کد خبر: ۱۰۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
من دوره‎های مدیریتی را فکر می‎کنم خیلی سریع طی کردم ولی همه را دیده‎ام. یعنی از شهرستان تجربه داشته‎ام. شبکه دامپزشکی شهرستان را به خوبی می‎شناسم. هر چند مدتش کوتاه و زیر یک سال است. تجربه طرح و برنامه دامپزشکی و دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و اداره مبارزه با بیماریهای طیور را هم داشته‎ام و داخل سیستم بوده‎ام. با همه این مجموعه‎ای که الآن داخل سازمان هستند زمانی من کار کرده‎ام...

گفتگوی شفاف حکیم مهر با دکتر مجتبی نوروزی

رییس سازمان دامپزشکی کشور

بخش اول

----------------------------------------------

دکتر نوروزی :

-          دوره‎های مدیریتی را سریع طی کردم ولی همه را دیده‎ام

-         اینکه یک نفر تجربه دارد یا خیر اصلاً مهم نیست!

-         دامپزشکی عجولانه وارد طرح بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی شد

-         صدور پروانه ها امری حاکمیتی است

-         مسئول فنی مطابق قسمی که یاد کرده نباید کارش را بفروشد!

-         سازمان نظام دامپزشکی نباید رقیب بخش خصوصی بشود

-         350 نفر در سازمان دامپزشکی استخدام می شوند

-         سازمان نظام دامپزشکی مانع از استخدام 3500 نفر شد!

 

حکیم مهر : ضمن تشکر از وقتی که در اختیار نشریه حکیم مهر قرار دادید ، از آنجایی که رویکرد این نشریه تحلیلی و انتقادی است ، اجازه بفرمایید سؤالات را شفاف بپرسم و لطفاً جنابعالی هم شفاف پاسخ بفرمایید.

بفرمایید.

حکیم مهر : از چه دانشگاهی و چه سالی فارغ التحصیل شده‌اید؟

دانشگاه ارومیه ، دانشکده دامپزشکی ، ورودی 70 ، فارغ التحصیل 76

حکیم مهر : قبل از تشریف فرمایی به سازمان دامپزشکی ، کار دامپزشکی انجام می دادید؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و قبل از آن در اداره کل دامپزشکی ایلام رییس اداره مبارزه با بیماریهای طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم بودم. پیش از آن رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی هم بوده‎ام. مدتی هم در شهرستان ایوان تست سل و بروسلوز انجام می‎دادم. زمانی را هم در طرح و برنامه کار می‎کردم.

حکیم مهر : از زمان فارغ التحصیلی شما تا ریاست سازمان جهاد کشاورزی ایلام چند سال طول کشید؟

حالا داشتم به عقب برمی گشتم. سازمان جهاد یک سال و چهار ماه بودم. قبل از آن هم این پست‎هایی که خدمتتان گفتم تا سال 80 بود. قبل از آن هم یعنی از سال 76 تا 80 ، یک سال را در دامپزشکی طرح سل و بروسلوز کار کردم و نزدیک به دو و نیم یا سه سال هم درمانگاه دامپزشکی بخش خصوصی داشتم. اولین درمانگاه دامپزشکی بخش خصوصی استان ایلام به نام درمانگاه پاستور را راه اندازی کردم.

حکیم مهر : مثل الآن که اذیت می کنند در صدور پروانه برای درمانگاه شما را اذیت نکردند؟!

نه اتفاقاً !

حکیم مهر : مثلاً مشمول امتیازبندی چندباره و رفت و آمدهای مکرر نشدید؟!

اتفاقاً آن موقع همکاری خوبی با ما شد. من یادم هست حتی وسایل و امکانات جراحی (ست جراحی) و ست مامایی را امانی به من دادند و بعداً هم به اداره کل عودت دادیم. یک قسمت از اداره کل ایلام را به من اجاره دادند و تغییر ساختاری دادم و هنوز هم هست و بعد یک درمانگاه دیگری آنجا مستقر شد. هم داروخانه بود و هم آزمایشگاه و هم درمانگاه.

 

حکیم مهر : ببخشید که می خواهم شفاف بپرسم و یک مقایسه فرضی انجام بدهم.

راحت باشید

حکیم مهر : فرض کنید دکتر نوروزی امروز بعد از بیست سال یا بیشتر سابقه کار در سازمان دامپزشکی و تجربه کارشناسی ، مدیرکلی و معاونت و خلاصه کار در بخشهای مختلف که با همه این مسائل آشنا شده اند ببینند که فردی با تجربه بسیار اندک و با شناخت کم از این سازمان بعنوان رییس منصوب شد. آیا برای دکتر نوروزی با تجربه فرضی که عرض کردم انگیزه‎ای برای پیشرفت باقی می‎ماند؟ منظورم این است که وقتی بدنه کارشناسی سازمان ببیند که فردی از بیرون سازمان و با تجربه کم (که حتی ریاست شبکه یا مدیرکلی استان را هم در کارنامه ندارد و به صرف مثلاً سابقه تست سل و بروسلوز که دانشجو هم در کارآموزی انجام می دهد) ریاست آنها را برعهده می‎گیرد آیا انگیزه‎ای هم برای کار دارد؟

چیزی که برای ما حائز اهمیت است نگاه مدیریتی است. یعنی ما بتوانیم یک مجموعه را خوب بچرخانیم. ممکن است شما 20 سال یا بیشتر داخل یک مجموعه باشید ولی دید کارشناسی داشته باشید. معمولاً تعداد افرادی که به سطوح بالا می‎آیند کم است. من دوره‎های مدیریتی را فکر می‎کنم خیلی سریع طی کردم ولی همه را دیده‎ام. یعنی از شهرستان تجربه داشته‎ام. شبکه دامپزشکی شهرستان را به خوبی می‎شناسم. هر چند مدتش کوتاه و زیر یک سال است. تجربه طرح و برنامه دامپزشکی و دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و اداره مبارزه با بیماریهای طیور را هم داشته‎ام و داخل سیستم بوده‎ام. با همه این مجموعه‎ای که الآن داخل سازمان هستند زمانی من کار کرده‎ام. بعد عضو سازمان نظام دامپزشکی و نایب رییس سازمان نظام دامپزشکی استان ایلام بوده‎ام. به هر حال مدیریت کلان از یک جایی باید شروع بشود. مهم نتیجه کار است و کاری برای مردم انجام شود. مهم نیست که چه فردی کجا قرار می‎گیرد. خواهشم از حضرتعالی این است که نگاه را ببرید به سمت کار انجام شده ولی اینکه یک نفر جوان است یا پیر است یا تجربه دارد یا ندارد اصلاً مهم نیست! به اعتقاد ما چه با تجربه چه بی تجربه باید منجر به انجام کار و خدمت رسانی به مردم بشود.

حکیم مهر : از چه زمانی عضو سازمان نظام دامپزشکی شدید؟

من از شروع بکار این سازمان عضو شدم. شماره نظام دامپزشکی من سه رقمی است. حالا عددش را دقیقاً یادم نیست، 176 یا 178 ولی به هر حال جزو اولین کسانی بودم که عضو نظام دامپزشکی شدم.

حکیم مهر : موافق باشید فضا را عوض کنیم که خیلی خسته نشوید و بعد دوباره به مسئله اداره سازمان دامپزشکی برگردیم.

راحت باشید.

حکیم مهر : نظرتان راجع به طرح بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی که قرار شد سه ماه مسکوت بماند چیست و آیا این طرح را برای دامپزشکی مفید می‏دانید ؟

طرح اولیه چیز دیگری بود. دامپزشکی در وسط راه و عجولانه وارد این طرح شد. فکر می کنم باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد و جنبه‎های حاکمیتی سازمان دامپزشکی در آن قوی‎تر دیده شود. حاکمیت تضعیف نشود و نهایت واگذاری به بخش خصوصی هم صورت بگیرد. قطعاً در طول این سه ماه کمیسیون‎های محترم مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به این مسئله خواهند داشت.

حکیم مهر : قانون نظام جامع دامپروری تصویب و ابلاغ شد. این قانون را به سود دامپزشکی می‏دانید؟

این طرح خیلی بالا و پایین شد. یک بار آمد صحن مجلس و برگشت و دوباره همین اتفاق افتاد و فکر میکنم آنجایی که مربوط به صدور پروانه‎ها است امری حاکمیتی است و باید در آیین نامه اجرایی حاکمیت دامپزشکی در صدور پروانه ها باید قوی دیده شود.

حکیم مهر : طبق این قانون در صورتی که متقاضی تأسیس مثلاً یک واحد دامداری ظرف یک ماه از سازمان نظام دامپزشکی پاسخ دریافت نکند بدون توجه به مسئله بهداشت، سازمان نظام مهندسی کشاورزی پروانه تأسیس صادر می‎کند. با این موضوع موافقید؟

هر آنچه را که در زمینه پرورش و بهداشت جمعیت دام و طیور کشور اتفاق می‎افتد باید حاکمیت از آن اطلاع داشته باشد. آنجا هم این دیده شده است. یعنی نظام دامپزشکی بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی و نظر حاکمیت باید نظر بدهد. یعنی حوزه تصدی‎گری را نظر بدهد نه اینکه خودش رأساً این اقدام را انجام بدهد. چون آن موقع قطعاً ما بعنوان متولی بهداشت با توجه به اپیدمیولوژی بیماریها ، فاصله دامداریها و غیره باید بعنوان حاکمیت پاسخگو باشیم. در مورد یکماه اول گفته است که بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای وابسته و بنابر این به این راحتی که شما می گویید نیست و باید برای اینها آیین نامه تدوین بشود که این دغدغه ها از بین برود.

حکیم مهر : در مورد آیین نامه نظارت بهداشتی ماده 19 به خبرگزاری ایسنا فرموده بودید که ابهامات این آیین نامه را احصاء و ابلاغ کرده اید. ضمن آنکه از اشکالات حقوقی و فنی آن خبر داده بودید. از سویی خبرگزاری ایسنا هم در ذیل مصاحبه با شما نقل قولی از رییس محترم سازمان نظام دامپزشکی آورده بود که ایشان گفته‏اند هیچ ابهامی در اجرایی این آیین نامه وجود ندارد. در این باره توضیح می‎فرمایید؟

ما می خواهیم در کمترین زمان ممکن تعرفه ای که درنظر گرفته شده به مسئول فنی پرداخت شود. اینکه این پول را به حسابی در تهران بریزیم و دوباره از اینجا به مسئول فنی پرداخت شود با تمرکزگرایی همراه است. این را ما ایراد گرفتیم و باید مسئول فنی که مثلاً در سیستان و بلوچستان است باید از همانجا پولش را بگیرد. در حوزه تعرفه ها هم گفتیم که باید مصوب شورای اقتصاد باشد. یک تعداد از اینها مصوبه شورای اقتصاد دارد ولی باید یک قسمت را هم آقای وزیر ابلاغ کند. یعنی ایرادات حقوقی و قانونی که گفتیم اینها است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باربارا
|
-
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۰
0
0
دامپزشکی که شماره نظام دامپزشکی آن هم سه رقمی را یادش می رود // وا اسفا بر جامعه دامپزشکی که ایشان مدیریت آن را عهده دارند
نظر شما
ادامه