کد خبر: ۱۰۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین «آیین‌نامه‌ ساماندهی، ارزیابی و رتبه‌بندی همایش‌ها» در هفته‌ی گذشته و رتبه‌بندی همایش‌ها توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC از سال‌های آتی خبر داد.

دکتر مظفر شریفی اظهار کرد: دانشگاه‌های سراسر کشور و مراکز گوناگون سالانه همایش‌های متعددی را در راستای ماموریت‌های خود و در موضوعات و محور‌های مختلف برگزار می‌کنند.

وی افزود: روند همایش‌های علمی به گونه‌ای است که شرکت‌کنندگان آخرین نتایج تلاش‌ها و مطالعات علمی خود را در قالب سخنرانی و پوستر ارائه داده و این مقالات در کتابچه‌های ویژه همایش مورد نظر به چاپ می‌رسد.

وی افزود: در این میان ساماندهی وضعیت همایش‌های علمی در کشور در جهت بهبود کیفیت آنها نیازی ضروری بود تا مشخص شود کمیت و کیفیت برگزاری همایش‌های علمی سالانه در کشور به چه صورت است؛ تعداد آنها در حوزه‌های گوناگون چگونه است و یا اساسا چه تعداد از همایش‌های برگزار شده در راستای نیاز‌ها و اولویت‌های کشور است. اینها از نکاتی هستند که در آیین‌نامه مذکور مورد توجه قرار گرفته‌اند.

شریفی با اشاره به این‌که همایش‌ها و محتوای آنها یکی از دستاورد‌های علمی کشور بوده و ارزیابی و رتبه‌بندی آنها برای کشور ضرورت دارد، خاطر نشان کرد: در این راستا موضوع تدوین آیین‌نامه‌ ساماندهی همایش‌های علمی در دستور کار قرار گرفت و کمیته‌ای در معاونت پژوهشی وزارت علوم تشکیل شد و تدوین آیین‌نامه‌ی ساماندهی، ارزیابی و رتبه‌بندی همایش‌های علمی کشور به این کمیته واگذار شد. پس از چند ماه با برگزاری جلسات متعدد، نظرسنجی و جمع‌آوری مباحث کارشناسی از دانشگاه‌ها و مراکزی که در این زمینه تجربه‌‌ی خوبی داشتند، پیش‌نویس این آیین‌نامه تدوین شده و با تصویب آیین‌نامه در هفته گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هر دانشگاه برای برگزاری همایش باید پیشنهاد خود را به معاونت پژوهشی دانشگاه ارائه دهد تا پس از بررسی و تصویب در کمیته‌های خاص یا شورای پژوهشی دانشگاه، به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارائه و اقدامات لازم برای ثبت همایش و دریافت مجوز اولیه‌ برگزاری انجام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: مجوزی که وزارت علوم ارائه می‌دهد نه در جهت افزایش بروکراسی‌ها و تعلل و تأخیر در برگزاری همایش‌ها، بلکه برای ثبت، جمع‌آوری،‌ ارزیابی و رتبه‌بندی آنهاست، به‌گونه‌ای که با توجه به این‌که غالب همایش‌های برگزار‌شده بر اساس اولویت‌ها و نیاز‌های کشور و دانشگاه مورد نظر است، این همایش‌ها به راحتی مجوز خود را دریافت کرده و به ثبت خواهند رسید.

شریفی با تاکید بر کیفیت، نیاز محور‌ بودن و تدوین و برگزاری همایش‌های علمی بر اساس اولویت‌های کشور به عنوان موارد و نکات مهم تعیین شده از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم، خاطر نشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، دانشگاه‌ها و برگزار‌کنندگان باید پس از دریافت مجوز از معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان و نام برگزار‌کننده‌ی همایش خود را در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت کنند تا پس از برگزاری همایش از طریق ارتباط سایت‌ همایش با پایگاه (ISC) بتوان برای دسترسی همگان تسهیلات بیشتری فراهم کرد.

وی در پایان گفت: در این آیین‌نامه، شاخص‌های بسیاری برای رتبه‌بندی همایش‌ها مانند تعداد مقالات ارائه‌شده، تعداد شرکت‌کنندگان، چگونگی و نحوه‌ی برگزاری و ... وجود دارد که (ISC) می‌تواند براساس این شاخص‌ها به رتبه‌بندی همایش‌های علمی مانند رتبه‌بندی مجلات و دانشگاه‌ها بپردازد و نهایتا این رتبه‌بندی می‌تواند برای دانشگاه‌ها و مراکز برگزار‌کننده‌ امتیازاتی را در استفاده از تسهیلات در برداشته باشد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیاوش احمدی نوربخش
|
-
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
0
0
با امید به اینکه موضوع اخلاق در کار با حیوانات آزمایشگاهی نیز جزو شاخص های رتبه بندی همایشهای مرتبط با این موضوع باشد.
نظر شما
ادامه