کد خبر: ۱۰۰۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر- نشست کمیته فنی - مشورتی مشمشه با تاکید بر ضرورت بازنگری در استراتژی و برنامه مبارزه با بیماری مشمشه در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.
دکتر سید محسن دستور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این نشست، با یادآوری اهمیت و نقش مقابله با بیماری مشمشه در حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، گفت: با توجه به نگرانی موجود در حوزه بهداشت عمومی، باید فعالیت هایی جدی و گسترده ای با پشتوانه علمی درامر مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از جمله مشمشه انجام شود.
دکتر دستور، بر استفاده جامع تر از نیروهای تخصصی کشور در کمیته فنی - مشورتی مشمشه، بازنگری تدوین برنامه ملی کنترل و ریشه کنی مشمشه برای پیگیری های بعدی و همچنین هماهنگی های بیشتر سازمانی درون بخشی و بین بخشی برای اخذ تصمیمات جدی تر از جمله ارائه طرح به شورای ملی سلامت و امنیت غذایی به منظور کامل کردن سطح پوشش مبارزه با بیماری مشمشه تاکید کرد.
دکتر سامد برومندفر، معاون بیماری های مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی نیز در این نشست در خصوص مبارزه با بیماری مشمشه پیشنهاد کرد: در بخش مبارزه با بیماری مشمشه وجود برنامه راهبردی کنترل و ریشه کنی بصورت طرح ملی مستقل با اعتبارات ویژه الزامی است و میزان شیوع بیماری در مناطق پرخطر و در معرض خطر بررسی شود.
وی اضافه کرد: وضعیت اپیدمیولوژیکی، راه های انتقال، تعیین نقاط بحرانی در مناطق پر خطر و در معرض خطر نیز باید بررسی شود و برنامه کنترلی دراستان های پر خطر و در معرض خطر با روش تست و معدوم سازی رآکتورها برای کنترل و کاهش رخداد بیماری اجرا شود.
به گفته برومند فر، همچنین در این بین باید سامانه دیده وری سیستماتیک برای ارزیابی میزان موفقیت طرح انجام شده اعمال شود.
وی همچنین بر اجرای دقیق قرنطینه و ضوابط امنیت زیستی در کانون های آلوده، اعمال قرنطینه سخت گیرانه، استفاده از اطلاعات اپیدمیولوژیکی، تهیه آنتی ژن، تحت پوشش قرار دادن اسب های متمرکز و هویت دار کشور، غربالگری ابهای غیر متمرکز تاکید کرد.
یادآور می شود، مشمشه از جمله بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام و یک بیماری‌ واگیردار و خطرناک است و اسب‌ها، قاطرها و الاغ‌ها از گونه‌های مستعد ابتلا به این بیماری می باشند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شايد يك دوست
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
0
0
ظاهراً دوستان ما قصد دارند CFT را جايگزين آزمون مالئين كنند!! منتظر ايجاد طوفاني از اسب‌هاي راكتور مثبت باشيم!!
دلسوز
|
-
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
0
0
سازمان دامپزشکی دیگه اون سازمان اسبق نیست شما هم زیاد به مشمشه گیر ندید چون الان همه دنبال مشمشه رفتند وکسی به فکر کمبود واکسنهای دام وطیور نیست کسی علت نبود توبرکولین برای تست سل نیست کسی نمیداند چرا بیماریهای سل وبروسلوز در کشور روبه افزایش است پس نتیجه طرحهای ملی نظیر سل و بروسلوز در تشکیلات دامپزشکی چه شد
نظر شما
ادامه