کد خبر: ۱۰۱۹۹

حکیم مهر - خشک شدن و کاهش کیفیت آب تالابها و دریاچه های گوشه و کنار کشور زیستگاه پرندگان را به مخاطره انداخته است.
تالابها تنها زیستگاههای واقعی باقی مانده برای گونه های در معرض تهدید در ایران به شمار می روند در حدود 65 درصد از پرندگان در معرض تهدید یا در خطر انقراض در ایران در تالابها زندگی می کنند و یا به نوعی به آن وابسته اند.

براساس این گزارش ، مهاجرت از مشتقات فرایند تکامل وابسته به رفتار و تاریخ تکاملی پرندگان است از تالابها می توان به عنوان اکوسیستم هایی نام برد که در مهاجرت گونه ها از جمله پرندگان نقش به سزایی دارند. پرندگان از جمله گونه هایی هستند که به دلیل داشتن قدرت پرواز در اکثر مناطق گسترش پیدا کرده اند.

پرویز بختیاری کارشناس پرندگان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص افزایش یا کاهش تعداد جمعیت پرندگان در کشور آمار و ارقامی اعلام نشده است و چنانچه آماری هم اعلام می شود شاخص درستی نیست و وجه علمی ندارد.

وی افزود: موضوع قابل توجه این است که اگر آماری هم اعلام می شود این آمار براساس چه عددی اعلام شده است و اینکه اکنون را با چه سال و چه فصلی مقایسه کرده اند(30 سال پیش ، بهار یا زمستان)

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر پاییز و زمستان هنوز کوچ نکرده اند، ممکن است پیش قراولان آنها آمده باشند ولی هنوز همه پرندگان مهاجرت نکرده اند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی و مهم کاهش جمعیت پرندگان تخریب زیستگاههای آنهاست، تصریح کرد: تخریب زیستگاه یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل کاهش جمعیت پرندگان است اما دلیل کافی نیست، عواملی چون آلوگی های محیطی (آب ،هوا، خاک) و برداشت بی رویه انسان از طبیعت و موجودات نیز از عوامل اصلی کاهش جمعیت پرندگان و تنوع زیستی است.

بختیاری گفت: بسیاری از پرندگان وابسته به آب هستند که این وابستگی شامل میزان شوری، دما و موجودات داخل آب است.

این کارشناس پرندگان افزود: خشکسالی، کاهش کیفیت آب و دیگر عواملی که باعث مرگ تالابها و دریاچه ها و به عبارتی زیستگاه پرندگان می شوند، تاثیر به سزایی در کاهش جمعیت پرندگان آن زیست بوم دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته حدود 200 هزار فلامینگو در اطراف دریاچه ارومیه زادآوری می کردند و هم اکنون این میزان به صفر رسیده است، اظهار داشت: دلیل اصلی این مساله تخریب زیستگاه امن آنها برای زادآوری است و این اتفاقی است که بسیاری از تالابها و دریاچه ها با آن روبه رو هستند.

بختیاری با ابراز نگرانی از وضعیت زیستگاههای پرندگان در کل کشور خاطر نشان کرد: در آینده نه چندان دور شاهد کاهش جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی در کل کشور خواهیم بود.

گفتنی است، بررسی نقش و اهمیت تالابهای بین الملل و جایگاه آنها در حفاظت از فون پرندگان بومی و مهاجر و چالش های رودروی این اکوسیستم های حیاتی در کشور حائز اهمیت است.

 

نظر شما
ادامه