شکستگی ها یوتنایز نیست.
و همچنین درمان همه شکستگی ها جراحی نیست.
و همه چیز بستگی به شرایطی دارد که همان شرایط راه و نوع درمان را مشخص می کند.
دانشجو
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
0
0
سلام جناب تائب زاده
انتقاد من به مطلب فوق بیان و صدور یک اصل کلی بدون ذکر شرایط و مقتضیات آن است. وگرنه چنانچه متون معتبر و علمی در زمینه ی یوتنایز را مطالعه بفرمایید گاها حتی به مواردی به ظاهر ساده برخورد خواهید کرد که چاره ی آن یوتنایز –البته با محقق شدن شرایط ذکر شده- است.
رزیدنت جراحی
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
0
1
در رابطه با شکستگی‌های اندام حرکتی در حیوانات خانگی حتی چنانچه بنا بر وضعیت نامطلوب شکستگی نتوان اقدام به جراحی انجام داد، گزینه‌ی قطع اندام (Amputation) وجود دارد.
مونا
|
Finland
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
برای همستر زیر یک سال ک یک شکستگی در پای راست و ضرب دیدگی در پای چپ داره و هی داره کبودیش میره بالا و ورم زیادی داره چه پیشنهادی دارید؟وضعیتش افتضاحه تو جریان رادیولوژی چشماش کمی بیرون زده و اگر به صورش فوت نشه چشماشو تحت هیچ شرایطی نمیبنده حتی احساس میکنم کور شده چون دستمو نزدیک چشماش میبرم پلک نمیزنه تا وقتی ک به موی اطراف چشم بخوره.
اری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
2
سلام
من یک سگ دارم. باغ را به دلیل مشکلات بعد از ۱۵ سال فروختم و سگم را که ۱۰ سال داشتم گذاشتم پانسیون.
یک سال پانسیون بود ولی دیگه براش خوب نبود.
تو سوتر برای نگهداریش اگهی کردم تا سرپرست پیدا کنه. الان هم جای بدی نیست ولی انگار اصلا از محل جدید خوشش نمیاد.
خیلی دلم میسوزه و انگار دلم سنگینی می کنه. متاسفانه جای نگهداری از سگ بزرگ را ندارم.
حیونی یکیو میلاد که مثل من باهاش وقت بگذرونه و اونم لذت ببره.
نمیخام رنجش را ببینم، شاید برای سگ ۹ یا ۱۰ ساله کمی سخت باشه. به خودم قول دادم دیگه هیچ وقت سراغ سگ نرم‌، عذاب وجدان دارم.
اگر کسی قادر به نگهداری است اعلام کنه.
به نظر شما مرگ با شفقت براش خوبه؟
حداقل میدونم رفته یک جای بهتر.
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
2
2
سلام
من یک سگ 2 ساله دارم که رنگ شادی رو به خونواده من آورد ، همسر و دختر 9 ساله ام 2 ساله عین بچه خودمون نگش داشتیم ، ولی متاسفانه 40 روز پیش بیماریس با بی اشتهایی شروع شد به کلینیک در گرگان بردیم دارو و سرم و... داد و حالش بهتر شد بعد 20 روز چشماش کم سو شد ، دامپزشک آوردم بالای سرش درما تجویز کرد ولی تعادل سگ
و 4 تا پاش داشتن بی حس میشدن و بدتر شد ، دوباره بردم کلینیک گرگان باز درمان شروع شد ولی هیچگونه فایده ای نداشته و دکتر میگه باید سی تا اسکن بگیریم که اونهم در تهران انجام میشه با هزینه ای حداقل 8 میلیون ولی میگه بازم بعد تشخیص معلوم نیست خوب بشه یا نه ، الان هر زوز دامپزشک شهرمون رو میارم بالای سرش ولی از دیشب چشماش کلا نابینا شد 4 تا پاش فلج شد گردن و صورت رو یکجا نمیتونه نگه داره
من الان نمیتونم درد کشیدن و زجر رکشیدنشو ببینم نه دلم راضی میشه بمیره نه راضی میشم ببینم زجر میکشه
نه میتونه راه بره نه میتونه غذا بخوره چون سرش رو یکجا نمیتونه نگه داره داخل دهنش هم بزارم باز این تکون دادن سرش باعث پرت شدن غذا میشه ، چشماش نابینا شده و در همونجایی که خوابیده دستشویی میکنه
پاسخ ها
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
حیوون رو تو خونه نکه ندارید ‌ فکر نیکنید بهش محبت میکنید .اما خودخواهید که ازش وسیله اس برای تفریح خودتون میسازید یا خودنمایی. حیوون باید تو طبیعت باشه نه اپارتمان بعدم مریض میشه افسرده میشه میبرین میکشین .ادم نیستین مگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
سگ شما بیماری دیستمپر گرفته طفلک
مگه. واکسن نزده بودین؟
فریبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
1
سلام دوستان من ی سگ خشگل نازناز داشتم ک لگنش شگسته بود .بمدت 10روز بود زجر میکشید پیش هردکتر بردم خوبش نکردن هرکسی ی نظری میداد.تا دیشب ک دیگه حالش خیلی بد بود از درد خودشو گاز میگرفت .ناله های بدی میزد .بردمش دکتر اونم باامپور سگ خوشگل مو ازم گرفت .حالم خیلی بد خدا کنه هیچ موجود زنده ای درد نبینه
نظر شما
ادامه