کد خبر: ۱۰۳۱۵

حکیم مهر - برندگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان (پزشکی تولید مثل - سلول‌های بنیادی) معرفی شدند.

دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، با اشاره به این که شش محقق خارجی، برنده بخشهای مختلف سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان بوده‌اند، دکتر سیگنه آلمائه از سوئد را برنده گروه ژنتیک تولید مثل، دکتر کریستین آلمستروف از دانمارک را برنده گروه آندرولوژی، دکتر لورا سیسیلیا گیوجالاس از آرژانتین را برنده گروه جنین شناسی، دکتر چنگ چنگ ژانگ از آمریکا را برنده گروه طب ترمیمی و دکتر ونجی ژو از چین و دکتر کائی ناسو از ژاپن را به صورت مشترک برنده گروه ناباروری زنان معرفی کرد.

به گفته وی همچنین طرح «تمایز سلول‌های بنیادی القایی انسانی به سلول‌های اولیگودندروسیت و پیوند به مدل موش صحرایی برای ترمیم میلین عصب بینایی» از علیرضا پویا، محقق پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به عنوان طرح برگزیده داخلی انتخاب شده است.

وی در مورد طرح برگزیده گروه ژنتیک تولید مثل به نام «شبکه زیستی لانه گزینی جنین انسان: شناسایی مسیرهای بیان ژن و شبکه‌های تنظیم آن» توضیح داد: لازمه لانه گزینی موفق جنین، آماده‌سازی مناسب آندومتر و تشکیل و نگهداری یک جنین زنده است که مبنای مولکولی مراحل پیش از لانه‌گزینی و لانه‌گزینی در انسان به خوبی شناخته نشده است و یافته‌های این محقق منابع اساسی را برای درک بهتر شبکه‌ ژنی موثر در لانه‌گزینی فراهم می‌کند.

گورابی همچنین درباره‌ی طرح برنده گروه آندرولوژی گفت: آزمایش پیشنهادی این مقاله یک روش غیر تهاجمی جدید برای شناسایی سرطان بیضه است که همراه با ایمونوسیتوشیمی خودکار و آنالیز تصویر پیشرفته انجام می‌گیرد. این آزمایش برای مردان نابارور و سایر بیمارانی که در خطر بالای سرطان تومور هستند کاربرد خوبی دارد.

به گفته‌ی رییس جشنواره‌ی بین‌المللی رویان طرح برگزیده گروه جنین شناسی که پروژسترون را به عنوان یک هدایتگر مناسب برای اسپرم معرفی می‌کند، می‌تواند مکانیسم موثری برای انتخاب اسپرم‌هایی که قابلیت باروری دارند ارائه کند.

وی همچنین درباره‌ی طرح برنده گروه بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی (طب ترمیمی) خاطرنشان کرد: این طرح عنوان می‌کند که سلول‌های بنیادی خون ساز تکثیر شده در خارج بدن می‌تواند بر سد MHC در پیوندهای غیر خودی (آلوژنیک) غلبه کند.

گورابی ادامه داد: محقق این طرح در مطالعه خود سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از موش تهیه کرده و به مدت 8 روز در محیط آزمایشگاه کشت داده است که این امر منجر به افزایش تعداد سلول‌های بنیادی خون‌ساز و نیز افزایش بیان فاکتور مهار کننده‌ی سیستم ایمنی CD274 بر سطح سلول‌های تکثیر یافته شده است. به این ترتیب این مطالعه مشخص کرده است که سلول‌های بنیادی خون ساز تکثیر شده در آزمایشگاه توانایی تعدیل ایمنی‌زایی این سلول‌ها را دارا هستند و می‌توانند منجر به پذیرش بهتر پیوندهای غیر خودی شوند.

یکی از طرح‌های برگزیده گروه ناباروری زنان نیز لیزر درمانی تخمدان به روش ترانس واژینال در بیماران مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک است که به گفته گورابی این عمل قبلا از روی شکم با بی‌هوشی انجام می‌شده اما این محقق با به کارگیری دوزهای مختلف لیزر سعی کرده است که به دوز درمانی موثر با حداقل آسیب به بیمار دست یابد.

رییس جشنواره سیزدهم رویان درباره‌ی طرح دیگر برگزیده گروه ناباروری زنان گفت: این طرح نشان داده که گسترش انقباض ماتریکس خارج سلولی سلول‌های استرومایی آندومتریوزی در کشست سه بعدی ژل کلاژن با تمایز میوفیبروبلاست و فعال‌سازی مسیرهای پیام‌رسانی با واسطه‌ی Mevalonate-Rho/ROCK همراه است و به نظر می‌رسد که تنظیم مسیرها با این واسطه یک هدف درمانی نوین برای درمان و جلوگیری از فیبروزهای در ارتباط با آندومتریوز است.

گورابی درباره تنها طرح ایرانی قابل تقدیر شناخته شده این جشنواره خاطرنشان کرد: محقق این طرح موفق شده است سلول‌های پرتوانی القایی انسانی را با بازدهی بسیار خوبی به اولیگودندروسیت (نوعی از سلول‌های پشتیبان عصبی که توان ساختن میلین دارند) تبدیل کند و این سلول‌های تولیدی را به مدل حیوانی که در اثر تخریب میلین مشکل بینایی پیدا کرده بود، پیوند بزنند.

این عمل نشان داد که میلین سازی و عملکرد عصب بعد از پیوند نسبت به گروه کنترل آن افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: طرح‌های برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی رویان، از میان 167 طرح تحقیقاتی رسیده از 35 کشور جهان انتخاب شده‌اند که کشور آمریکا با 31 مقاله ، چین با 16 مقاله، ایران با 15 مقاله، ژاپن با 13 مقاله، هند با 10 مقاله و آلمان با 9 مقاله رکورددار تعداد مقالات ارسال شده به این جشنواره بوده‌اند.

رییس سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی رویان درباره‌ی داوری مقالات اظهار کرد: برای بررسی این طرح‌ها از 115 داور داخلی و 65 داور خارجی استفاده کردیم و روند داوری را به نحوی پیش گرفتیم که برای انتخاب گرایشی نسبت به پژوهشگاه و یا کشور خاصی ایجاد نشود. این طرح‌ها در دو مرحله و بر اساس معیارهای معتبرترین مجلات بین‌المللی که این مقالات را به چاپ رسانده بودند داوری شدند.

وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که طرح دیگری نیز در یکی از گروه‌ها به عنوان طرح برگزیده انتخاب شده بود که محقق آن شرایط حضور در ایران و ارائه مقاله خود را نداشت. ما این طرح را از فهرست برگزیدگان حذف کردیم؛ به دلیل این که یکی از شرایط اساسی ما برای انتخاب شدن، حضور در ایران و ارائه مقاله به حاضرین در جشنواره است.

گورابی همچنین در مورد گروه اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که در این گروه مقالات خوبی دریافت کردیم و چند مقاله نیز کاندید کسب عنوان برتر بودند اما گروه داوری در نهایت هیچ کدام از این طرح‌ها را شایسته تقدیر در این گروه ندانست.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تحقیقاتی رویان مقالات خود را پانزدهم تا هفدهم شهریور ماه همزمان با برگزاری جشنواره ارائه خواهند کرد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان جهاد دانشگاهی در بخشهای ژنتیک تولید مثل، آندرولوژی، جنین‌شناسی، بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی، (طب ترمیمی) ناباروری زنان و اپیدمیولوژی برگزار می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه